Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det alldeles för tidigt att slappna av och släppa på restriktionerna!

Jag tycker tyvärr det är precis i linje med tidigare hantering. Hösten 2020 är ett praktexempel enligt mig, och då kom ju katastofspridningen direkt som ett brev på posten och när den tog fart gick det ju inte riktigt att stoppa över en vecka.

Vad jag förstår är det ju riktigt djäkligt i Stockholm, och Sydsvenskan skriver i en artikel: "Sjukvården är fortfarande under hård belastning och 20 av 21 regioner rapporterar väntade försämringar den närmaste tiden, meddelar Socialstyrelsen."
 
Jag satt och holl pa med mitt recruiting job och letade efter arbetskraft via internet sites. Har i Oregon ar discussionen precis tvart om i Sverige som jag forstar det. Har trycker man pa att de som gar tillbaka till "kontoret" och andra arbetsplatser maste ha vaccinerat sig forst. Det har gjorts en undersokning som sager att mer an 75% av de som gar tillbaka till job anser att alla maste forst vara vaccinerade och de anser att man ska behova visa upp ett vaccinations intyg.
Du uttrycker ganska ofta, i olika trådar, saker om hur det funkar i sverige eller hur man resonerar i sverige och så jämför du mot där du bor i USA och påpekar ofta att det är mycket bättre. Jag undrar hur du bildar dig din uppfattning om hur diskussionen går i sverige eller vad som händer i sverige? För du verkar ofta ha helt felaktig uppfattning om vad som sker här.

Det blir lite mycket "hemma på min gata i stan..."
 
För du register över vilka som har slips på sig?
Hur menar du?
Vaccineringen måste registreras av sjukvården så som sker med all sjukvård för patientsäkerhet och uppföljning. Antar det inte är det du reagerar emot?

Men det registret ska ju inte kreti och pleti kunna komma åt för att kolla folks vaccinstatus. Har man ett pass så lär man väl kunna välja själv om man visar upp det eller inte, och för vem i vika sammanhang.
Jag tänker att intressantare är hur det regleras om i vilka sammanhang man får ha vaccinkrav och vem som isåfall ställer upp dem. Om de nu ska vara för internt bruk, inte som inresekrav i andra länder.
 
Nja, i tisdags (förrgår) rapporterade SDS:
"Smittan ökar åter i Skåne – men nu är de vaccinerade fler än de totala covidfallen
Antalet covidsmittade i Skåne ökar åter. Förre veckans 2 955 registrerade fall var nästan arton procent fler än veckan före och den högsta noteringen på fyra veckor. Nu ökar dessutom andelen positiva fall bland de testade igen."

Jag tycker det är otroligt förhastat att göra några förändringar i samband med ledigheter. Då är det mer sannolikt att en träffar grupper en normalt inte träffar och därmed smittar över ett större geografiskt område.

https://www.sydsvenskan.se/skribent/daniel-ryden
Ökning ja.
Knappt märkbar dock, då Skåne stått på en platå under hela mars. Och på en, nationellt sett, mycket låg nivå.
Skåne är röd linje långt ned i diagrammet, stadigt hovrande kring 300-smittade-per-100.000-inv-och-dag-linjen.
(X-axel är datum i mars 2021.)

20210324-c19-smittade.jpg
 
Var hittade du den grafen?
Jag gjorde den nyss ur FoHM's rådata, eftersom jag tyckt mig sakna en sådan.

Här är vilka regioner linjerna representerar:
Siffran är data för den 23:e, dvs längst till höger i bild.

De fyra översta linjerna kan ni hitta utan färghjälp:
855 Halland
746 Gävleborg
655 Jönköping
579 Norrbotten

I mitten finns ett kluster av linjer, men följande färger matchar följande regioner:
516 Sörmland Ljusblå
505 Kalmar Mörkblå
499 Västra_Götaland Ljusgrön
471 Jämtland/Härjedalen Vinröd
469 Stockholm Ljusgul
463 Dalarna Rosa
461 Örebro Gul
452 Uppsala Olivgrön

De nio nedersta linjerna kan ni också finna utan färghjälp:
411 Västerbotten
384 Värmland
374 Västernorrland
358 Östergötland
312 Västmanland
304 Skåne
235 Kronoberg
188 Blekinge
167 Gotland
 
Jag gjorde den nyss ur FoHM's rådata, eftersom jag tyckt mig sakna en sådan.

Här är vilka regioner linjerna representerar:
Siffran är data för den 23:e, dvs längst till höger i bild.

De fyra översta linjerna kan ni hitta utan färghjälp:
855 Halland
746 Gävleborg
655 Jönköping
579 Norrbotten

I mitten finns ett kluster av linjer, men följande färger matchar följande regioner:
516 Sörmland Ljusblå
505 Kalmar Mörkblå
499 Västra_Götaland Ljusgrön
471 Jämtland/Härjedalen Vinröd
469 Stockholm Ljusgul
463 Dalarna Rosa
461 Örebro Gul
452 Uppsala Olivgrön

De nio nedersta linjerna kan ni också finna utan färghjälp:
411 Västerbotten
384 Värmland
374 Västernorrland
358 Östergötland
312 Västmanland
304 Skåne
235 Kronoberg
188 Blekinge
167 Gotland
:up::up:

Jag önskar mig en liknande som går ett år bakåt. :angel:
 
:up::up:

Jag önskar mig en liknande som går ett år bakåt. :angel:
Har gjort det några gånger, men det blir extremt kladdigt,
eftersom regionerna verkligen går huller om buller.

Och datan för ett år se'n är jämförelsevis kass, eftersom vi bara testade typ sjuka på sjukhus, och knappt ens dem.
När det var som allra värst i april, orkade bara ett fåtal regioner över 100-linjen. Sörmland och Örebro var de enda som kan sägas stadigt låg delvis över den nivån.
Östergötland hade sju dagar i rad över, Västmanland, två strödagar, Dalarna en.

Så skalan blir fucked up om man ska visa se'n pandemins början.
 
Senast ändrad:
Ökning ja.
Knappt märkbar dock, då Skåne stått på en platå under hela mars. Och på en, nationellt sett, mycket låg nivå.
Skåne är röd linje långt ned i diagrammet, stadigt hovrande kring 300-smittade-per-100.000-inv-och-dag-linjen.
(X-axel är datum i mars 2021.)

Visa bifogad fil 66767

Inte vill jag se tendensen fortsätta. Jag vill se det som värst stå still, inte öka. En liten ökning leder ju i de flesta fall till en större ökning, när spridningen tar fart. Och med påskledigt nära förestående tror jag det kan finnas en risk.

Det är för tidigt att andas ut och återgå.
 
Inte vill jag se tendensen fortsätta. Jag vill se det som värst stå still, inte öka. En liten ökning leder ju i de flesta fall till en större ökning, när spridningen tar fart. Och med påskledigt nära förestående tror jag det kan finnas en risk.

Det är för tidigt att andas ut och återgå.

En liten ökning, kan också bero på lite mer testning.
Men visst vill vi mota all spridning i grind. Det kan dra iväg närsomhelst, varsomhelst, hursomhelst.
 
En liten ökning, kan också bero på lite mer testning.
Men visst vill vi mota all spridning i grind. Det kan dra iväg närsomhelst, varsomhelst, hursomhelst.

Jag tror att det blir stor skillnad med årstid, håller vi ut ett tag till så kommer vi kunna använda det bättre vädret för aktiviteter, sätta igång en del av det som är nedstängt och ö h t känna oss lite mindre begränsade. Men NU är inte tiden att släppa på restriktioner, särskilt inte eftersom ledighet i så himla många fall (och kanske mest nu när alla är lessa på restriktioner och skiter i vilket) har lett till ökad spridning.
 
Har gjort det några gånger, men det blir extremt kladdigt,
eftersom regionerna verkligen går huller om buller.

Och datan för ett år se'n är jämförelsevis kass, eftersom vi bara testade typ sjuka på sjukhus, och knappt ens dem.
Det har du rätt i.
Men jag tar det för att just huller om buller är den dominerande huvudslutsatsen då.

Den känsla jag har från kommunerna i närområdet är också så. Nu ökar det där, sedan ökar det ännu mer på samma ställe, sen ökar det i några närområden, men inte speciellt mycket i andra. Men så ökar det plötsligt till synes orelaterat på en annan plats vid en annan tid...
Undrar lite hur relevant det är att prata om tredje våg osv.? Det är mer som en konstant närvaro av hoppande kluster.
 
Jag satt och holl pa med mitt recruiting job och letade efter arbetskraft via internet sites. Har i Oregon ar discussionen precis tvart om i Sverige som jag forstar det. Har trycker man pa att de som gar tillbaka till "kontoret" och andra arbetsplatser maste ha vaccinerat sig forst. Det har gjorts en undersokning som sager att mer an 75% av de som gar tillbaka till job anser att alla maste forst vara vaccinerade och de anser att man ska behova visa upp ett vaccinations intyg.

Här får ingen vaccinera sig utanför prioriteringsordningen, så den diskussionen är inte meningsfull. Det blir meningslöst så länge det inte finns vaccin till de som jobbar utanför vården. Så det är inte tvärtom. Bara inte giltig.

Här (lokalt i mitt företag och bekantas organisationer) har vi samma Work From Home-direktiv som gällt sedan i november (som innan dess gällt i 6 månader från pandemistartish med någon obegriplig 2-veckorslucka innan andra vågen kom). Inga lättnader, samma uppföljning, samma mål och samma antal som jobbar hemma - bara de som absolut måste vara på kontoret är det och alla uppmanas frekvent att planera om sitt arbete så att de kan jobba minst delvis hemifrån. Samma rutiner på arbetsplatsen med få personer på kontoret, alltid avstånd till kollegor, nästan inga fysiska möten alls, få personer i samma rum, inga besökare, inga besök annorstädes, inga resor, extremt lättillgänglig handhygien, nolltolerans på symptom osv.

De flesta av mina bekanta i andra liknande företag jobbar nästan 100% hemifrån, med enstaka besök på kontoren.

Det finns inte tillstymmelse till lättnader.
 
Här får ingen vaccinera sig utanför prioriteringsordningen, så den diskussionen är inte meningsfull. Det blir meningslöst så länge det inte finns vaccin till de som jobbar utanför vården. Så det är inte tvärtom. Bara inte giltig.

Här (lokalt i mitt företag och bekantas organisationer) har vi samma Work From Home-direktiv som gällt sedan i november (som innan dess gällt i 6 månader från pandemistartish med någon obegriplig 2-veckorslucka innan andra vågen kom). Inga lättnader, samma uppföljning, samma mål och samma antal som jobbar hemma - bara de som absolut måste vara på kontoret är det och alla uppmanas frekvent att planera om sitt arbete så att de kan jobba minst delvis hemifrån. Samma rutiner på arbetsplatsen med få personer på kontoret, alltid avstånd till kollegor, nästan inga fysiska möten alls, få personer i samma rum, inga besökare, inga besök annorstädes, inga resor, extremt lättillgänglig handhygien, nolltolerans på symptom osv.

De flesta av mina bekanta i andra liknande företag jobbar nästan 100% hemifrån, med enstaka besök på kontoren.

Det finns inte tillstymmelse till lättnader.

Jag upplever det likadant, inte i egen verksamhet men på många håll. En bekant har varit inne på kontoret 1 dag sedan i april förra året. Det var för två veckor sedan. Han kommer inte gå tillbaka till 40 timmar på kontoret, max två dagar, resten hemifrån.

Det har ju visat sig att det går utmärkt att i många fall jobba på distans och minska risker och öka både livskvalité och produktivitet.
 
Här får ingen vaccinera sig utanför prioriteringsordningen, så den diskussionen är inte meningsfull. Det blir meningslöst så länge det inte finns vaccin till de som jobbar utanför vården. Så det är inte tvärtom. Bara inte giltig.

Här (lokalt i mitt företag och bekantas organisationer) har vi samma Work From Home-direktiv som gällt sedan i november (som innan dess gällt i 6 månader från pandemistartish med någon obegriplig 2-veckorslucka innan andra vågen kom). Inga lättnader, samma uppföljning, samma mål och samma antal som jobbar hemma - bara de som absolut måste vara på kontoret är det och alla uppmanas frekvent att planera om sitt arbete så att de kan jobba minst delvis hemifrån. Samma rutiner på arbetsplatsen med få personer på kontoret, alltid avstånd till kollegor, nästan inga fysiska möten alls, få personer i samma rum, inga besökare, inga besök annorstädes, inga resor, extremt lättillgänglig handhygien, nolltolerans på symptom osv.

De flesta av mina bekanta i andra liknande företag jobbar nästan 100% hemifrån, med enstaka besök på kontoren.

Det finns inte tillstymmelse till lättnader.

Precis. Hos oss måste alla som ska in i byggnaden och som inte jobbar där vanligtvis godkännas först av en corona-grupp (cheferna i byggnaden som träffas digitalt en gång i veckan och håller sig uppdaterade och godkänner besökare och även om medarbetare får besöka andra platser). Det gäller allt från samarbetspartners till elektriker. Bara nödvändiga besök godkänns och de ska ha munskydd och sprita händerna. Vi ska fortsatt jobba hemifrån tills vidare. Inget slutdatum är satt.
 
Problemet som jag ser det med vaccin-pass är att de skapar incitament för individen att vaccinera sig för sina egna syften - vilket kan undergräva ett vaccinationsprogram designat för att gynna populationen. Om vi vaccinerar unga, friska, resursstarka individer för att de vill ut och resa före de grupper som faktiskt får corona, så avlastas inte vården. Antalet döda minskar inte. Smittspridningen minskar inte. Vi riskerar att splittra samhället.
Veterinärer säger att den mest effektiva vaccinationsstrategin (som ju slutligen är den strategi som gynnar populationen bäst), vore att vaccinera alla (unga, gamla, helt friska, etc.) i storstadsområden först, och sedan arbeta sig utåt mot glesbygden.

Storstadsinvånarna är på gruppnivå de som har flest kontakter med kända och okända, och som alltså lättare smittar andra i större antal. Idag har jag inte tid att googla fram stöd, men gå in i PubMed och leta fram papers i veterinärmedicin om hur epidemier stoppas med vaccin.

Moraliskt sett finns det anledningar att göra som du tycker, men om målet är att pandemin ska orsaka minsta möjliga skada bör vaccineringen ske efter metoden jag beskriver.
 
Veterinärer säger att den mest effektiva vaccinationsstrategin (som ju slutligen är den strategi som gynnar populationen bäst), vore att vaccinera alla (unga, gamla, helt friska, etc.) i storstadsområden först, och sedan arbeta sig utåt mot glesbygden.

Storstadsinvånarna är på gruppnivå de som har flest kontakter med kända och okända, och som alltså lättare smittar andra i större antal. Idag har jag inte tid att googla fram stöd, men gå in i PubMed och leta fram papers i veterinärmedicin om hur epidemier stoppas med vaccin.

Moraliskt sett finns det anledningar att göra som du tycker, men om målet är att pandemin ska orsaka minsta möjliga skada bör vaccineringen ske efter metoden jag beskriver.

Det låter logiskt.

Det låter väldigt empatiskt att vaccinera de äldsta och sjukaste på äldreboenden först. Men den krassa verkligheten är de driver smittan i mycket liten grad. Jag tror att vaccination av de på äldreboenden har mycket liten effekt på samhällssmittan i stort eftersom den gruppen rör sig rätt lite i samhället.
 
Det har du rätt i.
Men jag tar det för att just huller om buller är den dominerande huvudslutsatsen då.

Den känsla jag har från kommunerna i närområdet är också så. Nu ökar det där, sedan ökar det ännu mer på samma ställe, sen ökar det i några närområden, men inte speciellt mycket i andra. Men så ökar det plötsligt till synes orelaterat på en annan plats vid en annan tid...
Undrar lite hur relevant det är att prata om tredje våg osv.? Det är mer som en konstant närvaro av hoppande kluster.
Ok'rå - här har du den samlade statistiken, på samma premisser som tidigare. Färgerna kan dock vara annorlunda, och det är meningslöst att speca vad som är vad.

20210324-c19-smittade-full2.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 662
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp