Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hänger nog inte med i vad som är galenskapen i att tillverka saker på mest lämpliga platser. Även om det finns avarter som ibland tas upp som exempel.

Däremot tror jag att vi av miljöskäl kommer att höja priset rejält på transporter, och då försvinner förhoppningsvis den delen som bara lever på att transporter nästan är gratis.
Mest lämpliga plats råkar väldigt ofta sammanfalla med att få ner priser så mycket som möjligt och då är det bra med länder som tillåter inhumana arbetsförhållande.

De är väl knappast lämpligt att vi i Europa är beroende av Kina och Indien för att få tillgång till något så basalt och viktigt som läkemedel?

Eller att man skeppar brittiska kohudar till Indien för att garva lädret (ofta under rejält tvivelaktiga arbetsförhållanden) och producerar t.ex träns i "engelskt läder" som man sedan skeppar tillbaka till Europa och sedan säljer till överpriser under något trendigt märke?

Det finns massor av dåliga exempel. Och massor av bra exempel. Jag vänder mig mot att kalla det en galenskap per se.

Mest lämpliga plats råkar väldigt ofta sammanfalla med att få ner priser så mycket som möjligt och då är det bra med länder som tillåter inhumana arbetsförhållande.

Nej, det är inte alltid skälet till att låta förädlingen ske i större grad innan det säljs. Men nu börjar vi rulla OT.

Låst artikel för mig, men du kanske kan förklara vad för kraftiga restriktioner du tänker på?

Men om jag inte minns fel så visste man inte ens att covid fanns i Sverige förra året vid den här tiden? 🤔 Det var väl inte förrän runt sportlovet som det började dyka upp? Jag är skeptisk till att folk i Sverige hade accepterat kraftiga restriktioner pga en sjukdom som uppfattades inte ens finnas i Sverige än.
Det fanns ett känt fall i januari, vad jag minns. Men lite det jag menade är att nu när vi kan titta i backspegeln, ser hur det såg ut, är det lättare att se vad som kunde ha gjorts för att minska den initiala spridningen. Hade vi i tid kunnat minska antalet som gav sig ut på resor under sportlovsveckorna, hade vi troligtvis kunnat hålla betydligt lägre spridning. Problemet är ju som du säger, det hade inte funnits någon möjlighet att införa sådant i tid, för då fanns det inte på kartan att det skulle bli en pandemi.

Min verklighetsbild stämmer inte med det. Sedan 1 april har jag åtminstone levt under strikta restriktioner som sedan skärptes ytterligare i november. Med konstant återkommande budskap om avstånd, isolering av äldre, begränsade sociala kontakter, stängda verksamheter och arbeta hemifrån om möjligt.

Det är ”allt är som vanligt” har jag missat helt och hållet. Å andra sidan jobbar jag för en utländsk organisation som ägare, som haft det ännu mer kämpigt än Sverige så det avspeglar sig säkert.
Jag jobbar för en svensk koncern och vi har haft strikta restriktioner sedan mars... Endast de som verkligen måste ska vara på kontoret, inga seminarium/konferenser eller andra sociala aktiviteter osv. Sen har restriktionerna skillt sig något åt mellan dotterbolagen då de ligger i olika länder.

Jag jobbar för en svensk koncern och vi har haft strikta restriktioner sedan mars... Endast de som verkligen måste ska vara på kontoret, inga seminarium/konferenser eller andra sociala aktiviteter osv. Sen har restriktionerna skillt sig något åt mellan dotterbolagen då de ligger i olika länder.

Ja, redan i början av mars ställdes alla resor/kundträffar in tillsvidare och hela harangen med symptomfrihet, totalt besöksförbud, avstånd och extra närvarorapportering infördes. Men 1 april blev det mer påtagligt med att alla ombads jobba hemifrån och att helt undvika kollektivtrafiken.

Inte vid något tillfälle har budskapet lättats till ”som vanligt” utan ett par gånger har det striktats upp.

(Det fanns vissa förhoppningar om ett return to Office - direktiv, men då kom starten på andra vågen)

Ja, redan i början av mars ställdes alla resor/kundträffar in tillsvidare och hela harangen med symptomfrihet, totalt besöksförbud, avstånd och extra närvarorapportering infördes. Men 1 april blev det mer påtagligt med att alla ombads jobba hemifrån och att helt undvika kollektivtrafiken.

Inte vid något tillfälle har budskapet lättats till ”som vanligt” utan ett par gånger har det striktats upp.

(Det fanns vissa förhoppningar om ett return to Office - direktiv, men då kom starten på andra vågen)
Vi hade "bara" rekommendationer om att jobba hemifrån fram till december. Sällan mer än 3-4 personer på ett kontor som normalt har runt 11-12 normalt sett. Men sedan december har det varit att man får vara max en per kontor samtidigt.

Tycker det är mycket olika beroende på, hotell kommer troligen inte återhämta sig då många stora företag flaggar för att inte återgå till alls i närheten av så mycket resande som innan.
Där jag jobbar kommer takten på produktionen öka. 2020 har varit det varit rekord i nystartande företag.

Så vissa branscher minskar och andra ökar.
Det hotellet jag brukar tillbringa en natt på var tredje månad har precis byggt ut. Stod färdigt i februari förra året. Än så länge tror jag inte att det har behövts, men jag hoppas för deras skull att de får tillbaka sina gäster!

Min verklighetsbild stämmer inte med det. Sedan 1 april har jag åtminstone levt under strikta restriktioner som sedan skärptes ytterligare i november. Med konstant återkommande budskap om avstånd, isolering av äldre, begränsade sociala kontakter, stängda verksamheter och arbeta hemifrån om möjligt.

Det är ”allt är som vanligt” har jag missat helt och hållet. Å andra sidan jobbar jag för en utländsk organisation som ägare, som haft det ännu mer kämpigt än Sverige så det avspeglar sig säkert.
FYI: det var i samma veva som både FoHM och regering faktiskt gick från 50 till 500 evenemangsbesökare, men som enskilda regioner inte ville hoppa på. Det här var rätt svårmissat i svensk media.

Jag kan bli lite provocerad av att vi möjligen ska ha kvar restriktioner för att skydda de som inte vill vaccinera sig.
Om man ska vara väldigt krasst och se det som svart och vitt så kan jag inte se anledningar till att skydda människor som inte vill skydda sig själva.

Varför ska kravet ligga på ”alla andra”?

Att man inte kan vaccinera sig av t.ex allergiorsaker eller att man är gravid är en sak men de skulle ju dock skyddas av flockimmuniteten, om alla tog sitt vaccin.

FYI: det var i samma veva som både FoHM och regering faktiskt gick från 50 till 500 evenemangsbesökare, men som enskilda regioner inte ville hoppa på. Det här var rätt svårmissat i svensk media.

Jag missade det inte, men upplevde inte några stora beteendeförändringar. Men det beror säkert också på att man varit extra mycket i bubbla förra året och inte haft några mängder av observationer av beteenden utanför sin egen bubbla.

Vi var på ett lugnt och fint IKEA igår. De varor vi ville ha gick inte att få för hämtning.
Få männsikor, precis före löning och parkering precis utanför så det var få bilar.
Det gick jättebra att hålla avstånd inne.

Men, trots det så är det som vanligt.......vissa personer kan bara inte vänta på att få komma in i samma gångar som du. De kan inte vänta 3 sekunder på att jag ska gå ut innan de ska gå in, de måste bara tränga sig in och nästan stöta ihop med din vagn för att jag i nästa sekund kan vika runt hörnet och lämna plats åt nästa.

Folk som ”har bråttom” och ska springa genom varuhuset och sicksacka genom oss alla andra som mot förmodan ändå tagit och gett avstånd till varandra. På det sättet har man liksom förstört för alla andra.

Vi gick in med tid på oss, vi kunde vänta minst 10 minuter i en gång om vi ville in där men någon annan var där. Har man inte tid så kanske man ska ta sig en funderare på om man ska dit överhuvudtaget.

Vi var på ett lugnt och fint IKEA igår. De varor vi ville ha gick inte att få för hämtning.
Få männsikor, precis före löning och parkering precis utanför så det var få bilar.
Det gick jättebra att hålla avstånd inne.

Men, trots det så är det som vanligt.......vissa personer kan bara inte vänta på att få komma in i samma gångar som du. De kan inte vänta 3 sekunder på att jag ska gå ut innan de ska gå in, de måste bara tränga sig in och nästan stöta ihop med din vagn för att jag i nästa sekund kan vika runt hörnet och lämna plats åt nästa.

Folk som ”har bråttom” och ska springa genom varuhuset och sicksacka genom oss alla andra som mot förmodan ändå tagit och gett avstånd till varandra. På det sättet har man liksom förstört för alla andra.

Vi gick in med tid på oss, vi kunde vänta minst 10 minuter i en gång om vi ville in där men någon annan var där. Har man inte tid så kanske man ska ta sig en funderare på om man ska dit överhuvudtaget.
Jag upplever PRECIS samma som du beskriver. Man kan gå in i en lugn affär, och vara en bland ett fåtal kunder. Men ÄNDÅ är det alltid någon/några som hela tiden "ska bara" och klämma sig in/förbi utan att kunna vänta... Fruktansvärt frustrerande...... :meh:

Självklart ska man respektera varandra och varandras avstånd, men jag tror verkligen inte att någon blir smittad under den sekund det tar att passera någon i en korridor eller för att någon sträcker sig efter en vara i närheten av det jag ska handla.

Edit: Jag raskar hellre på. Skyndar in och skyndar ut och låter bli att spendera med tid än jag måste inne i butiken.

https://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/

Ur artikeln: "Mina samlade analyser av europeiska länder visar att graden av nedstängning inte alls på något tydligt sätt påverkat mängden dödsfall. Däremot bidrog tidigt införande av restriktioner (minst 25 procent enligt indextalet ovan) under första vågen tydligt till lägre dödlighet."

Och mina egna tankar kring detta är väl att vi behövt införa kraftiga restriktioner i januari 2020, så kanske det inte blivit så illa.
Om restriktioner införts så tidigt som i januari hade vi inte nått tresiffriga dödstal än. WHO var oroat redan då och kommunicerade att det fanns starka belägg för smitta människa-människa.

Kineserna själva hade börjat bygga sitt tillfälliga epidemisjukhus i Wuhan med tusentals platser. Personligen tycker jag att det borde ha varit en varningssignal för svenska aktörer inom epidemibekämpning, eftersom några sådana varningstecken inte fanns vid SARS-epidemierna före. Redan i januari införde Taiwan och Sydkorea starka restriktioner för resande från utlandet.

Aktiviteten i WHO var frenetisk i februari, men pandemideklarationen kom först den 11 mars. I slutet av februari när statsepidemiologen rekommenderade oroliga sportlovsfirare från 08-området att utnyttja sina bokade resor till Alperna, meddelade den tyska hälsovårdsministern att tyska myndigheter hade tappat kontrollen över smittspridningen.

Naturligtvis hade dödstalen varit mycket lägre om inreserestriktioner (två veckors hemmakarantän för människors som besökt utlandet, och för personer i samma hushåll) hade införts i februari eller mars också. Det hade räckt med att FoHM gått ut med rekommendationer att människor som varit på resande fot borde stanna hemma i två veckor efter resa, och att kollegor till folk, som varit ute och rest men envisades med att gå till jobbet, skulle hålla långa avstånd till resenärerna. När WHO hade gjort sin pandemideklaration var det fritt fram för alla åtgärder i smittskyddslagen.

I våras skedde knappt någon smittspårning. Det är oerhört sorgligt och förvånande att FoHM ansåg att beprövade åtgärder (karantän och smittspårning) som stoppat smitta i 1000 år inte var tillämpliga. Svenska folket har fått betala ett högt pris för myndighetens missgrepp. Jag vill betona att jag inte förespråkar att någon total lock-down skulle ha genomförts, eftersom dödstalen hade varit oerhört mycket lägre bara med gammaldags välkända metoder för epidemibekämpning.

FoHM kan inte ensamma lastas för den oerhört dåliga beredskapen och de obefintliga materialförråden. Inte heller för de dåliga arbetsförhållandena i äldrevård och omsorg. Där är andra myndigheter och styrande som inte skött sina (mycket välbetalda) jobb.

Självklart ska man respektera varandra och varandras avstånd, men jag tror verkligen inte att någon blir smittad under den sekund det tar att passera någon i en korridor eller för att någon sträcker sig efter en vara i närheten av det jag ska handla.
I början (kanske fortfarande?) sa man att man behövde vara nära någon smittad i minst en kvart för att själv bli smittad. Jag vet faktiskt inte vad jag tror längre, men jag tycker att det är märkligt om så många smittas utan att det räcker att man kommer för nära varandra i en affär?

I början (kanske fortfarande?) sa man att man behövde vara nära någon smittad i minst en kvart för att själv bli smittad. Jag vet faktiskt inte vad jag tror längre, men jag tycker att det är märkligt om så många smittas utan att det räcker att man kommer för nära varandra i en affär?

Fast vad skulle du kunna bli smittad av när någon passerar utan att ni tar på varandra eller pratar med varandra? Det tar en sekund eller tre. Covid är smittsamt, men inte en loppa som hoppar från människa till människa.
Visst är det onödigt att trängas, men jag känner att stanna så länge som möjligt inne i butiken för att vänta ut andra kunder är en minst lika stor (eller större) risk.

Det hotellet jag brukar tillbringa en natt på var tredje månad har precis byggt ut. Stod färdigt i februari förra året. Än så länge tror jag inte att det har behövts, men jag hoppas för deras skull att de får tillbaka sina gäster!
Är ju tudelad i detta. Visst är det tråkigt för hotellägare som satsat i helt fel tid men å andra sidan så måste resande minska för miljön.

Nej det tror inte jag heller. Samtidigt tycker jag att beteendet är respektlöst, något man inte gör liksom. Just nu är avstånd det vi ska hålla till våra nästa, så gott det går, och att då trängas eller så, känns inte ok. Ibland har man otur när man tänker eller glömmer bort sig, och kommer för nära, vi är ju bara människor, men då får man backa och ställa sig med avstånd.

Jag fick ett utbrott på en person som gick på tåget när dörrarna öppnades häromdagen. Hon trängde sig in före vi som skulle ut hade gått ut. Trängde sig alltså. Samma person har gjort samma sak vid minst två tillfällen tidigare när jag har skullat gå av. Nu stannade jag upp och väste idiot efter henne med sammanbiten mun och gick sedan. Allra helst hade jag velat slita ut henne ur tåget och sagt att hon kan gå dit hon skulle eftersom hon inte ens kan visa andra människor normal respekt. Men så kan man inte göra heller så det blev den lilla sammanbitna reaktionen.

Det är oerhört frustrerande med människor som nästan måste gå på en i sin iver att komma först.

Samma här, två större företag här införde krav på munskydd inne på arbetsplatsen nån gång efter semestern. Och då var de ändå väldigt få som var inne på kontoret, alla som överhuvudtaget kunde jobba hemifrån var beordrade att hålla sig hemma. Internationella företag båda två.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka