Covid och karantän tolkning.

emmizenma

Trådstartare
Senario:
Familj 4 personer.
Person 1 får positivt på snabbtest via sitt jobb måndag 3/1. Hela familjen gör snabbtest hemma och det visar sig att person 2 är positivt och person 3 och 4 negativa.
Tisdag gör person 1 och 2 pcr test som bekräftar.
På torsdag får person 3 och 4 symtom. Testar sig med pcr fredag och får positivt.

Fråga: när får person 1 och 2 gå tillbaka till jobb /skola förutsatt att de är symtomfria?

(Vi har fått två olika svar från sjukvården, 1177 och en som meddelande sonens testresultat hur länge karantänen gäller för person 1 och 2 i och med positivt test för nya familjemedlemmar)
 
Eftersom detta gäller:

Om någon i hushållet har bekräftad covid-19​

Har någon i hushållet bekräftad covid-19 får övriga i hushållet förhållningsregler. Reglerna talar om vad ni ska göra för att inte sprida smittan vidare.

Du som är hushållskontakt till någon med bekräftad covid-19 ses som ett misstänkt fall och får förhållningsregler. Det gäller:

  • oavsett om du har symtom eller inte
  • även om du är vaccinerad
  • oavsett ålder.
Från FHM:s hemsida. Hade jag tolkat det som att de första ska vänta lika länge som de andra. De borde väl kunna sprida person 3 och 4:s smitta vidare om inte annat?
 
Eftersom detta gäller:

Om någon i hushållet har bekräftad covid-19​

Har någon i hushållet bekräftad covid-19 får övriga i hushållet förhållningsregler. Reglerna talar om vad ni ska göra för att inte sprida smittan vidare.

Du som är hushållskontakt till någon med bekräftad covid-19 ses som ett misstänkt fall och får förhållningsregler. Det gäller:

  • oavsett om du har symtom eller inte
  • även om du är vaccinerad
  • oavsett ålder.
Från FHM:s hemsida. Hade jag tolkat det som att de första ska vänta lika länge som de andra. De borde väl kunna sprida person 3 och 4:s smitta vidare om inte annat?

Så tolkar jag det också. Tyvärr.
 
Senario:
Familj 4 personer.
Person 1 får positivt på snabbtest via sitt jobb måndag 3/1. Hela familjen gör snabbtest hemma och det visar sig att person 2 är positivt och person 3 och 4 negativa.
Tisdag gör person 1 och 2 pcr test som bekräftar.
På torsdag får person 3 och 4 symtom. Testar sig med pcr fredag och får positivt.

Fråga: när får person 1 och 2 gå tillbaka till jobb /skola förutsatt att de är symtomfria?

(Vi har fått två olika svar från sjukvården, 1177 och en som meddelande sonens testresultat hur länge karantänen gäller för person 1 och 2 i och med positivt test för nya familjemedlemmar)
Här i vgr gäller iaf andra regler om man haft covid de senaste 6 månaderna. Då kan man återgå tidigare och behöver inte provta sig. Har ni någon regional information? https://slf.se/smittskyddslakarforeningen/app/uploads/2021/12/Covid-19-hushallskontakt-211223.pdf
Dvs person 1 och 2 kan gå till jobb/skola 7 dagar efter första symtom om de varit symtomfria 2 dagar. Annars när de varit symtomfria 2 dagar.
 
Jag tolkar det som att ni alla måste stanna hemma till nummer 3 & 4 är klara med sina 7 dagar. Sen kan nummer 1 och 2 återgå om de är symptom fira såklart.
 
Eftersom detta gäller:

Om någon i hushållet har bekräftad covid-19​

Har någon i hushållet bekräftad covid-19 får övriga i hushållet förhållningsregler. Reglerna talar om vad ni ska göra för att inte sprida smittan vidare.

Du som är hushållskontakt till någon med bekräftad covid-19 ses som ett misstänkt fall och får förhållningsregler. Det gäller:

  • oavsett om du har symtom eller inte
  • även om du är vaccinerad
  • oavsett ålder.
Från FHM:s hemsida. Hade jag tolkat det som att de första ska vänta lika länge som de andra. De borde väl kunna sprida person 3 och 4:s smitta vidare om inte annat?

Hur ser man på små barn sjuka med virus, men ej provtaget för covid?
 
Jag skulle säga att person 1 och 2 får gå tillbaka till jobb sju dagar efter det att de testat positivt. Förutsatt att de varit symtomfria i två dagar. De behöver inte vänta på att allas sju dagar har gått.

Rättelse: sju dagar efter första symtom, ej efter positivt test.
 
Senast ändrad:
Eftersom detta gäller:

Om någon i hushållet har bekräftad covid-19​

Har någon i hushållet bekräftad covid-19 får övriga i hushållet förhållningsregler. Reglerna talar om vad ni ska göra för att inte sprida smittan vidare.

Du som är hushållskontakt till någon med bekräftad covid-19 ses som ett misstänkt fall och får förhållningsregler. Det gäller:

  • oavsett om du har symtom eller inte
  • även om du är vaccinerad
  • oavsett ålder.
Från FHM:s hemsida. Hade jag tolkat det som att de första ska vänta lika länge som de andra. De borde väl kunna sprida person 3 och 4:s smitta vidare om inte annat?
Texten fortsätter sedan:

”Du som har haft covid-19 det senaste halvåret är generellt undantagen från förhållningsregler. Men om du får symtom ska du stanna hemma.”

Det måste ju vara detsamma som när man tillfrisknat före andra i hushållet.

 
Texten fortsätter sedan:

”Du som har haft covid-19 det senaste halvåret är generellt undantagen från förhållningsregler. Men om du får symtom ska du stanna hemma.”

Det måste ju vara detsamma som när man tillfrisknat före andra i hushållet.

Ah sorry, missade det. Tänkte bara att eftersom det stod ovan att det gällde oavsett om man fått vaccin eller inte, borde genomgången infektion räknas in också. Men du har rätt!
 
Då ska man stanna hemma om man har symtom. Annars inte.
Nja, det är nog olika. Här ska barn som är hushållskontakt till bekräftad stanna hemma 7 dagar efter symtom eller test (om symtomfri). Oavsett egna symtom. Vuxna med symtom får inte lämna/hämta oavsett testade. Men tror det skiljer sig mellan olika kommuner vilka regler som gäller!
 
Nja, det är nog olika. Här ska barn som är hushållskontakt till bekräftad stanna hemma 7 dagar efter symtom eller test (om symtomfri). Oavsett egna symtom. Vuxna med symtom får inte lämna/hämta oavsett testade. Men tror det skiljer sig mellan olika kommuner vilka regler som gäller!
Jag tolkade galet. Trodde att frågan gällde huruvida man som frisk vuxen skulle stanna hemma för att otestade barn i hushållet var sjuka.
 
Ah sorry, missade det. Tänkte bara att eftersom det stod ovan att det gällde oavsett om man fått vaccin eller inte, borde genomgången infektion räknas in också. Men du har rätt!
Det är riktigt snårigt det här. Arbetsgivare tolkar olika, regler och rekommendationer ändras och FoHMs info är snårigt skriven.
Jag saknar Anslagstavlan på tv!!
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 565
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp