Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

hm, hur lyckas ni räkna ut sådant? Tycker det är roligt tidsfördriv. Han är iaf e:Capos u: Mizpa

om någo vill hjälpa mig.
 
Sv: Crabbet distansavel

Ja, det är ett mkt roligt tidsfördriv.. men framförallt är det viktigt att veta blodslinjerna då man 'sysslar' med avel. Det krävs ju lite böcker mm för att lära sig, samt forska på vårt ypperliga Internet.. mkt finns att finna där!:)

Capos räknas som 50% Polsk/ 50% GB (Engelsk) och har ca 49% Crabbetblod, mest från mödernet.. men lite även från fadern (12,5%).
Capos morfarsfar Ghazal ser du i min avatar, och mormor Indra var mor till ett av mina avelsston.. kul!!:D

Mizpa är 100% Polsk, men har ändå ca 8,89% Crabbetblod.. mest från mödernet. Din häst är alltså 75% Polsk/25% GB (Engelsk) och totalt ca 28,94% Crabbet!

Här ser du stamtavlorna för dem:
http://www.allbreedpedigree.com/capos
http://www.allbreedpedigree.com/mizpa

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Bia!Hur fick du fram Crabbetprocenten på Cala´dor? när jag tittade närmre hittade jag bara Nana Sahib, är det bara henne jag missade?
Jag tycker inte att vi skall finansiera Crabbet hemsidan med medlemsavgifter utan att dom stuterier som avlar på Crabbet kan betala en slant för att vara länkad.
Jag betalar gärna så att vi kommer igång.
Men ett forum eller gästbok måste vi ha, så kan vi bomba Bia med bilder att använda.
Crabbettoppen: bästa distanssto, valack och hingst osv.
Vad behövs för att sätta upp sidan?
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

Ja, det är Nana Sahib x 2 bakom Baldosa (Garbo's mor). Nana Sahib är 81,25% Crabbet.

Angående hemsidan så kan jag 'sponsra' avgifterna, bara jag får färdigt material från alla som vill vara med. De som vill betala.. hamnar högt upp på förstasidan med sin banner, namn el. dyligt. Kan det vara bra?

Har inte kollat servern igen, men har för mig att högsta belopp var 54:-/m.? Vet ej om ett forum kostar nåt och hur det fungerar, måste kollas upp!

Det som behövs för att komma igång är förslag på utseende, upplägg av innehållet.. ja, allt möjligt! Jag är lite 'off'.. det var längesen jag gjorde hemsidor!:angel:

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Birgitta, kan du hjälpa mig med hur många % det är i
Shams Bonita e. Lill Sham u. Barilla och
Grammer e. Gimmick u. Gramma
 
Sv: Crabbet distansavel

Shams Bonita 35,54% (Lill Sham 44,53% o Barilla 26,55%)
Grammer 67,66% (Gimmick 93,6% o Gramma 41,72%)

:-)
 
Sv: Crabbet distansavel

Fick precis veta av Ingela att min Black Turbo hade crabbet-stam. Hur många %? Eftersom jag inte ens förstår % där. Är det samma sorts % som i uträkningen av golden-cross?

madde++++
 
Sv: Crabbet distansavel

Han är Diamond Cross, 100% US (visste du ju), ca 55% Polsk & 45% Egypt inkl. 37,5% Crabbetblod!:)

Crabbet finns i de flesta av linjerna, även i många av de Polska o Egyptiska.

I tredje led finns det faktiskt ingen som inte har Crabbet i sig, t.o.m Gdansk som är 100% Polsk har 3,125% Cr via mödernet. Mormorsmor N-V Valentine är 74,75% o morfarsmor Dahna Malika 67,7% Cr.

I femte led finns t.ex El Sikada & Serafix som är 100%, samt många andra som har mkt höga %.:d

Hingstlinje: Mirage OA (Crabbet) http://www.arabs-iowa.com/AFH-Mirage.htm
Stolinje: Basilisk OA (Crabbet) http://www.arieana.com/nborigma.html#bas
Strain: Saqlawi Jedran

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Crabbet distansavel

Intressant detta:bump:
Undrar så klart hur mkt crabbet det rinner i Diesel´s ådror?
 
Sv: Crabbet distansavel

Tack Bia, men jag blir fortfarande inte klok på "posenten" :). Ska inte % alltid bli 100?

Som tur var så har inte Lilla svart 300% som Magnum Psyche hade, då blir det några % för mycket.;) Eller också är det färgen.....

madde´++++
 
Sv: Crabbet distansavel

Om man tittar på Ege då, han är ju helpolsk (enligt alla papper) men han har ju säkert några % crabbet också.

Det här var ju jättespännande, Ingela jag har nästan en halv crabbet...... hihi:love:

Hur många % för att få vara med i crabbetklubben?

madde++++
 
Sv: Crabbet distansavel

Tack Bia, men jag blir fortfarande inte klok på "posenten" :). Ska inte % alltid bli 100?

Som tur var så har inte Lilla svart 300% som Magnum Psyche hade, då blir det några % för mycket.;) Eller också är det färgen.....

madde´++++

Jo, visst ska % vara 100! Även Magnum är det.. man ska inte lägga ihop alla % som står i hans lista. Den är uträknad på exakt vad han har för blodslinjer beroende av var de var födda (reg. land).

T.ex så är han enligt listan 50% spansk, det stämmer ju.. men det spanska innehåller även crabbet och egypt längre bak. Likadant är det med ryskt, polskt osv. Förstår du nu då.. att Magnum inte är 300%?;)

Återkommer imorgon, natti natti...
Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Jo, visst ska % vara 100! Även Magnum är det.. man ska inte lägga ihop alla % som står i hans lista. Den är uträknad på exakt vad han har för blodslinjer beroende av var de var födda (reg. land).

T.ex så är han enligt listan 50% spansk, det stämmer ju.. men det spanska innehåller även crabbet och egypt längre bak. Likadant är det med ryskt, polskt osv. Förstår du nu då.. att Magnum inte är 300%?;)

Återkommer imorgon, natti natti...
Bia

Tack Bia för förklaringen, det gör ju saker litet klarare:idea:. Då är Magnum golden cross?? Eller mest det iaf.

madde++++
 
Sv: Crabbet distansavel

hejsan, Ni har tagit upp en hingst jag funderar på,
men det finns 2 kvar som jag gärna skulle vilja veta om de har något crabbet i sig!
perignon al amar
thee apprentice

Hoppas hoppas*
 
Sv: Crabbet distansavel

Åh vad roligt det här var!!! :) Och ett jättetack till Bia som orkar räkna ut allt :) Har hon möjlighet att räkna på mitt sto *smör smör* :D

White Reflection

e. Nazeem Ibn Jashana (e.FS Eternal Flame x Jashana/Estashan Ibn Estopa)

u. Wimpy (e.Symba x Pashina/Pacific) Pashina är undan Silver Shower som jag har fööör mig jag har hört om i crabbetsammanhang? :)

Mer komplett härstamning finns på min hemsida under "våra hästar" sen white reflection - stamtavla :) om det behövs...

:bow:
Camilla
 
Sv: Crabbet distansavel

madde, Ege har 12,3% Crabbetblod i sig. Alla i första och andra led har Cr.% i olika valörer.:cool:

kimmis, jag har endast kollat Perignon än så länge..puuuh, vissa blodslinjer tar evigheter att kolla (US o EG speciellt)! Men det visade sig att han har 20,67% Crabbet.:)

Kollar Apprentice framöver (Camillas sto också), de är lite tungjobbade har jag sett vid förhandsgranskning.. fast en del anfäder har jag ju redan uträknade!

Bia

Glömde... ni kan ladda ner en pdf-fil om uträkning av Crabbet%. Det är tre sidor med dubbelutskrift, liggande.. (ni får vända bladen o stoppa tillbaka i skrivaren), sen viker man ihop det till ett behändigt A5-häfte! http://www.crabbet.org.uk/certs.aspx scrolla ner och klicka på 'here', Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Crabbet distansavel

Tack snälla Bia! jag trodde ju iofs inte att han skulle ha mycket med tanke på vad Ingela sagt tidigare:). Men han är inte helt utan.....

madde++++
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp