Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Angående hemsidan så kan jag 'sponsra' avgifterna, bara jag får färdigt material från alla som vill vara med. De som vill betala.. hamnar högt upp på förstasidan med sin banner, namn el. dyligt. Kan det vara bra?

Har inte kollat servern igen, men har för mig att högsta belopp var 54:-/m.? Vet ej om ett forum kostar nåt och hur det fungerar, måste kollas upp!

Det som behövs för att komma igång är förslag på utseende, upplägg av innehållet.. ja, allt möjligt! Jag är lite 'off'.. det var längesen jag gjorde hemsidor!:angel:

Bia

Nu har jag kollat webbhotellet och även bokat min egen domän. Det räcker gott & väl med den billigaste (15:-/m + 119:-/årsavg + 144:- eng.avg inkl moms). Ytrymmet är 1000MB, vilket är enormt.. jag hade 10MB på min förra hemsida som innehöll massor av sidor & bilder!

Kom igen nu med förslag! Vad ska Crabbetsidan heta, mm, mm, mm...? Betänk att vi kanske får med även Danmark, Norge, Finland m.fl länder! Crabbet breeding in Scandinavia (Europe?) kanske??:confused:

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Lite förslag på hemsideinnehåll:

* Vad är crabbet?

* Varför skulle crabbet vara bra distanshästar?

* Historik
(Ingela har skirvit ett jättebra examensarbete om crabbet:))

*Stuterier med crabbetinriktning (beskrivning och länkar)

* Crabbethingstar
* Levande (med info och länkar till egna hemsidor)
* "Historiska"
(inte så makabert - kul med presentation av "gamla hingstar så man kan lära sig mer om de hingstar man har i stammen)

Crabbetavelsston
* Levande (med info och länkar till egna hemsidor)
* "Historiska"

* Distans "wannabees"
(presentationer av unga hästar som förhoppningsvis är på väg fram
på distansbanorna - kul att skicka in bilder och beskrivningar av sina hästar och jämföra släktningar med varandra )

* Kända distansprestationscrabbetar (levande och "döda")
* Sverige
* Utomlands

* Avelsinfo
(inlägg om uppfödarnas avelsplaner så ryttarna kan börja spara pengar i madrassen :D, Jag tycker det är superintressant vilka föl som planeras, importer som görs och överlag uppfödarnas planer:) )

* Info om hur man räknar ut procenten.

* Till salu

* Bilder

* Gästbok

* Länkar
 
Sv: Crabbet distansavel

Äntligen lite (hehe..mkt!) förslag, tack Anna!:d

Men tycker du att sidan ska handla om enbart distans & avelsrelaterat? Jag tycker att det bör finnas alla möjliga tävlingar- utställning- avel, mm, mm,.. kanske med 'Competitions' (el nåt sånt)..och därefter uppdelning på grenar (knappar), eller alla knappar märkta redan på första sidan! Vi avlar ju inte enbart för distansen.. eller hur?

Synpunkter?
Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Crabbet distansavel

Givetvis skall vi inte bara skriva om Crabbetaraber inom distans utan lyfta fram deras framgångar inom alla dicipliner och utställning, men för att inte bli utkastade från distansforumet kan vi ju hålla oss till distans här.
Araber med hög Crabbetprocent har ju trots allt visat sig som outstanding inom distansen över hela världen.
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

Ifall du inte sett det så på :
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/
under ryttarpresentationer, så har jag, Anna Schuber, bilder på Katmandu e Bayard och Tanja Carlson har bilder på sin Millyard också e. Bayard fast med halvblodsmamma!

Bilderna pa Katmandu (och Shams Bonita ) fungerar tyvärr inte :(
Det var trakigt att läsa att han är skadad förresten. Hoppas att han blir helt bra!!

Hls Limona
 
Sv: Crabbet distansavel

kimmis, Thee Apprentice är 40,55% Crabbet.:)

Camilla, jag har hittills bara kollat Wimpy, hon är 39,35% Crabbet, ivf nåt att suga på tills i morgon!;)

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Vi är ju några stycken som en längre tid har pratat om att starta en svensk sida för svenska Arabiska Fullblod med Crabbet-linjer. Jag har "spånat" lite på senaste tiden och hoppas att Birgitta kan åta sig det tunga jobbet med uppbyggnaden av sidan? Snälla?! SJÄLVKLART ska var och en som vill ha med info bidra med ett så färdigt material som möjligt. Jag kan göra en hel del jobb när grunden väl finns, men detta med att bygga stommen på en hemsida är inte min starka sida direkt.

Min ide´ är att vi kanske ska ta ut en (låg, runt 50:-) medlemsavgift för att täcka upp utgifterna för hemsidan. På så sätt kan vi också ha ett medlemsregister med adresser, mail-adresser och tel.nr. till varandra, som bara medlemmarna kommer åt givetvis.

På denna hemsida skulle man kunna ha info om uppfödare, hästar (både "rena" araber och partbreds) med den info som varje hästägare själv väljer att dela med sig av. Några förslag är: bilder, stam, avkommor, tävlingsmeriter m.m. Givetvis ska vi även ha med massor med länkar till sidor med Crabbet-besläktade hästar!

Detta är som sagt bara vad jag har funderat på. Vad tycker ni? Har ni några bättre eller andra förslag?
/Anne

jag har blivit väldigt intresserad av crabbetlinjen,kan inte så mkt än men efter det jag läst så..Garizim han är inte kvar i avel eller?Skulle gärna haft honom,men Gimmick tycker jag också verkar fin.Är intresserad av distans
 
Sv: Crabbet distansavel

Hej!
Jag blev alldeles till mig när jag läste den här tråden!
Jag har ju ett engelsk-stammat sto, fått % uträknad förut: 41% Crabbet, 31% Old english with mixture of Crabbet, 28% Orginal Arab.
Stämmer detta? Jag har för mig att någon sa något annat...

Roxanne
e: Bayard (Red Baron x Elfrida)
u: Ragazza (Nimran x Rosjanka)

Sen skulle det va kul att veta hur många % mitt nya (polska) sto har? *Snälla söta Bia* ;)

Chantelle
e: Etic (Etat x Estrada)
u: Coppelia Chayenne (Fynd x Coppelia)


Vad många Bayard-avkommor det pluppar upp! Står han fortfarande i Tierp?

Ang. Crabbet-sida så håller jag med om det som a_shuber föreslår, förutom då att det ska vara alla grenar med.

Tycker det är lite dåligt med engelska araber på våra utställningar, ingen som är intresserad av det?? (Åh, förlåt..schhh)!
Nu föll det sig så att min andra häst som jag anmält till Riks blev sjuk, så nu kommer jag med Roxanne istället! Känner mig :eek::crazy::banana: Det blir tredje gången jag visar häst och första med Roxanne!

Dessutom startade Roxanne och jag distans för första gången igår och blev godkända! :banana: Annars rider jag western, fast har bara tävlat d-tävlingar för flera år sen.

Hoppas på att det föds en Crabbet-hingst med "nya" linjer hos någon av er som importerat nya hästar! Drömmer om att imoprtera något själv eller ta semin, men just nu är jag inte så rik... Dessutom har jag försökt få Roxanne dräktig två somrar, men inget föl har det blivit.. (Inte eng-hingstar). Och hon blir ju inte yngre, så jag undrar hur stor chans det skulle va med semin..?
Hon brunstar normalt hemma, men när hon åkt iväg har hon bara haft en normal brunst, blivit betäckt, inte tagit sig och inte börjat brunsta igen. Och iår, när jag bestämt att vi skulle starta distans istället, då har hon brunstat som aldrig förr!! :crazy:

Nu har jag svammlat färdigt..:o
//Camilla
 
Sv: Crabbet distansavel

Mycket att läsa, och MYCKET intressant om Crabbethästar, scrolla ner en bit.. (skrivet okt-05)!:)

Markera texten och spara som dokument på datorn o/e skriv ut. Kolla gärna era egna stamtavlor och se vilka ni finner i texten, det är jättekul!!:d

http://www.crabbet.org.uk/articles/ozConv.aspx


Återkommer en annan dag till Camilla och Roxanne!

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Hej, har lite funderingar om crabbet på våran nya häst:

E.K. Amadeuz

E: Cesar (Czaprak x Arkona)
U: Ghania ( Zadir x Ghana)

Vet att det är mycket polskt men på mammans sida verkar det finnas lite crabbet iallafall, som är besläktat med Gimmick!

Gillar verkligen Gimmick, förskökte betäcka mitt förra sto (vbl) med honom men det tog sig ej och nu när man köpt en valack så finns det lite släktband...känns jättekul.

Såg han senast igår i fin form (Fornaboda)

Tack på förhand!

Isabella
 
Sv: Crabbet distansavel

Ja jag hoppas verkligen att man nu kan få Anne att tycka det är riktigt roligt med distans nu så hon tar ut Gimmick på distansbanorna under några år nu.
Jag var i vintars hemma hos Anne för att titta på hennes två 1 års ston för ev köp. Och visst blev det köp!! Jag kunde ha tagit bägge!Men min ekonomi sa att det räcker med en (läs min man)
Och sedan tog jag mej en 2 milarunda på Gimmick tillsammans med El Sobra och Camilla.(Cano)
Och jag kunde ha köpt Gimmick med!! Vilken häst!
Han har en enorm ridbarhet och en sådan härlig positiv attityd att man bli helt KÄR! Att han sedan har 3 fantastiska gångarter gör ju inte det hela sämre!:love:
Och HAN vill gå distans! (och hör sedan matte!);)
 
Sv: Crabbet distansavel

Ja jag hoppas verkligen att man nu kan få Anne att tycka det är riktigt roligt med distans nu så hon tar ut Gimmick på distansbanorna under några år nu.

Han har en enorm ridbarhet och en sådan härlig positiv attityd att man bli helt KÄR! Att han sedan har 3 fantastiska gångarter gör ju inte det hela sämre!:love:
Och HAN vill gå distans! (och hör sedan matte!);)
Instämmer med dig Gizoba, heja heja Anne & Gimmick!!:d

Till alla: Mitt nyinköpta sto som står hos hingst i England för betäckning, åkte igår ambulans till klinik för svår kolik.. med risk för ev op.!! Har ej hört nåt ännu, så kanske hon klarar sig trots allt? Blir det op. så blir det inget föl nästa år.. om hon ens överlever vill säga!?? Väntan är oliiidlig, rena rama terrorn!!:cry::cry:

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Ååå tack snälla Bia!!! :bow: Läste inte förrän nu men vad spännande att mamman har så mycket crabbet. Mitt lilla sto är sabinofux, det är väl rätt så vanligt bland crabbethästarna, jag antar att hon ärvt sin färg någonstans därifrån ;)

Då kan man ju hoppas hon blir en lysande stjärna på distansbanan, jag har köpt henne med tanken åt det hållet ;) Hon är vid ett års ålder redan 146 cm hög, så hon verkar bli stor. Ni som vet, har crabbethästarna storlek?

Såg just nu om ditt sto, vad tråkigt, håller verkligen tummar och tår för att hon ska repa sig snabbt!!! :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Crabbet distansavel

Måste putta lite på den här tråden, den bara "dog" ju!

Bia-hur har det gått med ditt sto?

Kan också rapportera att Roxanne fick 35p på riks och så kom vi tvåa i amatörklassen! :banana:
 
Sv: Crabbet distansavel

Grattis Roxanne, jättebra resultat!!:)

Mitt sto opererades, de tog bort en bit av tarmen och hon står fortfarande kvar på kliniken! Om allt går bra så dröjer det ivf flera månader innan hon får komma hem till Sverige.. utan föl i magen!

Återkommer med uträkning av crabbet %.. har inte haft koncentrationen som behövs för sånt!;)

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Ja, jag blev jättenöjd! :D Ändå tror jag att det kunde bli nån poäng bättre, hon var trött och visade inte den trav hon kan visa!;)

Förstår att du inte kunnat tänka på sådant! Ingen fara!

//Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp