Crown/Ideal sadlar

feel

Trådstartare
Har kikat lite på Ideals hemsida, finns alla modellerna att få tag på i Sverige (tänker mest på dressyrsadlarna)? Verkar som att de har andra namn här?

Hur pass vida bommar finns det?

Senast ändrad:
Sv: Crown/Ideal sadlar

Mer frågor, vad är det för skillnad på Regal, Jessica, Arwen?

Jag har en äldre Regal och en relativt ny Jessica. Jessican har lite mer stöd och lite djupare säte. Regalen är mer enkelt utförd.

Jag stormtrivs med mina Crown :love:

Jessican vet jag iaf är bred i sätet, är de andra också det?

Jag tycker inte regalen är lika bred i sätet som Jessican, men nu är det iofs ett bra tag sen jag red i regalen sist så jag kan minnas fel.

Alla modeller finns inte i Sverige vad jag vet, men ta kontakt med en ÅF så kan de nog ta hem en åt dig av den modellen du vill ha.
Du kan få hur bred bom du bara vill... H&C modellen ska vara 35-36 bom i standardutförande.

Det stämmer nog också, men Jessican är inte heller så bred. För jag kan inte sitta i för breda sadlar.. Så då hade det aldrig funkat för mig.

Namnen skiljer sig på en del ja, sen finns det modeller som inte är med på hemsidan heller, enligt uppgift görs en del modeller direkt för Sverige/Svenska generalagenturen.

Fast det ska gå att få in 'alla modeller' i Sverige, av de som finns på sidan alltså. Men du kanske måste gå via generalagenten?

Jag har en Crown Warmblood, som jag är STÖRTKÄR i. Den är rätt lik Jessican, djupare säte och lite mer stöd bara, men det var ingen större skillnad att rida i den vs Jessican. HÄSTEN däremot ansåg det var som natt och dag, och HATADE Jessican, men gillade WB:n. Kanalen under skiljer sig i bredd, och antagligen var det det hästen hade åsikter om.

Bomvidden har jag dålig koll på hur 'långt' den går, men iaf WB:n är vid i bommen även i de 'lägre' storlekarna. Jag har en MW, och den är ordentligt bred, hästen har.. fel hade.. 32 - 33 i bom på andra sadelmärken..

Gillar inte Jessican, tycker den är alldeles för bred att sitta i och för "mycket" sadel. Antar att jag inte hade gillat Warmblood då. Jag gillar sadlar som Jaguar, Cobra, Prestige, de tycker jag är helt perfekta att sitta i, men tyvärr är min häst alldeles för bred för dessa sadlar. Har nu en Frank Baines Reflex, ligger ok på hästen men jag är inte riktigt nöjd med den... så jag fortsätter att kolla runt efter den perfekta sadeln...

På deras hemsida finns det två stycken som heter Suzannah och Roella som ser trevliga ut, men har aldrig sett någon sådan i Sverige?

Senast ändrad:

Och jag gillar, vilket sadelmakaren ganska snabbt greppade - att sitta brett. Så nä, Jessican är nog inget för dig heller.

Jag avskydde FB.. =)

jag har försökt att hitta deras hemsida, nyfiken som vanligt, du har inte lust att dela med dig av länken?
U

Ruellan ska tydligen vara smalare i midjan...

Undra om det är tjorvigt att köpa från England?

jag googlade ju på Svenska, funkade inte alls.. ;). Tack Alexandra W för länk, ska genast dit o titta..
U

Rullan såg ju trevligast ut, men så blir jag förvirrad, det finns en Ideal Crown Jessica, och jag vet att Crown Jessica ska ligga bra på min häst, men den Jessican som finns här ser inte ut som den jag satt i när jag provred ha¨sten, finns det ännu en tillverkare? Varför finns det så många sadlar med liknande namn? Vem tar in Ideal till Sverige?
U

Photo-0005.jpg

Här är min Crown Jessica..

Minsann det är den jag menar :), bra att du förtydliga, men Ideals Crown Jessica har mocka.. Det slipper jag gärna.. Vem säljer den här Jessican, och vem är den Jessica som gett namn till så många olika sadlar? ;)
U

Finns en affär i centrala sthlm som säljer Crown. De borde ha om inte, så tar de iaf hem. Minns inte exakt vad den hette nu bara för det :crazy:

Hittade den nu och de verkar inte ha Crown längre.. typiskt.. men denna sadel säljs ofta på annonser, så man får söka lite bara..

Senast ändrad:

ok, jag har sett att den finns på annons ibland, dock inte så ofta. Ska inte shoppa nu, väntar lite till, men jag tror att det kan bli en sådan. Har de ingen hemsida? Tillverkaren alltså?
U

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 556
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: MissFideli
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
616
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V