Csn frågor.

Smurfoff

Trådstartare
Jag läser en språk kurs nu på distans... Nybörjarnivå.. Den är på 75 % och avslutas i januari 2014. Denna kursen visa sig vara sjukt avancerad och högt tempo, och jag känner jag inte kommer klara den. Gjorde tenta och blev långt underkänd, var inte ens inärheten av godkänd... Känner inte att jag kommer kunna klara kursen. MEN jag vill ju kunna studera vidare nästa år och kunna ta nya csn lån,... jag har lån nu... om jag ej klarar kursen kommer den neka mig att ta lån till nästa gång jag ska studera?
 
Sv: Csn frågor.

CSN har krav på att man ska klara en viss procent poäng när man läser, tror det är typ 66 % första året man tar csn lån? Och 75 % när man passerat första året. Inte helt säker dock!

Men om du bara sökt lån fram till januari och inte klarar tillräckligt med poäng och sen söker igen då kan det nog bli svårt att få nytt lån.

Sitter i den sitsen själv just nu;) Inte så kul!

Men allt finns att läsa på CSNs hemsida, går ju även att höra av sig till dem och fråga om man är osäker:)
 
Sv: Csn frågor.

Är det första gången du har CSN-finansierade studier är de snällare än om du har haft studiemedel förut. Men om du bara läser en endaste kurs och inte kan plocka delpoäng under kursens gång kommer du ju inte att ha klarat vare sig 75 % (som man måste klara om man haft studiemedel tidigare) eller den lägre procentsatsen (som gäller om det är första gången du använder studiemedel).

Så om du inte plockar en endaste poäng så kommer du tyvärr inte att få CSN nästa gång du ansöker, nej. Då kan det vara bättre att hoppa av nu och prata med CSN och fråga hur du ska göra för att du inte ska stå utan medel nästa gång du vill plugga.
 
Sv: Csn frågor.

Är första kursen jag läser... den är bara 4 månader kort. så jag måste bli godkänd i alla tentorna? vi har 2 tentor till tror jag.. ska göra omtenta som ja hoppas ja kommer klara. alla inlämningsuppgifterna har jag lämnat in med..
 
Sv: Csn frågor.

Då måste du, precis som Little John skriver, klara 66 % av kurspoängen för att CSN ska bli nöjda.

Om kursen du läser inte är uppdelad i delpoäng måste du klara alla moment på kursen för att få dina poäng, ja. Det ska stå i kursinformationen om kursen är uppdelad i delpoäng eller inte. Om den är uppdelad i delpoäng måste du klara såpass många moment att du skrapar ihop poäng motsvarande 66 % av totala kurspoängen.

Men det står som sagt om allt det här på CSNs hemsida. :)
 
Sv: Csn frågor.

Jag läste om man har en speciell anledning varför man blev underkänd så kan dem godkänna det.. Kan det betyda att man får csn lån igen?
 
Sv: Csn frågor.

Fast visst kan man får CSN igen?
Du är dock utan studiemedel under tiden du kommer ikapp med poängen. När du väl klarat poängen, även om det är på en annan utbildning, så kan du få CSN igen. Eller har jag misstolkat något?
 
Sv: Csn frågor.

Bara du samlar ihop poängen du måste ha för att få csn så kan du få ut bidraget.

Min pojkvän har precis haft problem med CSN då de har höjt poängen han måste ha hela tiden när han klarat ett visst antal poäng har de höjt 2 ggr nu :mad:
Så han har varit utan pengar trots att han börjat ny utbildning eftersom han inte gjort klart kurserna till den gamla utbildningen..
 
Sv: Csn frågor.

Ja det kan du. Jag har blivit nekad CSN p.g.a tagit för lite poäng i förhållande till de bidrag jag redan fått. Men jag såg till att få in poängen genom andra kurser än de jag ursprungligen läst och så fort poängen var inne blev jag beviljad CSN igen.
 
Sv: Csn frågor.

Jag läste om man har en speciell anledning varför man blev underkänd så kan dem godkänna det.. Kan det betyda att man får csn lån igen?

Du ska absolut inte lita på att du får din prövning godkänd, CSN är ganska så hårda med studieresultaten... En bukefalist fick inte ens sin prövning godkänd och hennes anledning var förlossning.

Däremot kommer du få studiemedel i framtiden också, men förstå måste du uppfylla kraven för pengarna du redan fått. Det innebär att du kommer få studera utan studiemedel tills tidigare kraven är uppfyllda.

Jag skulle rekommendera dig att, om du inte får nog bra studieresultat, läsa kortare kurser (under 7,5 hp) innan eller parallellt med dina fortsatta studier. Med längre kurser kan det ta tid innan man får tenta av poäng och ännu längre innan de registreras i LADOK. Ska du vänta på att få in delpoäng från en 15 poängs kurs får du vänta ihjäl dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har pluggat heltid på universitet 2 år och har nu påbörjat sista året. Har alltså 120 hp då jag är i fas med allting. Jag läste...
Svar
3
· Visningar
442
Senast: Manji
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 991
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp