CSN & tågbiljett!

strawberrysylt

Trådstartare
Jo, jag undrar såhär. Det har klyddat lite med mitt CSN, men nu ska jag ha fått in mina poäng till CSN så jag ska få pengar, har ansökt, men ej hunnit få besked ännu.

Men, min fråga är, vågar jag köpa en tågbiljett och fylla i student? Biljetten gäller om nästan två månader, så det borde ju fixa sig?

För fixar det sig, så får jag väl ett CSN-kort?? (jag är 26 år och pluggar på gymnasienivå kan jag tillägga, ska få studiebidrag) Visst får man det?? Och det är det man visar när man är student?

Ursäkta mina finfina formuleringar, hoppas ni förstår.

//r

Sv: CSN & tågbiljett!

eller jaha? Nu läste jag på csn:s sida att csn-kortet inte finns längre... vad är det då jag ska visa som visar att jag är student??

//r

Du får inget kort från CSN, du kan ha Mecenat och/eller Studentkort. Kommer ej ihåg hur man ansökte om det eller om det kom per automatik (kan vara så att man registrerade sig för det ena iaf hos kåren på Universitetet). Det är något av dessa kort som gäller ombord på tågen :)

(edit: du kan ju gå in på hemsidorna och kolla hur du får korten. jag har aldrig behövt använda dem eftersom jag är under 25 och studerandepriserna på tågbiljetter är desamma som för ungdom 20-25 år).

Tack för svaren! Aha, nu kommer jag ihåg att det var nog det som klyddade innan när jag pluggade. Då kostar de alltså pengar att få de korten? (om man måste gå med i kåren??)

//r

Förlåt att jag ställer så dumma frågor, gick in på mecenat nu och kollade och enligt vad där står så ska jag få ett mecenat-kort. Då borde jag alltså våga köpa en tågbiljett och fylla i mig som student nu då?

//r

Ja, det borde inte vara några problem! Har du en smartphone kan du även ladda ned deras app så har du ditt studentkort i appen :) Skönt om man inte hunnit få hem det "riktiga" kortet :)

Tack för svaret!