Cushing (lite långt)

Ajabaja

Trådstartare
Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing.
Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland? Kan jag åka till en vanlig ATG klinik eller bör jag åka till Ultuna? (Tar bara en timme dit så det är inte så farligt)
Kan de flesta veterinärer behandla & testa för cushing?
Vad kostar provet?
Täcker försäkringen något?

Så till ponnyn... Har suttit & läst & börjar bli lite fundersam på om cushing kan vara förklaringen till alla hans små symptom.
Han har lång lite vågig päls som han fäller långsamt & sätter ny lika "fin" tjock vågig päls. Den är inte lockig, men helt klart vågig. Spelar ingen roll om det är -30C eller +30C. Han har fått denna päls senaste två åren.
Samtidigt har han fått små problem med huden; flagar i öronen (vet trodde svamp, men behandling hjälpte inte), hudinfektioner. Förra året fick han var innanför skinnet längs hela sidan pga ett fästingbett.
Ögonen rinner ofta & oavsett väder & vind & ibland får han skador på ena ögats hornhinna.
Han har alltid kissat en del, men tror det har ökat (delar box med annan ponny).
Svettats har han oxå gjort mycket jämt, men mer senaste tiden.
Är pigg & glad, men orkar inte så länge & är inte "speedad" längre, trodde jag berodde på åldern 20 år.
Hostar en del när han börjar trava & även efter att ha varit igång & ska börja galoppera. Trodde det berodde på stallmiljön, men han gör samma sak ute på betet..
I vintras blev han magrare över revbenen, bukig men ändå lite fett framme på bogen. Blev bättre med mer mat (rätt mat). Idag på betet är han rund, bukig, revbenen går att känna ganska ok, men fett över bog & något mycket över rumpa. Ingen fettnacke.
Ingen fång.

Jag har trott att allt beror på att han börjar bli äldre, men jag tycker inte 20 år är en ålder på en välskött tränande shettis... Tror dock att min vet kommer peka på åldern oxå. Oavsett kommer jag ta allmänt blodprov & kolla för att se att allt står rätt till, ska jag testa för cushing oxå?:confused:

Ursäkta långt inlägg, men jag känner mig så förvirrad med alla småsymptom. Skulle jag bara radda symptomen så skulle vem som helst säga att han bara är gammal.. Men jag vill inte riktigt gå med på det......:crazy::o

:bow::bow:
 
Sv: Cushing (lite långt)

Glöm inte kolla tänderna ordentligt!!
En häst med rejäla tandproblem kan få problem med hullet ,att byta päls ,hosta pga slarvigt tuggat foder osv

Har hästen Cushing så är det ännu viktigare att hålla koll på tandstatusen ,Cushing orsakar en hormonförändring som gör tänderna skörare!
 
Sv: Cushing (lite långt)

Jag har häst diagnosticerad med cushing.

Efter att ha lärt mig mer så inser jag hur svårdiagnosticerad sjukdomen är.

Ofta diagnosticerar man, vad jag förstår, på kliniska symptom, fettansamlingar, päls, fång etc. Kompletterar sedan det med ACHT och glukos och eller kortisonbelastning.

Det jag lärt mig om ACTH är att detta kan rusa i höjden vid ex bremsning, så det enbart är ett ganska trubbigt instrument.

Så prata Du med Din veterinär, eller ring och prata med något av de stora djursjukhusen och hör vad de tycker.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 544
Senast: tott
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Pallen
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp