Nafsar andra hundar under lek

Sv: Nafsar andra hundar under lek

KL

låt bli rastgårdar med hundar du inte känner personligen. förr eller senare kommer den dagen han råkar bita nån på riktigt även om han itne menar elakt.
låt INTE hunden leka på det viset...jättetrist kanske, MEN kan man inte uppföra sig - ingen lek med andra. enkelt. min greyhound var exakt likadan o nyps ff ibland när han blir upphetsad. det är ett jaktbeteende. vänd på det och tänk den dagen en lite större hund vänder sig om och nafsar/biter tillbaks på din fatiskt ömtåliga whippet...inte så kul och jaa detser lite illa ut. väldigt väldigt många har ingen som helst koll på hundspråk och hur hundar leker och kan då itne heller se att din hund *bara* busar lite...sysselstt honom med spår och sökövningar istället.
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Ja det känns som det tyvärr är slut på det roliga livet för hans del... Han får nöja sig med att försöka busa med min ointresserade gammelgubbe här hemma istället.

Sök och annat kör vi redan med. Det är inte i aktiveringen det brister. Utan att han helt enkelt älskar att leka med andra hundar men inte kan göra det på ett lugnt sätt. Att det smärtar o "ta ifrån" honom det är för att han under 8 månader fått vara helt passiv pga en skada och då aldrig fått busa med nån o jag samtidigt vet att det är det som gör honom mest lycklig.. Men men..som sagt, hans egen förlust om han inte kan bete sig..
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Ålder för lek-utbildning kommer tidigare än 4 månader, så jag har svårt att se att amstaffens lek skulle påverka på det sätten.

Leon var 10 månader när han kom till mig, hade då en senior som han kunde få igång ibland, dock inga våldsamma lekar. Efter att han blev ensamhund så träffar han ett gäng boxrar regelbundet, o han leker numera precis som boxrarna med dem, han tror nog att han är en själv o det gör de andra hundarna oxå, utom en sur gammeltik som inte låter sig duperas.
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Ingen regel utan undantag! :D

Fast jag ägnade en helg för ett tag sedan åt mentalutveckling, där man tittade på valpar som gått igenom SBK:s valptest. De personligheter som valparna hade vid 7-8veckor satt i de flesta fall kvar, mer eller mindre uppstyrda av föraren, vid 1,5års ålder.

Så visst kan vi och andra påverka, men mycket av grunden, mer än vad vi tror, sätts nog hos uppfödraren. Men hjälp av tik, syskon, andra hundar i flocken och uppfödaren själv såklart.
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Han bodde ju hos uppfödaren innan han flyttade hit, där fanns både far o mor o några till bergers.
När vi är på berger träffar så är han ganska burdus, en riktig "bully" som tacklar andra hundar, inte så populärt. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 766
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp