Erika Lundström

Trådstartare
Har en gammal häst , halvblod, som medicineras med Prascend. Hon har stått på 0,5 och höjts till 1 tabl/ dag sedan en tid tillbaka. Hon har blivit bättre och vi försöker sätta igång henne och bygga lite muskler som hon har tappat då hon plötsligt inte känns så dålig att det är dags för avlivning trots ålder och tidigare krämpor,
Törs man prova att höja dosen till 1,5 tab / dag för att se om hon blir mindre påverkad i svullnad runt ögon( trötta ögon) och hårlag. Hon verkar vissa dagar lite deprimerad. Törs vi prova att höja dosen prascend från 1 tabl/dag till 1,5 tabl/ dag? Nån som har erfarenhet ?
 
Har en gammal häst , halvblod, som medicineras med Prascend. Hon har stått på 0,5 och höjts till 1 tabl/ dag sedan en tid tillbaka. Hon har blivit bättre och vi försöker sätta igång henne och bygga lite muskler som hon har tappat då hon plötsligt inte känns så dålig att det är dags för avlivning trots ålder och tidigare krämpor,
Törs man prova att höja dosen till 1,5 tab / dag för att se om hon blir mindre påverkad i svullnad runt ögon( trötta ögon) och hårlag. Hon verkar vissa dagar lite deprimerad. Törs vi prova att höja dosen prascend från 1 tabl/dag till 1,5 tabl/ dag? Nån som har erfarenhet ?

Man ska absolut inte mixtra med medicineringen utan att konsultera veterinär.
 
Vad säger veterinären och vad visar proverna? Ligger hon inom normalspannet på uppföljningsprovet på ACTH nu?

Depression kan de få både av PPID och av prascend vilket är en av många anledningar till att man behöver ta uppföljningsprov innan en eventuell höjning och ta nya prov ett tag efter en höjning för att kunna ge minsta möjliga effektiva dos. Prascend är en mycket bra medicin men den har också hemska biverkningar och doseringen är absolut inget man ska laborera med själv. Det går att höja tills proverna visar på värden inom normalspannet och ibland är det tyvärr nödvändigt med höga doser prascend men hur hästen mår måste alltid vara högsta prioritet. Jag har själv haft en häst som gick på hög dos. Han vägde drygt 300 kg och fick två tabletter/dag (dvs. normaldosen för häst som väger 850-1000 kg) men tyvärr hjälpte det inte ändå, han blev bara sämre och fick somna in. Man måste alltid göra en bedömning av vad som är bäst för hästen och man behöver sätta en gräns. Jag vet hur mycket man önskar och hoppas och ser varenda litet tecken på förbättring men missar försämring och därför behöver man själv och/eller i samråd med sin veterinär sätta en gräns för när det är nog. En gräns för när det är dags för hästen att slippa. För tyvärr hjälper inte alltid prascend fullt ut och hur sorgligt och hemskt det än är så måste hästens bästa gå före ens egna känslor. Det är inte alltid det bästa för hästen att fortsätta leva utan ibland kan att få somna in vara den största gåvan vi kan ge våra djur. Vi står kvar och sörjer men hästen slipper lida mer och att hästen slipper lida mer är det enda som får räknas i det läget när vi inte kan hjälpa dem mer.
 
Du bör ta ut en veterinär för att ta ett nytt prov och se om hon ligger på rätt dos eller om du behöver höja. :)
Min häst fick börja på en halv tablett, sen fick vi höja till 1 tablett, sedan 1,5 och till slut 2 tabletter om dagen. Man behöver ta prover ofta tills man har hittat rätt dos. Min häst har nu ätit 2 tabletter i flera år och har stabila värden och mår toppen. Så för många hästar funkar medicinen jätte bra när de får rätt dos, men det är inget du bör mixtra med själv. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 911
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
2 980
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp