Cushings syndrom hund

Bukefalos 30 år!

Vikky22

Trådstartare
Vår hund har antagligen Cushings syndrom, väntar på svar som kommer om ca.10 dagar
Någon annan som har haft hund som har/haft sjukdomen?
Hur funkade hunden på medicinen? Vad kostar den i månaden? Har hunden ont av Cushings? Hur länge levde hunden efter påbörjad medicinering?
Vill veta allt 🐶
MVH orolig matte

Min första hund hade Cushings, medicinen kostade runt 700 kr/månaden men dosen beror på hundens storlek och detta var 10+ år sedan. Hon mådde bra på medicinen ett kort tag, tyvärr var hennes tumör elakartad och hon levde ca 1 år efter diagnosen. Men jag känner till andra vars tumörer varit godartade och som levt bra liv med medicinering och avlidit av andra orsaker som gamla hundar. Så det behöver inte alls bli så illa som vårt fall.

Okej tråkigt att höra om din hund
Hur fick ni reda på att den var elak artad?
Detta gäller en större hund

Jag hade en tik som fick Cushings när hon var 7 år. På grund av olika anledningar så beslutade vi i samråd med veterinären att inte behandla henne, utan hon fick hänga med så länge hon mådde bra. Hon fick somna in på sin 9-årsdag och då visade hon att hon var färdig med det här livet. Hon var otroligt lätt att läsa av och ögonen lyste av livslust när hon mådde bra, men slocknade när hon inte gjorde det.
Under dessa två år så blev pälsen stadigt sämre och sämre samt musklerna försvann mer och mer.

Jag hade en tik som fick Cushings när hon var 7 år. På grund av olika anledningar så beslutade vi i samråd med veterinären att inte behandla henne, utan hon fick hänga med så länge hon mådde bra. Hon fick somna in på sin 9-årsdag och då visade hon att hon var färdig med det här livet. Hon var otroligt lätt att läsa av och ögonen lyste av livslust när hon mådde bra, men slocknade när hon inte gjorde det.
Under dessa två år så blev pälsen stadigt sämre och sämre samt musklerna försvann mer och mer.
Tråkigt o höra
Våran tik fyller ”bara” 6 år i höst o vi velar fram o tillbaks om vi ska behandla henne eller inte.
Vi väntar fortfarande på provsvaren men allt pekar på denna sjukdomen.
Hon har livsglädje fortfarande men vissa dagar är hon trött och bara vill sova ungefär

En grannes hund fick diagnos i våras. En äldre herre och jag har inte så mycket info men den mådde dåligt rätt länge innan de hittade varför, får nu medicin och mår bättre :)

Min 8-åriga borderterrier har nyligen fått diagnos och börjat medicinera. De enda symptomen är törstig, kissnödig, inkontinent och ökad aptit.
Medicinen har gett viss effekt men han är inte normal, men det kan tydligen ta ett tag att ställa in dosen. För vår del ingen tvekan om att medicinera, hunden har många år kvar att leva och effekten av medicinering brukar vara god enligt veterinären.
Vad jag har kunnat läsa mig till är Cushings inte smärtsamt, och vår hund har heller inte visat några tecken på smärta.
Medicinen kostade ca 800 kr att hämta ut, räcker en månad, 15 mg/dag. Gissar att större hund behöver högre dos.

Hade en kollega vars hund hade cushings, levde ett gott liv med medicinering i för rasen normalt antal år.

Min uppfattning är att om man nu tvunget ska ha en kronisk sjukdom så är Cushings ett ganska bra alternativ.

Okej tråkigt att höra om din hund
Hur fick ni reda på att den var elak artad?
Detta gäller en större hund
De gjordes ett ultraljud på binjuren vid diagnos där man inte såg någonting, efter en tid fick vi erbjudande att göra ett nytt ultraljud i utbildningssyfte på kliniken och då såg man att tumören växt och "såg elak ut". Det bekräftades vid provtagning.

Liknande trådar

• Cushings
  • Verkan av Librera 10 mg
  • Anaplasma
  • Korsbandsskador hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd