Behati

Trådstartare
Är det någon som har någon erfarnhet om CWD sadlar?

jag ska köpa ny sadel nu, men jag vet inte om jag ska satsa på en CWD eller en butet:crazy:

jag vet att båda passar min dam och jag gillar båda, men jag är nog mest intresserad av CWD sadlen då jag tycker att man blir mer centrerad i den och den har lite djupare sits.

Men jag har ingen erfarenhet av CWD och den är ju ganska ny i sverige(vad jag har förstått det som), så undrar om det är någon som har mer erfarenhet av den gällande hållbarhet, andrahands värde (är ju dyr som tusan ny:cool: ) och annat som kan vara värt att veta.......

Sv: CWD/Butet

andrahandsvärdet på butet är ju just nu VÄLDIGT bra... Men jag tror att equipe och CWD kommer att göra det lägre... Det är dom sadlarna som är mest inne just nu.

Jag har absolut ingen erfarenhet av CWD men mjuk och snygga är den... Själv sugen....

Butet tror jag oxå kommer ha ett sämre andrahand värde innom en snar framtid.... tycker redan att det börja märkas, har en kompis som försöker sälja sin som är 6 månader, och hon får sämre bud på den än vad hon fick för sin förra som var 6 år!!!:o

jag provade CWD i flyinge i år och de var jätte skön! man va så centerad och jag gillade sätet som jag skrev innan, tycker att butet kan bli lite "platt" och att man kan hamna både lite bakom och framför.
Tyckte att CWD hade jätte bra stöd för mig med, kändes inte som om man var tvungen att "leta" efterstöden när man behövde dem, utan de bara fanns där..... (har väldigt långa överben och i vissa sadlar får jag rida i längre läder än vad som är idealet bara för att mina knän inte ska haman utanför)
men jag vet inte, känns ju säkrare att köra på butet som är ett mer använt och erkännt bra...

Senast ändrad:

Jag har testat CWD för ett tag sen och nu väntar jag på att få hem min nya sadel:)

Har haft Butet innan men tycker CWD slår allt den är så skön och man sitter liksom naturligt rätt fast det är en flatback(som jag villa ha) sen det viktigaste av allt så trivdes min häst väldigt bra i den sadlen

jag tyckte också att den var toppen och som du sa hästen verkade trivas och kändes väldigt rörlig!

tyckte om passformen på den med, verkar vara väldigt flexibel....

Har provridit både Butet och Cwd. Buten var väl en skön sadel, men när jag satte mig i Cwd n så var den bara helt rätt, den är väldigt lik sadeln jag har och den gillar jag verkligen så det var ju inte så konstigt. Jag har också lång överskänkel och då är det ju viktigt att man kan beställa kåpan enligt ens mått, det kunde man med båda sadlarna. Ska troligtvis skicka in beställningen på Cwd sadeln i början av nästa vecka :)

Cwd ligger på 25.900 och Butet på 26.500.

jaha, jag att buteten va rbilligare.... men de va ju bra! då sparar jag förmodligen några slantar då!:D

jag är lite sugen på en CWD oxå, en half deep hunting, priste varierar beroende på modell. Känns som en väldit gra sadel, jag vill gärna ha med enkel kåpa o långa stroppar, hel omöjigt att annars hitta en sadelgjord som passar honom bra. CWD har oxå sjukt snygg korta magplattegjordar :d så det lutar nog åt en spdan när han är lite mer färdig i kroppen.

tyckte det var supper att man kunde bestämma precis hur man ville ha sadlen själv, jag menar som du skrev extra långa stroppar, pluss eller minus några cm här och där.... you namne it!

och sjukt snygga!*mums* med super läder

Red ganska mkt i CWD i sommras, jag fick så fruktansvärt ont i rumpan. Kunde typ inte sitta på några dar....:rofl: Fast det blev liite bättre när man hade vant sig.

Gillar butet bättre, tycker att man får bättre kontakt med hästen. Nästa gång det blir ny sadel (snart nog) ska jag nog satsa på en butet.

Senast ändrad av en moderator:

Red ganska mkt i CWD i sommras, jag fick så fruktansvärt ont i rumpan. Kunde typ inte sitta på några dar....:rofl: Fast det blev liite bättre när man hade vant sig.

Gillar butet bättre, tycker att man får bättre kontakt med hästen. Nästa gång det blir ny sadel (snart nog) ska jag nog satsa på en butet.

kul och intressant att höra att det finns någon som inte tycker CWD är helt outstanding!!!

på vilket sett tyckte du att du fick mer kontakt i buteten?
och exakt vilken av CWD sadlarna red du i?
något annat du la märke till? bra/dåligt

jag vet att de blev lite konstiga frågor, mne jag känner inte för att köpa en sadel som jag inte är nöjd med efter 3 månader:crazy: (har viss tendens till det!)

på vilket sett tyckte du att du fick mer kontakt i buteten?

Den är ju så "tunn" så jag tycker att man känner hästen igenom den och att man liksom sitter där med lagom stöd, inte förmkt. Sen är man rörlig i den oxå. Svårt att beskriva.

och exakt vilken av CWD sadlarna red du i?

Ingen aning faktiskt.. En "plattare" variant som var bättre och en som inte var lika insutten och den va verkligen inte bekväm.

något annat du la märke till? bra/dåligt

Inget speciellt, fint "grepp"läder så att man liksom sitter fast. Bra kvalitet. Men däremot tycker jag inte att träns och dylikt har så bra kvalitet.

tack för svaren!

känns skönt att ha någon som kan säga lite annat än gott om den, man blir så lätt påverkad av en massa bra komentarer:angel:

Själv är jag van vid en prestige, så CWD gav mig en känsla av att sitta betydligt närmre hästen.:bow:
Har även ridit Butet ett par gånger men inte tillräckligt för att bli van vid den. fick dock känslan att Buteten inte riktigt passade mig då jag hellre vill ha lite mer av ett säte att sitta i (red i den djupare ändå). CWDn kändes mer som om den placerade mig rätt och hjälpte mig att stanna kvar där...... Gaaa vet varken in eller ut, blir nog att jag får ta och ringa till återförsäljarna och fråga om de kan komma upp så jag kan få rida i en igen!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 247
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 176
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 080
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 286
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka