Bukefalos 28 år!

Cykel för hundmotion

Sv: Cykel för hundmotion

Man får väl ha såpass pli på hunden att den inte kastar sig efter rådjur el liknande utan förvarning...
 
Sv: Cykel för hundmotion

kl*

jag har en gammal kronohoj (militärcykel, grymt bra rull, känslig styrning) och cyklar med vovven i vanligt koppel, funkar kanonbra för vardagsmotionen och man tar sig fram på de vanligaste underlagen med minimal ansträngning:angel:

Det enda tipset jag kan ge är att om du håller i kopplet, håll INTE i styret samtidigt utan cykla med en hand, jag har en liten Parson, och jag lovar att det krävs inte många sekunder för styret att vika om hunden blir ouppmärksam av någon anledning...

Lycka till :)
 
Sv: Cykel för hundmotion

Varför skulle det bli rassel och pling?
Självklart ska hunden vara viltren och uppfostrad innan man börjar cykla.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Varför skulle det bli rassel och pling?
Självklart ska hunden vara viltren och uppfostrad innan man börjar cykla.

Min egen är nog så viltren den kan vara, men själv är jag skeptisk till att fästa kopplet på mig själv. Hunden behöver ju inte fara iväg till nästa kommun, det räcker ju att den hajar till när den ser nåt spännande om den är tillräckligt stor.

Nu senast mötte vi en polare, min hund blev jätteglad och glömde av sig. Han drog självklart inte iväg, utan stannade och hajade till, jag hade inte velat ha honom fäst vid mig i kopplet då. Men det är ju en smaksak.

Sen undrar jag hur många hundar som inte skulle reagera alls om en rådjur korsade dess väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Cykel för hundmotion

Finns mängder med draghundar som inte reagerar på något då de drar eftersom de arbetar. Det omfattar även vorsteh, pointer och dobermann, vilka alla har ganska stor jaktlust. Man får helt enkelt lära hunden att fokusera på sin uppgift. Jag tillåter inte tittande, nosande, eller pinkande då vi cyklar. Cyklar vi så cyklar vi. Har han tid att titta sig runt går det för långsamt och han jobbar inte ordentligt.

Rådjur lyfter han inte huvudet åt. Inte annat vilt heller, men så är han också tysk och gjord viltren med tyska metoder.

Den lilla är inte lika väluppfostrad men springer hon så springer hon. Hon har inte tid med annat. Skulle hon dra till så väger hon så lite att hon inte rubbar mig.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag cyklar mycket med mina hundar, särskilt min unge hane.

Min plan var egentligen att börja med barmarksdrag med hanen... Men då han på höftledsröntgen fick C på båda höfterna lade jag de planerna på hyllan och fortsatte med "vanlig" cykling. Tiken har noll intresse för att springa fort & dra så jag får lägga mina dragplaner på hyllan till framtida hund helt enkelt.

Jag har en 21 växlad hybridcykel med enbart handbromsar, som går toppen i både terräng & på raka vägar. En enorm skillnad gentemot den gamla treväxlade harven jag hade förut kan jag säga :eek:

I cykelns pakethållare har jag en springerstång fäst och det är verkligen en suverän uppfinning. Jag kommer aldrig, aldrig mer cykla med kopplet i handen.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag har en trehjulig cykel - helt överlägset om man har mindre hundar :love: Inga problem att cykla i skrittempo bitvis, och om man ska passera mindre hundvänliga sträckor stoppar man bara ner hundarna i cykelkorgen. Rekommenderas varmt! Enda nackdelen är att man måste hålla sig till någorlunda civiliserade vägar... ingen off-road-körning.

:eek:

Jag fick en inre syn av mina två 45 resp 50 kg rottisar nerstoppade i en cykelkorg :rofl:
 
Sv: Cykel för hundmotion

Men hur fasen funkar det om du har hundens koppel fäst runt midjan och hunden ser tex ett rådjur? Blir det inte rassel och pling i närmaste dike?

Nej, dom går inte av vägen även om dom ser rådjur, det är strängt förbjudet och det vet dom! Dom ökar farten som tusan tills dit djuret gick över vägen t ex, men följer inga löpor.

Jag kan säga direkt att jag hade A-L-D-R-I-G gett mig ut på cykel med mina fyra 30kg hundar som drar för fullt om jag inte var 100% säker på att dom inte tvärnitar och pissar utan förvarning, inte drar på vilt, inte drar mot folk eller hundar och inte springer in cykeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Cykel för hundmotion

Jag kör med en vanlig biltemacykel med fotbroms och inga växlar.
Cyklar på asfalt och grusväg.

Skulle gärna ha en cykel som tillät terrängkörning men känner inte att jag har lust att investera i en sådan när vi har en fungerande vanlig..

Jag cyklar bara för motionens skull med hundarna. De har vanligt halsband och jag håller i kopplet.
Ila skulle mer än gärna dra mig men det vill jag inte än, inte förrän hon har lärt sig att springa lugnt bredvid cykeln.
Ang diskussionen om att sätta fast hunden i midjan så skulle jag inte heller göra det. Även om mina hundar vet att man inte tvärstannar eller springer iväg är det så lätt med ett litet ryck.
Eller, det kan ju bli som för mig och ila - att en annan hund plötsligt attackerar en när man är ute och cyklar. Då var jag glad att jag kunde släppa kopplet för annars hade vi legat båda två i en intrasslad hög med elak schäfer ovanpå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 405
Senast: lytesout95
·
Äldre Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under...
2
Svar
38
· Visningar
2 429
Senast: Anders
·
Äldre Jag ska köpa en cykel, framförallt för konditionsträning av hundarna (whippetar). Vi har en varierande skog för cykling, allt från...
2
Svar
37
· Visningar
2 658
Senast: labb
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 414
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp