Hjälp mig köpa cykel!

Det låter ju superbra! :D Tänkte passa på att köpa cykelhjälm också i samma veva som cykeln.. ;)



Men om du inte har stänkskärmar, blir du inte helt smutsig på ben och rygg då? Typ när det regnar eller är slaskigt/lerigt?



Åh det är precis detta jag vill åt! Tycker egentligen det är ganska kul och avkopplande att cykla men med min gamla rostiga damcykel känns det mest lite motigt.



Ja men hur svårt kan det vara.. (Tänker jag ofta. :D.) Kan ju inte vara helt omöjligt att montera om cyklarna levereras så. Vad har du för märke?

Tja, frågar man oss som jobbar med cyklar så är det tydligen rätt svårt för en ointresserad amatör med tanke på de....ehrm....intressant monterade näthandel-cyklar som kommer in till verkstaden.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kommer köra ytterst lite på grusvägar.

Hur ofta tänker du att det behövs? Varje dag? En gång i veckan? En gång i månaden? Tre gånger per år?
Svårt att säga, beror helt på hur mycket du cyklar och i vilket väder. Jag är en av dem som @Jadzia skriver om som inte är så noga men jag försöker skärpa mig för det går så mycket bättre när växelsystemet är rengjort och insmort :)

Jag har nu två cyklar, båda med många växlar, men skulle inte haft något emot att byta ut min vanliga mot en enväxlad för dagligt bruk och bara haft växlar på min långfärdscykel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Tja, frågar man oss som jobbar med cyklar så är det tydligen rätt svårt för en ointresserad amatör med tanke på de....ehrm....intressant monterade näthandel-cyklar som kommer in till verkstaden.

Okej så ditt tips är att jag ska köpa en färdigmonterad cykel för att jag inte kommer klara av att montera den?
 
"Min" cykelreparatör sa åt mig att smörja kedjan var femte mil.
KL
Jag cyklar i princip bara till och från jobbet, asfalt, 2,3 mil/dag tre-fyra gånger i veckan.
(Till stallet är det grusväg, det händer att den får ta mig dit också, då spolar jag av den där)
Vartannat år har jag behövt byta kransar och kedja.
Den stackars cykeln är en gammal Merida 550 med "hybrid-däck" (mindre mönster i mitten för att rulla lättare på asfalt) som gör jobbet mer än väl, men visst är jag sugen på nå't nytt "bara för att" men då hade jag ju känt mig tvungen att sköta den bättre...:angel:
 
Okej så ditt tips är att jag ska köpa en färdigmonterad cykel för att jag inte kommer klara av att montera den?
Jag vill minnas att jag skruva ihop min på typ 5 min. Beställde en racer cykel från UK . Var bara att skruva fast styre och sadel om jag inte minns fel :p.
 
En kompis har en cykel från Biltema (märke Yosemite). Min vän är mycket nöjd med sin cykel och där finns det flera modeller i den prisklass du efterfrågar @Wysiwyg . Eftersom jag har varit på cykeljakt har jag kollat på ett antal Biltema-cyklar och jag tycker de ser ganska bra ut.

Jag kan inte tala för dessa cyklar generellt, men jag hade en Yosemite ett kort tag och den krånglade en del redan från start, framför allt vad gäller växlarna. Nu har jag en Crescent-hybrid (min älskling! Perfekt för den typen av både snabb a-b-cykling och milslånga inte direkt racer- men motionsrundor som jag vill ägna mig åt) och tycker det är stor skillnad! Det trots att den sistnämnde har kostat lite i service/underhåll - jag har absolut noll intresse för den biten själv - men så har den rullat betydligt mer än min Yosemite någonsin gjorde också.

Jag hade nog utifrån den erfarenheten aktat mig lite för att köpa en för "avancerad" cykel (med många växlar och annat som kan krångla) alltför billigt. Då hade jag nog åtminstone kollat läget på begagnatmarknaden först.
 
Bygg en. Komponenterna finns fortfarande att köpa.
Det är en kul tanke, men tyvärr är jag inte intresserad av att meka och bygga cyklar.

Men mitt cykelinköp har gett mig lite insikt i världen runt cyklar och framför allt veterancyklar. Jag måste säga att jag inte hade en aning om att det finns så många som samlar på cyklar, bygger nya av gamla delar etc. Verkar vara en kul hobby! Cykeln är verkligen undervärderad när det gäller samhällsutvecklingen under 1900-talet.
 
Okej så ditt tips är att jag ska köpa en färdigmonterad cykel för att jag inte kommer klara av att montera den?

En vanlig fotbromsad damcykel kan vem som helst sätta ihop, men sportcyklar skulle jag överlåta till cykelnörden/fackman. Även om växlarna är justerade från fabrik och en seriös närbutik gör en finjustering och koll så kan de ändå behöva justeras när man packat upp cykeln. Sedan har vi detta med cockpit. Här ser man kanske flest intressanta val. Styren som pekar bakåt, reglage i oergonomisk vinkel så man hänger på handleden, olika vinkel på reglagen samt headset som inte är rätt åtdraget.

Allt detta gör en enorm skillnad för hur cykeln känns att cykla på. Tar man dock hjälp av en cykelnörd är det no problemo. Min största aversion mot att köpa på nätet är dock att man inte kan provcykla. Man bör aldrig köpa en cykel utan att provcykla, speciellt inte när det handlar om sportigare modell, om man inte har råkoll på geometrier och vet vad man är ute efter.
 
@aiquen - jag håller i princip med dig, men med TS budget måste lågprismärkena utforskas. Min vän är mycket nöjd med sin Yosemite och som sagt - de ser fina ut där de glider förbi. Själv köpte jag till slut som sagt en Crescent. Men den kostade närmare 6000 trots att den bara har tre växlar.

Begagnat är förmodligen det bästa, men då blir det svårt med att utvärdera modeller. Då får en ta vad som dyker upp som uppfyller kravprofilen.
 
En sak som är väldigt viktig är att cykeln är i rätt storlek, inte bara på höjden utan också på längden så att du får en bekväm körställning, det är a och o skulle jag säga för att du skall trivas med cykeln.
 
@aiquen - jag håller i princip med dig, men med TS budget måste lågprismärkena utforskas. Min vän är mycket nöjd med sin Yosemite och som sagt - de ser fina ut där de glider förbi. Själv köpte jag till slut som sagt en Crescent. Men den kostade närmare 6000 trots att den bara har tre växlar.

Begagnat är förmodligen det bästa, men då blir det svårt med att utvärdera modeller. Då får en ta vad som dyker upp som uppfyller kravprofilen.

Ja, det är klart att TS kan kolla, men det kan ju samtidigt kännas trist att lägga ändå tusenlappar på en sprillans ny cykel som sedan inte fungerar ens enligt specifikationen. Jag säger inte att det måste vara så, men ett varnande finger utifrån min personliga erfarenhet.

Jag har också vänner som har köpt billiga cyklar, inte nödvändigtvis från Biltema men liknande, och varit nöjda men då har det handlat om enklare modeller och ren cykling punkt A till B, inte så mycket "5 mil för att det är kul träning".

Sen vore väl alla val enkla om man inte hade en budget att förhålla sig till ... Men mitt tips till TS utifrån budget är att i alla fall även slänga ett öga åt bättre begagnade cyklar, ifall det måhända finns något guldkorn att hitta där.
 
Jag har en sådan, en orange gammal Puch. Älskar den!
Det är precis en sån jag tänker på! Mamma hade en orange (typ metallic-orange) Puch. Hon gillade den aldrig och återgick till sin gamla (som var från 50-talet och gick ohyggligt fort trots att den var enväxlad). Men jag körde en del på Puchen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag älskar min racehybrid från Nishiki. Den får service vår och höst men klarar sig fint dessemellan. Cyklar inte i värsta vintervädret dock; den har lite för smala däck för att det ska vara bekvämt.
 
Jag har en trekking-cykel från Ortler, köpte den i vintras som allt-i-allo-cykel, mest för pendling till och från jobb. Är mycket nöjd med den. Funderar dock på att byta styret till ett styre med mer svängning, är inte jätteförtjust i raka styren.
 
Nu blev jag sugen på att köpa en tvåväxlad också, det finns ett nav med automatisk växling vid en viss hastighet och med fotbroms, SRAM Automatix. Men jag läste nu att tillverkaren SRAM helt slutar tillverka dem i år och frågan är om det kommer att finnas reservdelar i framtiden. Synd för det verkar vara ett bra nav.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Senast: Nahar
·
Fordon Jag hade velat köpa en ny cykel då min blev stulen. tyvärr ingenstans ha den inomhus om den inte är väldigt lätt för då får jag släpa...
2
Svar
26
· Visningar
1 716
Kropp & Själ Jag fick något infall igår och ringde en kompis och frågade om vi inte skulle cykla tjejvättern tillsammans, tyvärr blev hon eld och...
2
Svar
20
· Visningar
3 491
Senast: fryckan
·
Hundhälsa Inspirerad av den härliga värmen som kommit nu är jag jättesugen på att börja cykla med min hund. Det är bara ett problem, jag har ingen...
2
Svar
29
· Visningar
5 702
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp