Hjälp mig köpa cykel!

Wysiwyg

Trådstartare
Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under vintern.

Jag tänkte först att jag skulle köpa en typ treväxlad cykel i damcykelmodell för det verkar enklast. Men sen började jag fundera lite. Jag har länge tänkt att jag ska börja motionscykla. Inte för att man inte kan göra det på en damcykel men jag inbillar mig att det är roligare (och lättare?) att cykla ett par mil på en mer träningsinriktad cykel. (Ja ni hör ju kollen jag har här.)

Mitt största problem i det hela är nog att jag är lite orolig för att köpa en cykel med enbart handbroms. Jag har cyklat med fotbroms hela mitt liv och om jag behövde bromsa kraftigt skulle jag nog instinktivt trampa bakåt. Hur stort problem är det med handbromsar? Hur lång tid tar det innan jag vänjer mig?

Det jag söker är alltså en cykel jag kan både transportera mig själv (plus ibland packning eller matvaror) och träningscykla på. Det behöver inte vara någon supercykel alls men lite "mer" än en vanlig cykel tänker jag. Vill gärna ha pakethållare så jag kan hänga på korgar. Tips?

Och ja, helst 4' eller under. Absolut smärtgräns på 5'.
 
Det där med broms är mest en vanesak. Själv såg jag till att ta det lugnt i början när det bara fanns handbroms. Nu försöker jag instinktivt bromsa med handbroms även på cykel med fotbroms :p

Jag fick hjälp av en cykelnördig vän att köpa min nyaste. Den kändes utan tvekan för dyr vid inköp (5000kr plus någon hundring för lampor). Tidigare har jag bara haft begagnade "tantcyklar" och en nyköpt vanlig cykel för ca 3000kr. Min nyaste är med femtioelva växlar, stötdämpning fram, bara handbroms, skivbromsar... följde inte ens med stänkskärmar och absolut ingen pakethållare (allt sådant går dock utmärkt att köpa till).

Idag är jag extremt nöjd med min cykel. Helt plötsligt har det blivit kul och lätt att cykla! Tidigare har cykel för mig bara varit något som flyttar mig från punkt a till punkt b. Nu ger jag mig gärna ut bara för själva cyklandet.

Själv köpte jag en cykel på nätet som levererades med posten och monterades ihop hemma (av cykelnördiga vännen :angel: ). När jag tittat på liknande cyklar i butiker nära så har de antingen varit mycket dyrare eller av mer tveksamma märken. Nu kan säkert de billiga märkena vara bra också, men själv köper jag gärna något lite för dyrt men riktigt bra, än något "normaldyrt" och mindre bra. Ju bättre saker jag har, desto troligare är det att jag använder dem.

Kan tillägga att skivbromsar är helt fantastiskt. Ang tid att vänja sig så tog det bara ca 2 rundor innan jag var van vid bromsarna. Värre var det med växlarna :D
 
Min mamma har en hybrid MB/räcer från Cube, den har tyvärr ingen pakethållare men är stabil och samtidigt lättcyklad, hon har den när vi kör rundor på upp mot 6-7 mil, som cykel till och från jobbet och hänger även med oss på rena MB rundor :) så väldigt allround!

Och bromsarna vänjer du dig snabbt vid, samma sak med växlarna. Det sitter i ryggmärgen ganska snabbt :)
 
Jag tror en vanlig tre- eller femväxlad cykel passar bäst, många växlar kräver mycket service för att funka. Som fotnot kan sägas att en av dem som cyklat allra mest i Sverige, över 120 000 mil (!) han körde på en vanlig treväxlad herrcykel.
 
Det där med broms är mest en vanesak. Själv såg jag till att ta det lugnt i början när det bara fanns handbroms. Nu försöker jag instinktivt bromsa med handbroms även på cykel med fotbroms :p

Det låter ju superbra! :D Tänkte passa på att köpa cykelhjälm också i samma veva som cykeln.. ;)

Jag fick hjälp av en cykelnördig vän att köpa min nyaste. Den kändes utan tvekan för dyr vid inköp (5000kr plus någon hundring för lampor). Tidigare har jag bara haft begagnade "tantcyklar" och en nyköpt vanlig cykel för ca 3000kr. Min nyaste är med femtioelva växlar, stötdämpning fram, bara handbroms, skivbromsar... följde inte ens med stänkskärmar och absolut ingen pakethållare (allt sådant går dock utmärkt att köpa till).

Men om du inte har stänkskärmar, blir du inte helt smutsig på ben och rygg då? Typ när det regnar eller är slaskigt/lerigt?

Idag är jag extremt nöjd med min cykel. Helt plötsligt har det blivit kul och lätt att cykla! Tidigare har cykel för mig bara varit något som flyttar mig från punkt a till punkt b. Nu ger jag mig gärna ut bara för själva cyklandet.

Åh det är precis detta jag vill åt! Tycker egentligen det är ganska kul och avkopplande att cykla men med min gamla rostiga damcykel känns det mest lite motigt.

Själv köpte jag en cykel på nätet som levererades med posten och monterades ihop hemma (av cykelnördiga vännen :angel: ). När jag tittat på liknande cyklar i butiker nära så har de antingen varit mycket dyrare eller av mer tveksamma märken. Nu kan säkert de billiga märkena vara bra också, men själv köper jag gärna något lite för dyrt men riktigt bra, än något "normaldyrt" och mindre bra. Ju bättre saker jag har, desto troligare är det att jag använder dem.

Ja men hur svårt kan det vara.. (Tänker jag ofta. :D.) Kan ju inte vara helt omöjligt att montera om cyklarna levereras så. Vad har du för märke?
 
http://www.cykelstaden.se/racerhybrid/491-nishiki-sl-air-dam-2017.html

Ligger lite över din budget och pakethållare ingår ej.
Men rullar ju fantastiskt lätt med smala däck och lär bli en fröjd att träna med.
Dock lite över din budget. Så jag skulle nog rekommendera att du kikar begagnat. 5K är lite lite om du vill ha snabb cykel.

Jag är inte ute efter någon supersnabb cykel att fräsa fram på. Jag vill ha en cykel som är rolig att cykla på för en träningstur men också fungerar att pendla med i vardagen.
 
Min mamma har en hybrid MB/räcer från Cube, den har tyvärr ingen pakethållare men är stabil och samtidigt lättcyklad, hon har den när vi kör rundor på upp mot 6-7 mil, som cykel till och från jobbet och hänger även med oss på rena MB rundor :) så väldigt allround!

Och bromsarna vänjer du dig snabbt vid, samma sak med växlarna. Det sitter i ryggmärgen ganska snabbt :)

Låter ju bara bättre och bättre det här! :)

Jag tror en vanlig tre- eller femväxlad cykel passar bäst, många växlar kräver mycket service för att funka.

Vad menar du med mycket service?
 
Jag är inte ute efter någon supersnabb cykel att fräsa fram på. Jag vill ha en cykel som är rolig att cykla på för en träningstur men också fungerar att pendla med i vardagen.

Då skulle jag satsat på en racerhybrid, typ som den jag länkade. Mellanting mellan en vanlig cykel och en racer. Dvs, mer lättrampad kommer göra cykelträningen roligare och funkar fint att pendla med...
 
Då skulle jag satsat på en racerhybrid, typ som den jag länkade. Mellanting mellan en vanlig cykel och en racer. Dvs, mer lättrampad kommer göra cykelträningen roligare och funkar fint att pendla med...

Ja hybrid har nog varit min tanke hela tiden, glömde bara nämna det i trådstarten. :angel:
 
Det låter ju superbra! :D Tänkte passa på att köpa cykelhjälm också i samma veva som cykeln.. ;)



Men om du inte har stänkskärmar, blir du inte helt smutsig på ben och rygg då? Typ när det regnar eller är slaskigt/lerigt?



Åh det är precis detta jag vill åt! Tycker egentligen det är ganska kul och avkopplande att cykla men med min gamla rostiga damcykel känns det mest lite motigt.



Ja men hur svårt kan det vara.. (Tänker jag ofta. :D.) Kan ju inte vara helt omöjligt att montera om cyklarna levereras så. Vad har du för märke?
Jag köpte stänkskärmar också ;) och nej, det enda som behövde monteras på min cykel var nog framhjul (och skärmar), och så behövde det ju ställas in till rätt höjd på sadel och styre. Jag blev dock sur av att öht se instruktionerna och ringde vännen... så mycket tålamod hade jag :p

Min cykel är av märket Giant. Den har dessutom väldigt rejäla däck. Går utmärkt att köra med även på grusväg och skogsstigar, men är lätt att köra snabbt på asfalt. Ska jag bara köra på asfalt ser jag till att ha däcken lite hårdare pumpade bara.

Såhär ser min ut:
19051345_724205954439243_8942249569584939008_n.jpg

Jag var nöjd med min vanliga cykel förut. Tyckte att den fungerade helt ok och flyttade mig bra dit jag behövde osv. Idag känns det motigt att använda den (men gör det ändå när hundar ska motioneras eller jag behöver lämna cykel utanför affär). Min Giant har fått mig lite mer kräsen.

Det enda jag saknar är ett cykelstöd och hållare för vattenflaska. Det ska köpas snart...
 
Låter ju bara bättre och bättre det här! :)



Vad menar du med mycket service?
Kedja och drev behöver rengöras regelbundet (ofta) dels för funktionen och dels för att få rimlig livslängd. Kedja och drev måste ändåbytas ganska ofta och de kostar en hel del. Sen måste växlarna också justeras lite då och då vilket inte är svårt men kräver ett visst intresse.

En del motionscyklister kör nu faktiskt med enväxlade cyklar för det är en mycket simplare konstruktion.
 
Kedja och drev behöver rengöras regelbundet (ofta) dels för funktionen och dels för att få rimlig livslängd. Kedja och drev måste ändåbytas ganska ofta och de kostar en hel del. Sen måste växlarna också justeras lite då och då vilket inte är svårt men kräver ett visst intresse.

Okej men om man kan göra det själv tänker jag att det går under allmänt underhåll? Och om det inte är svårt så behöver jag nog inte ha något intresse för att justera växlar, är det viktigt för cykelns funktion eller välmående är det väl bara att göra. :)
 
Alltså, ni som säger att man snabbt vänjer sig vid bromsarna - jag har aldrig vant mig. Självklart har jag försökt att cykla med bara handbroms men jag tycker det är sjukt obehagligt. Så jag har gett upp. Jag vill ha fotbroms!

Köpte en ny cykel alldeles nyss. Har inte tänkt så mycket för träning men vill kunna cykla en rejäl bit, transportera saker mm. Ville dessutom gärna ha retro-utseende, även om det är sekundärt i förhållande till funktion. Till slut hamnade jag på två fabrikat/modeller: Stålhästen, som har flera cyklar som kan passa mig, och så en Crescent som jag till slut köpte. Jag ska hämta den imorgon, så jag kan inte ge något omdöme ännu. Det kommer. Men den är inte en träningscykel utan en treväxlad damcykel som ser ut som en gammal budcykel.

En kompis har en cykel från Biltema (märke Yosemite). Min vän är mycket nöjd med sin cykel och där finns det flera modeller i den prisklass du efterfrågar @Wysiwyg . Eftersom jag har varit på cykeljakt har jag kollat på ett antal Biltema-cyklar och jag tycker de ser ganska bra ut.

Ytterligare ett alternativ är ju att köpa begagnat. Det var min ursprungliga plan, men sen blev det en ny cykel i alla fall.
 
Okej men om man kan göra det själv tänker jag att det går under allmänt underhåll? Och om det inte är svårt så behöver jag nog inte ha något intresse för att justera växlar, är det viktigt för cykelns funktion eller välmående är det väl bara att göra. :)
Om du är en typ som gillar att mecka lite är det absolut inga problem, konstruktionen är simpel men behöver underhållas, särskilt om man kör en del på grusvägar.
 
Låter ju bara bättre och bättre det här! :)



Vad menar du med mycket service?

Utanpåliggande växlar måste skötas. Rengöras och framförallt smörjas. De behöver även justeras då och då samt få slitdelar utbytta. Vintertid bör drivlinan rengöras och smörjas någon gång i veckan. Är det torrt väglag och inte saltat kan man öka tidsintervallet på rengöringen, men smörjas bör de likt förbannat. Slitagedelar som byts är kedja, kassett och vevparti. Även växelns rulltrissor byts med jämna mellanrum. Vi räknar med att en kedja och kassett håller ca 150-200 mil. Främre kransar dubbelt så länge, förutsatt att man bytt kedja och kassett i tid (utsliten kedja nöter snabbt ut kransarna). Dock kan man förlänga livslängden på drivlinan genom att sköta den. En väl rengjord och smord drivlina kan hålla 500-600 mil. En misskött kan slitas ut på 70 mil.

Om man inte servar, rengör och smörjer kommer drivlinan att sluta fungera. Det kan garanteras. Växlarna kommer att hoppa och rassla. Är man inte villig att lägga ned det jobbet, köp en cykel med interna växlar. Eller så accepterar man att byta delar ofta och att det fungerar sisådär ibland.
 
Om du är en typ som gillar att mecka lite är det absolut inga problem, konstruktionen är simpel men behöver underhållas, särskilt om man kör en del på grusvägar.

Kommer köra ytterst lite på grusvägar.

Hur ofta tänker du att det behövs? Varje dag? En gång i veckan? En gång i månaden? Tre gånger per år?
 
@Jadzia Jag skulle absolut vara beredd att underhålla cykeln. Får läsa in mig lite mer på vad som behöver göras och hur.
 
[...]En del motionscyklister kör nu faktiskt med enväxlade cyklar för det är en mycket simplare konstruktion.

Jag skulle faktiskt vilja ha en tvåväxlad cykel, d v s en med fotväxel. Sådana fanns på 70-talet. Men nu verkar det vara tunnsått med dem.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Senast: Nahar
·
Fordon Jag hade velat köpa en ny cykel då min blev stulen. tyvärr ingenstans ha den inomhus om den inte är väldigt lätt för då får jag släpa...
2
Svar
26
· Visningar
1 725
Kropp & Själ Jag fick något infall igår och ringde en kompis och frågade om vi inte skulle cykla tjejvättern tillsammans, tyvärr blev hon eld och...
2
Svar
20
· Visningar
3 491
Senast: fryckan
·
Hundhälsa Inspirerad av den härliga värmen som kommit nu är jag jättesugen på att börja cykla med min hund. Det är bara ett problem, jag har ingen...
2
Svar
29
· Visningar
5 702
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp