Bukefalos 28 år!

Cykel för hundmotion

Kibani

Trådstartare
Inspirerad av den härliga värmen som kommit nu är jag jättesugen på att börja cykla med min hund. Det är bara ett problem, jag har ingen cykel utan måste köpa mig en :p

Så ni som cyklar med er hund, vilken typ av cykel har ni? Klassisk modell med fotbroms eller en med tusen växlar och enbart handbroms? Hindrar/tillåter er cykel att ni tar er fram i olika svår terräng? Gör cykeltypen någon skillnad om man hellre vill ha hunden framför som drag"hjälp" jämfört med att lufsa bredvid i höjd med pakethållaren i en såndär springer? Om man har hunden framför, hur har ni fäst kopplet då?

Många frågor som hoppas på svar:D Och visst hade det kanske varit enklare att bara börja springa med hunden istället men när matte är i så dåligt skick känns cykel som ett bättre alternativ att börja med;)
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag kör moutain bike och håller mig i skogen. (alltså med handbroms och tusen växlar) Tycker det är lättare då hunden hänger med på ett annat sätt eftersom farten aldrig blir så hög.
Nu är min hund lös, eller går "fot" kopplat på fel sida när vi kör på asfalt. Så jag är mellan han och bilarna, skulle aldrig ha hunden ytterst.
Jag använder aldrig min hund som draghjälp.

Om man nu ska låta hunden dra, så väger tex en mtb eller racer mycket mindre en en vanlig cykel.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Har mountainbike och den tar sig fram över allt! Har hundarna framför och dom får dra så mycket dom orkar och vill. Jag trampar i backar och när dom inte drar. Har hundarna i nomesele fastsatta i midjebälte på mig själv. Skulle helst vilja fästa framtill i cykeln men jag är helt enkelt för feg ;)
 
Sv: Cykel för hundmotion

Det är verkligen inte fegt!
Då MTB är så lätt bak och du skulle ha hundarna fäst fram och det blir tvärstopp kommer du att få cykeln i skallen. (Jag har provat)
 
Sv: Cykel för hundmotion

Kl


Hur lång sträcka bör man börja med? Med en otränad hund på varierande underlag, både skog och asfalt?
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag har en mountainbike, men de där jäkla handbromsarna krånglar, så jag måste lämna in den på lagning.
Typiskt!
 
Sv: Cykel för hundmotion

En bekant till mig har en trehjuling med både fot och handbroms till sina whippar (ständigt 3-4 stycken). Det är inget för terrängen men hon använder den flera gånger i veckan året om för att motionera hundarna.

Själv drömmer jag om en kickbike.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag har en klassisk cykel, en Crescent, med sju växlar, fotbroms & hadbroms (som inte fungerar längre). Jag cyklar mest efter asfaltvägar eller skogsvägar med lite fastare underlag typ packad sand, grusvägar. I lösare sand så slirar den bara.
Jag har fyra hundar av mindre ras & cyklar med alla samtidigt, de håller sig på höger sida i vägkanten. Två av dem vill gärna dra men då de har halsband & inte selar på sig så vill inte jag det :p När de springer lösa så är de lite överallt men kommer genast på inkallning & springer "fot" med cykeln om det behövs.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Min cykel är en hybrid med runt tio växlar och handbroms. Jag håller mina hundar i handen och de travar bredvid eller galopperar och drar då ibland lite snett framför. Alltíd på högersidan! Jag hade springer när jag bara hade en hund, men det blir meckigt med två. Tycker jag kan kontrollera dem bra i handen och släppa om det skulle behövas vilket känns säkrare för mig.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag cyklar ganska mkt med en av mina hundar och jag har en vanlig damcykel med 7 växlar, trampbroms och cykelkorg! Jag cyklar både på grusväg och stigar i skogen.
När jag cyklar på större vägar så är han kopplad. Han har en hurrta y-sele och får inte dra. Jag cyklar på fel sida! De kom jag på nu...haha menmen. Jag cyklar mellan han och bilarna iaf.
Överallt annars så är han lös och får springa som han vill om de inte kommer någon eller något. Då går han på min vänstra sida lös.
Eftersom han inte drar något så håller jag kopplet mellan handen och styret. Skulle han dra till kan jag alltså släppa. Skulle aldrig våga knyta fast en hund i cykeln, tänk om de händer nått och man ramlar och hunden drar iväg med cykeln efter sig!
 
Sv: Cykel för hundmotion

Kl


Hur lång sträcka bör man börja med? Med en otränad hund på varierande underlag, både skog och asfalt?

För mig blev det en lite process, först gick jag med cykel och hund, för att lära hunden gå "fot" vid cykeln på fel sida. Sen cyklade jag väldigt korta sträckor för att få in flytet för båda. Att hunden håller sig på rätt sidan när du bromsar in och inte byter sida.

På så stätt blev sträckorna liksom lagom långa i början av sig själv. I ren skogsterräng blir nog du själv trött som hunden, om du inte är rå-tränad själv.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Något jag märkte första gångerna jag cyklade med hunden, han sprang på som inget medan jag va helt slut!!! :eek: Trodde inte jag hade såå dåligt kondis :angel: Så för vår del löste min dåliga kondition problemet, jag orkade helt enkelt inte cykla hur långt som helst och då slapp han springa för länge i början. Tilläggas ska dock att jag delar cykel med min sambo. Jag är 1,60 min sambo 1,90. Alltså kan jag inte sitta ner och cykla utan måste stå hela tiden.

Annars hade jag nog varit i pinsamt dålig form :rofl:
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag kör en helt vanlig treväxlad damcykel med fotbroms, men skulle vilja ha en Scale 29 så jag kan köra både asfalt och terräng. Ska bara ha ork att sköta den också, för en cykel med utanpåliggande växlar och handbroms kräver service för att fungera och det gäller hur dyr den än är.

När jag började cykla Schäfern så tog jag honom bara i kopplet, så fot, hoppade upp på cykeln och trampade iväg. Han är lydig så det har aldrig varit några problem att cykla honom, vare sig kopplad eller lös. Är han kopplad håller jag kopplet i handen. Han drar inte även fast det vore önskvärt. Började med runt tre km och kör nu 6-10 km några gånger i veckan. Hade jag tid skulle vi cykla varje dag och variera oss med intervaller, jogging osv.

Corgin har fått följa med några gånger nu och henne tog jag lös men det går att köra i koppel också. Hon väger ingenting så det är lätt att hålla emot om hon drar iväg. Men drar gör hon och det är hon för ung för så hon får vara lös och välja sin egen takt.
 
Sv: Cykel för hundmotion

En sådan har min figurant. Det går så in i helvete och dobbisarna verkar älska det.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Jag har en trehjulig cykel - helt överlägset om man har mindre hundar :love: Inga problem att cykla i skrittempo bitvis, och om man ska passera mindre hundvänliga sträckor stoppar man bara ner hundarna i cykelkorgen. Rekommenderas varmt! Enda nackdelen är att man måste hålla sig till någorlunda civiliserade vägar... ingen off-road-körning.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Tack alla för svar och fortsätt gärna skriva :laugh:

Då låter det som att jag inte är helt fel ute som funderar på en typ citybike, nästan mountainbike men ändå med pakethållare. Tror inte jag vågar mig ut på de minsta skogsstigarna ändå utan håller mig där det är relativt slätt ;) För om ni inte verkar ha problem att hantera handbromsar + koppel så borde jag klara det med tycker jag,(koppel i midjebälte låter ju väldigt smart:idea:) litar inte på att hon lyder bra nog lös annars hade allt ju varit väldigt enkelt

En sådan riktig trehjuling eller kickbike för drag hade ju varit drömmen men tills det passar med en sådan får en cykel fungera bra, behöver ju trots allt en även när hunden inte är med har jag insett:p

Så vad har ni för typ av koppel när ni cyklar? Ett vanligt i läder/nylon eller kanske ett sådant expanderkoppel? Tänkte ha min hund i nomesele om det spelar någon roll för koppeltypen:)
 
Sv: Cykel för hundmotion

Någon form av expanderdel ska du ha om hunden ska dra. Mitt midjebälte har expander i sig, det skonar både mig och hundarna.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Har en vanlig damcykel med 5 växlar, nu har vi inte några terränger som tillåter cykling offroad så att säga så vi håller oss längst vägarna och när vi väl är i skogen leder jag cykeln och hunden är antingen lös eller kopplad på längre koppel.

Har en springer på höger sida där hon springer i halsband bredvid. Är alltid lite het i början och drar gärna men har man gott tempo så lugnar hon ner sig efter ett tag, nu är hon en fågelhund med traven som främsta gångart så därför hon gärna ligger på, går hon upp i galopp (och en annan får cykla som en idiot!) så är hon lugnare.

Hon är inte stressad eller liknande, hon gillar när det går undan, har en jädrans kondis och har ett extremt vägvinnande steg, matte får lika mycket motion :D
 
Sv: Cykel för hundmotion

Nomesele och expanderlina om hunden ska agera draghjälp. Annars kör jag vanligt koppel och halslänk.
 
Sv: Cykel för hundmotion

Men hur fasen funkar det om du har hundens koppel fäst runt midjan och hunden ser tex ett rådjur? Blir det inte rassel och pling i närmaste dike?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 407
Senast: lytesout95
·
Äldre Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under...
2
Svar
38
· Visningar
2 445
Senast: Anders
·
Äldre Jag ska köpa en cykel, framförallt för konditionsträning av hundarna (whippetar). Vi har en varierande skog för cykling, allt från...
2
Svar
37
· Visningar
2 658
Senast: labb
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 446
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp