Cykel,vilken?

Jag har haft Monark Karin i många år när jag cyklade runt 1 h varje dag (totalt, jobbpendling). Fungerade i ur och skur, men kvalité är ju alltid färskvara, byter de fabrik etc så kan det bli ändringar.

Såg nu att de fanns i några läckra färger också.
Har också en Monark Karin. När jag bodde i Uppsala bytte jag till vinterdäck och cyklade året om. Jag gillar verkligen den cykeln.

Och när det gäller växlar har jag bara tre. Nu bor jag där det är väldigt backigt men så länge man håller sig på vägen tycker jag tre räcker bra. Ska man cykla trail behöver man såklart fler, men då behöver man en annan cykel också 😅. Jag transportcyklar bara till grannbyn 8 km bort.
 
Typ knappt alls. Tror inte det är en enda backe till och från jobbet till exempel.

Jo det är väl så jag tänker också. Hos mina föräldrars sommarställe har vi cyklar, de har typ 21 växlar eller nåt sånt, men tycker typ hälften inte funkar alls, så tror jag som mest använder fem när jag är där och det är betydligt mer kuperat och varierande terräng (naturreservat och mellan odlingar) än vad jag kommer cykla på här. Det är väl så att tre känns lite snålt, men sju fler än jag tror jag kommer använda. Men det kanske ändå är bättre att ta sju, just in case
Jag har 24 och använder allihop, det verkar dock vara vanligt med 16 nu (och ovanligt att använda 24 växlar eftersom det kommenterats att jag sliter jämnt på dem någon gång hos cykelreparatören).

Så jag skulle nog valt 7, eftersom jag nog tycker att om man har lånat en med tre så är ettan för lätt och tvåan inte lagom nog om det inte är lite uppförsbacke, men att använda bara trean hela tiden blir för tungt i motvind :p.
 
Du kan nog bli nöjd med vilken cykel som helst tror jag. Jag cyklar numera sällan men är väldigt förtjust i min begagnade monark. Tre växlar, fot- och handbroms, dammodell. Inget fancy men stadigt och bekvämt (och snygg!).

Sen upprepar jag tipset från tidigare i tråden: se till att låsa cykeln ordentligt. Bygellås i ramen och i en fast punkt. I nödfall kan man låsa fast endast bakhjulet, det är svårare att montera loss jmf med framhjulet.

Sen har jag en teori att mer utmärkande cyklar är mindre stöldbegärliga. Fick behålla en splitter ny monark i fyra år när jag pluggade i Lund. Lindade in den i knallorange tejp under första veckan ( student, som sagt :angel: ) och fick behålla den trots att den stod långa tider på dåliga ställen.
 
Får jag kapa tråden? Jag har inte ägt en cykel på sådär drygt 15 år :o men har bestämt att jag ska köpa en här i vår. Tänker mig en enkel och stabil dammodell, men vad rekommenderar ni, 3 eller 7 växlar? Jag kommer mest cykla till jobbet (1,5km) och kanske en och annan utflykt i sommar som är lite längre kanske 1-3 mil i sakta mak typ:p

blev ju lite sugen på en monark Karin i lila pastell när jag googlade på era tips i tråden :)

Jag tycker 3 räcker utmärkt, det har jag på min Karin.
Här är det lite halvkuperat och öppet, dvs cyklar jämt i hård blåst 😅
Nu har jag som sagt cyklat på trean växel över ett år och det fungerar jättebra 💪

Cyklar 5 km till, stallet, första två på slätten, platt, öppet och alltid motvind 😂
 
Jag tycker det funkar bra med en växel också, rätt storlek och lättrullade däck är det viktigaste och räcker långt.
 
Jag hade en Sjösala tills den blev stulen i höstas. Var väldigt nöjd hade den i 17 år. Lämnade in den några gånger för reparation och byte av vissa saker. Var klart värt pengarna för den var fortfarande jättefin och gick att cykla på utan problem. Körde tjejvättern på hemmaplan förra året då var den 17 år och körde rundor på upp till fem mil per dag. Minns inte modellen nu men den var 3-växlad och av typen damcykel med cykelkorg. Hade kunnat ha den i många år till hade dubbla läs och fastlåst i ramen med rejält läs men det hjälpte inte tyvärr och jag blev av med den.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Bonita4
·
Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 714
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Äldre Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under...
2
Svar
38
· Visningar
2 409
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp