Cykelkärra eller barnstol

Dorinda

Trådstartare
Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö och för mycket regn.

Frågan är ju bara vad jag ska köpa.

Lådcykel kändes bra, tills jag såg priset! Sen ville jag inte ha en sån längre.

Barnstol känns ju klart billigast och enklast. Det är ju ingen påg sträcka vi ska.

Men hur mycket bättre är det med cykelkärra? Antar att det är mysigare och skönare för barnet?

Tyvärr är det en Lång uppförsbacke, så jag kommer behöva köpa en elcykel.
 
Vi har både och och jag tycker nog att de fyller lite olika funktioner. Speciellt om ni köper en elcykel också så är det ju jättemysigt med en kärra för andra utflykter också, där får man med sig packning på ett helt annat sätt. Är det lite småregnigt eller mycket sol så ger kärran ett helt annat skydd. Men stolen är klart smidigare, jag köpte en stol på Marketplace för typ 200 spänn så även om ni investerar i en kärra hade jag köpt en stol också, för att kunna variera utifrån dagsform.

Vi har fem kilometer enkel väg, större delen längs med landsväg (70km/h) och ganska backigt (speciellt om jag åker till stallet direkt från förskolan, då blir det lite drygt 1,5 mil totalt) och det tycker jag går utmärkt att cykla vanlig cykel med stol, men blir lite tungt med kärra. Dessutom cyklar jag helst med stol på landsvägen just för att då har jag barnet lite närmare mig och lite större möjlighet att lite smidigt hoppa ned i ett dike om det kommer någon och kör som fan. Cykelkärra blir ju ett lite längre ekipage, så hur er väg ser ut hade jag också vägt in i bedömningen.

Med kärran får jag med fler barn själv, nu är min yngsta för liten för att cykla med ännu, men kärran är köpt för att kunna ha bägge barnen i på utflykter. Eller ett barn och hund i kärran och stora barnet på stol. Har man elcykel kan man ju lätt ha en på stol och två i kärra, även om ni bara har ett (?) Kanske man vill ha med kompis någon gång?

Kärran vi har är dessutom helt fantastisk att promenera med, det använder jag den mest till just nu. Igår gick vi dryga milen med bägge barnen i. Och så är det smidigt att cykla och handla! Innan vi köpte kärra hade jag ryggsäck om vi cyklade till affären, men det blev lite ivägen för barnet i stolen och man fick inte med så mycket. Nu har vi cyklat med kärra till affären någon gång och det blev mycket lättare.

Edit: Vill också tillägga att jag köpte kärran nu i våras och stora barnet är 4, så hittills har vi bara haft stol och klarat oss bra med det också, även om jag nog är mer av en "fint väder-cyklist" :p
 
+1 på kärra, är alltid nånting mer än barnet man ska ha med sig hem, blöta kläder, stövlar, extra sko, speciellt inför helger tar man gärna med sig lite mer hem
 
Kom på en sak till:

På plussidan för cykelstol ligger helt klart de mysiga pratstunderna vi brukar ha när vi cyklar hem från förskolan, det blir mycket svårare i kärran! Och att vi stannar till och tittar på kor, grävmaskiner och liknande om vi får syn på något sådant. Det blir lite längre ned i kärran och svårare att se sådant därifrån.

Och så händer det att vi cyklar på småstigar när vi cyklar till stallet, det hade inte gått med kärran.

Men som sagt, har du råd och förvaringsutrymme hade jag köpt bägge delar!
 
Nu har vi tre barn men cykelkärra här, vi är så nöjda! Enkel att ha med in på affären osv också om det är så :)
 
Hur långt ska du cykla efter lämningen? Det är högre rullmotstånd om du ska cykla med kärra. Kan du lämna kärran vid förskolan och hämta den sen? Om inte, hur ser ”parkeringsplatserna” ut vid ditt jobb? Hur ska den andre föräldern (om hen finns i bilden) hämta/lämna?

En cykel med cykelsits är lika enkel att hantera (parkera osv.) som en vanlig cykel men en cykel+kärra kräver lite mer planering.
 
Kärran kan jag lämna på dagis. Ska bara cykla fram och tillbaka till förskolan. Kommer inte handla eller så på vägen hem utan det är bara raka vägen fram och tillbaka.
Kommer inte ta med cykeln mot jobbet efteråt.
 
Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö och för mycket regn.

Frågan är ju bara vad jag ska köpa.

Lådcykel kändes bra, tills jag såg priset! Sen ville jag inte ha en sån längre.

Barnstol känns ju klart billigast och enklast. Det är ju ingen påg sträcka vi ska.

Men hur mycket bättre är det med cykelkärra? Antar att det är mysigare och skönare för barnet?

Tyvärr är det en Lång uppförsbacke, så jag kommer behöva köpa en elcykel.

Cykelstol är trevligare för barnet skulle jag säga, det går att prata med varandra. Väder och vind kan man skydda från.

Cykelvagn är tyngre att cykla med, men påverkar inte tyngdpunkten på cyklen som en cykelstol gör. Med elcykel kanske det är en ickefråga?

Cykelvagn kan man lasta i massa annat bös i också, t ex om man ska cykla till lekpark, strand, affären. Det är besvärligt att ha ryggsäck på sig när man har barn i cykelstol.

Är alla som ska cykla med barnet bekväm med att ha barnet i cykelstol, att lastmöjligheter är en ickefråga samt att vagn annars inte behövs i vardagen skulle jag köpa en hamax cykelstol. Kostar typ 500 kr ny, är det inte eran grej och hellre vill ha vagn kommer ni kunna sälja den för i alla fall 200 kr tillbaka.

Renodlade cykelvagnar brukar inte vara dyra begagnade heller. Och det kan vara fint med en beggad, billig och lite halvsliten vagn som man låter sitta kvar fast på cykeln. Vi har haft en svindyr thule, den har vi kopplat loss och tagit in varje dag vilket är fort gjort men ja, lite irriterande. Cykelstolen har vi trätt en sopsäck över för att hålla torr.
 
Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö och för mycket regn.

Frågan är ju bara vad jag ska köpa.

Lådcykel kändes bra, tills jag såg priset! Sen ville jag inte ha en sån längre.

Barnstol känns ju klart billigast och enklast. Det är ju ingen påg sträcka vi ska.

Men hur mycket bättre är det med cykelkärra? Antar att det är mysigare och skönare för barnet?

Tyvärr är det en Lång uppförsbacke, så jag kommer behöva köpa en elcykel.
Vi har en snart 4-åring och har hittills bara kört stol (med elcyklar) men är faktiskt lite sugna på cykelvagn nu, just för att få med sig lite mer och kunna cykla till kompisar 30’min bort , äta middag och så får hon somna i vagnen hem sen. Så jag skulle säga både och som flera andra. Är det bara till förskolan du ska cykla räcker det med stol. Är ni en cyklande familj i övrigt så kanske en kärra ändå gör sitt. Ett tips när du letar cykel är att hitta en där du kan ha cykelväskor fram, guld värt med min när man ska ha hem ”hela veckan” från förskolan. På min sambos som jag ofta lånade innan jag skaffade egen går det bara att montera cykelväskor bak under stolen vilket gör det rätt instabilt och tungt när barnet sitter på.
 
Vi har 2-3 km till förskolan och vi har bara haft cykelstol till vår nu 3,5-åring. Vi cyklar även en del in till kompisar, skogen, lekparken , till stan för att äta glass eller uträtta ärenden , till farfar etc och som längst blir det omkring 5-6 km enkel väg.

Jag tycker cykelstolen är OERHÖRT smidig och jsg vill inte ha en cykelkärra för våra ändamål. Min kompis har endast cykelkärra och jag upplever det är mest meckigt när hon ska koppla på, koppla av, ta sig förbi lite trängre passager, hålla koll på den om vi är på stan tex etc. Hon får inte heller samma koll på barnet eller kan prata med det. Det märks att det är omständigare för henne att ta sig, det tar längre tid att komma iväg och hon drar sig ofta för att ta cykeln.

Jag skulle vilja ha en cykelkärra om vi får ett till barn för att kunna koppla av den och använda den som vagn t.ex. i skogen eller för att kunna köra två barn samtidigt, men som vi haft det nu finner jag verkligen inget användningsområde. För packning till och från förskolsn har det räckt gott och väl med korgen fram på cykeln och ibland om jag åkt direkt från jobbet har jag då haft min ryggsäck på ryggen med dator etc. Det har funkat fint så!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp