Cykelväska till pakethållare

Bukefalos 30 år!

Philosophia

Trådstartare
Jag har tröttnat på att cykla på min tröga MTB till jobbet och tänkte skaffa en mer pendlingsvänlig racerhybrid. Eftersom jag har haft lite problem med min nacke så funderar jag på att skippa min tunga ryggsäck med dator och böcker och köpa till en pakethållare för att kunna fästa en sidoväska typ denna: https://www.sportson.se/produkt/back-roller-sidovaska-v531095?p=F5301

Men finns det nackdelar med sidoväska? Blir det obalans att bara ha en väska? Blir det klumpigt och får man mycket vindmotstånd? Jag kommer att köpa en xxs-ram pga min ringa storlek om det är av betydelse.

Jag har tröttnat på att cykla på min tröga MTB till jobbet och tänkte skaffa en mer pendlingsvänlig racerhybrid. Eftersom jag har haft lite problem med min nacke så funderar jag på att skippa min tunga ryggsäck med dator och böcker och köpa till en pakethållare för att kunna fästa en sidoväska typ denna: https://www.sportson.se/produkt/back-roller-sidovaska-v531095?p=F5301

Men finns det nackdelar med sidoväska? Blir det obalans att bara ha en väska? Blir det klumpigt och får man mycket vindmotstånd? Jag kommer att köpa en xxs-ram pga min ringa storlek om det är av betydelse.
Jag har sidoväska och upplever ingen skillnad i hur det känns att cykla. Däremot kan det bli obalans när cykeln ska stå av sig själv. Min vill gärna välta åt det hållet väskan är särskilt när jag har saker där i.

Jag har ingen sidoväska, men väl en cykelkorg som hänger på sidan på pakethållaren på min racehybrid. Den kan jag lasta rätt rejält och så länge jag cyklar märker jag ingen obalans. Men, som @Malibu_Stacy säger, ställer man ifrån sig cykeln välter den ju om väskan/korgen är tung.

Med en lätt cykel och väska med dator och grejer tycker jag att det blir lite väl instabilt, åtminstone i "stadstempo". Kan man cykla fortare så att cykeln stabiliserar sig av det så är det bättre.

Men i värsta fall är det väl bara att skaffa en väska till tänker jag? Hellre det än en tungcyklad cykel. Cykeln jag tänker på är inte någon superlätt extremracer, utan en rätt normal pendlarcykel på strax över 9 kg.

Nu har jag en tung elcykel, så situationen blir lite annorlunda för mig. Jag har fäst väskor på pakethållaren på min cykel och brukar stoppa ner ryggsäcken med jobbdatorn och matlådor m.m. i den ena väskan. Trots ojämn vikt har jag aldrig tyckt att det har märks eller alls påverkat balansen. Så här blir det också mycket smidigare när man ska handla. 😄

IMG_20251230_142004.webp

Jag har aldrig upplevt störande instabilitet eller obalans med bara en sidoväska, men jag packar sällan särskilt tungt heller. Luftmotståndet ökar rimligen jämfört med ryggsäck men om man inte håller elit-motionär-tempo så tror jag att det är försumbart i praktiken. Sen finns det "ovanpåväskor" för pakethållare, bl a Ätran/AVS har några modeller.

Jag köpte en korg till pakethållaren istället, för att kunna använda vilken väska jag vill. :)
Jag har en bit till jobbet och ingen elcykel, så jag duschar och byter om när jag kommer fram och jag insåg att de cykelväskor som fanns då var lite för små för mina behov.

Tack hörni! Det låter jättebra. Praktiskt när man ska handla också.

Är det någon som har tips på bra vattentäta väskor?

Så tycker min sambo så klart att jag ska köpa en elcykel istället när jag precis bestämt mig för en cykel. Helsvängen skulle i så fall vara att cykeln inte alls är ”sportig” utan att jag kan cykla i mina vanliga kläder till jobbet och att hemvägen med motvind och motlut helt försvinner. Han, som själv har elcykel, tänker sig att jag därmed skulle cykla mer kontinuerligt jämfört med vad jag gör idag. Men jag inbillar mig (kanske felaktigt) att det är stor skillnad i ansträngning och fart på en racerhybrid (jag tittar på Specialized Sirrus 3.0) jämfört med min Trek x-caliber 9.

Typiskt nog är det svårt att hitta cyklar att provcykla när man är 150 cm kort.

Så tycker min sambo så klart att jag ska köpa en elcykel istället när jag precis bestämt mig för en cykel. Helsvängen skulle i så fall vara att cykeln inte alls är ”sportig” utan att jag kan cykla i mina vanliga kläder till jobbet och att hemvägen med motvind och motlut helt försvinner. Han, som själv har elcykel, tänker sig att jag därmed skulle cykla mer kontinuerligt jämfört med vad jag gör idag. Men jag inbillar mig (kanske felaktigt) att det är stor skillnad i ansträngning och fart på en racerhybrid (jag tittar på Specialized Sirrus 3.0) jämfört med min Trek x-caliber 9.
Ja... alltså, jag är ingen inbiten cykelnörd men jag pendlar en del - visserligen med elstöd men med en rejäl dos svett också. Jag tycker att elcykel inte nödvändigtvis betyder att man inte svettas (läs: får vardagsträning), jag duschar alltid på jobbet på morgonen. Argumentet att du skulle cykla oftare kanske håller, jag vet ju inte hur långt det är eller hur backigt. Men spontant tror(!) jag inte att det är någon radikal skillnad mellan din Trek och Sirrusen du nämner. Hade det varit min Trek och jag ville pendla så skulle jag nog ha tittat på annat styre (ett "snällt" bockstyre eller åtminstone barends) och pendlaranpassade däck (som du kanske redan har). För att hitta lättrullande däck utan att behöva prova en massa modeller finns t ex den här websidan. Ville jag byta cykel ändå så skulle jag nog titta åt mer uttalade landsvägscyklar.

Typiskt nog är det svårt att hitta cyklar att provcykla när man är 150 cm kort.
En mtb som din Trek är inte kul att cykla på väg med och Sirrus 3.0 verkar vara ett bra val, bara den passar i storlek, det är avgörande.

Ja... alltså, jag är ingen inbiten cykelnörd men jag pendlar en del - visserligen med elstöd men med en rejäl dos svett också. Jag tycker att elcykel inte nödvändigtvis betyder att man inte svettas (läs: får vardagsträning), jag duschar alltid på jobbet på morgonen. Argumentet att du skulle cykla oftare kanske håller, jag vet ju inte hur långt det är eller hur backigt. Men spontant tror(!) jag inte att det är någon radikal skillnad mellan din Trek och Sirrusen du nämner. Hade det varit min Trek och jag ville pendla så skulle jag nog ha tittat på annat styre (ett "snällt" bockstyre eller åtminstone barends) och pendlaranpassade däck (som du kanske redan har). För att hitta lättrullande däck utan att behöva prova en massa modeller finns t ex den här websidan. Ville jag byta cykel ändå så skulle jag nog titta åt mer uttalade landsvägscyklar.

Jag tänkte inte så mycket på svettandet, utan mer på kedjeskydd. Jag hade om elcykel tänkt mig något typ Monarks eKarin. När jag cyklar till jobbet på min Trek så har jag medvind och svagt medlut så jag blir inte något svettig utan byter bara om. Hem tar jag i mer, både pga att det inte gör något om jag svettas men också för att det alltid är motvind och mestadels svagt motlut. Men cykeln jag har är helt klart långsam och jag vill ha något mer lättrullat som en racerhybrid.

Jag har funderat på att byta däck. Annat styre har jag frågat om i cykelaffären och de menade att det kräver för många justeringar för att det ska vara värt det och geometrin är inte heller anpassat för den typen av styre, dvs. Det finns risk för att jag kommer sitta konstigt. En uttalad landsvägscykel tror jag blir overkill och den är ju mer känslig för vasst grus och behöver lite mer omsorg.

En mtb som din Trek är inte kul att cykla på väg med och Sirrus 3.0 verkar vara ett bra val, bara den passar i storlek, det är avgörande.

Jag vet! I vindstilla väder när jag får upp farten går det bra. Men efter varje stopp och varje motlut stjäl tar det orimligt lång tid att få upp farten med. Min gamla oväxlade Kronan som bor kvar hos föräldrarna är betydligt mer lättrullad.

Jag tänkte inte så mycket på svettandet, utan mer på kedjeskydd. Jag hade om elcykel tänkt mig något typ Monarks eKarin. När jag cyklar till jobbet på min Trek så har jag medvind och svagt medlut så jag blir inte något svettig utan byter bara om. Hem tar jag i mer, både pga att det inte gör något om jag svettas men också för att det alltid är motvind och mestadels svagt motlut. Men cykeln jag har är helt klart långsam och jag vill ha något mer lättrullat som en racerhybrid.

Jag har funderat på att byta däck. Annat styre har jag frågat om i cykelaffären och de menade att det kräver för många justeringar för att det ska vara värt det och geometrin är inte heller anpassat för den typen av styre, dvs. Det finns risk för att jag kommer sitta konstigt. En uttalad landsvägscykel tror jag blir overkill och den är ju mer känslig för vasst grus och behöver lite mer omsorg.
Tycker du tänker helt rätt, även på landsvägscyklar blir däcken bredare och bredare för varje år, finns upp till 40 mm nu och för vanlig cykling är smala däck inte alls lyckat, och de har inte bättre rull än lite bredare däck, det är först när man cyklar riktigt fort, typ 40 km/h som ett bredare däck förlorar en liten aning på grund av vindmotstånd. Mycket skönare med breda däck så fort det blir ojämnt, vägkanter, grusvägar, ojämna cykelbanoroch sen håller däcken mycket längre och får färre punkteringar, har själv mellan 40-55 mm på de cyklar jag har och jag cyklar i princip bara på väg.

Däremot skiljer det sig mycket mellan olika modeller på däck, en del kan ha dubbla(!) rullmotståndet mot andra, trots samma bredd.

Om att bara ha en sidoväska, det påverkar så cykeln drar snett, men jag kan ha relativt mycket i den innan det blir besvärande, men när det börjar bli runt tio kilo vill jag helst dela upp i två så det blir jämnare. Ortlieb som länkades till är högsta kvalitet, man får bara kolla storleken så den blir lagom, deras vanliga är ganska stor, går nog också att få ett par för inte mycket mer än priset i länken om man letar lite.

Jag har en barnsits att knäppa på min cykel och cyklar den både med barn i och har använt för att ställa ryggsäcken i när jag ska till affären (dvs vill få med mig något lite tyngre). Har också cyklat med korg hängd på pakethållaren. När vi bodde i stan cyklade vi ofta och storhandlade i cykelkorgar, men då var det verkligen nödvändigt att ha en på varje sida för att inte välta.

Jag tycker att det är väldigt stor skillnad i hur belastningen och balansen blir om man har en tyngd mitt på (har haft 6-åring på 20 kilo där utan problem) jämfört med en väska på sidan. För mig är det också lite störande med något som hänger ned på sidan så som en korg eller väska gör.

Är inne i cykelträsket nu igen då min gamla börjar rosta ihop helt efter 10 år, och har sett att det finns pakethållare med klicksystem så att du kan klicka fast en korg ovanpå pakethållaren och det tycker jag ser oerhört smidigt ut, då får man ju liksom vikten mitt på och blir också lite mindre beroende av att det ska passa precis i någon speciell väska.

Fast... som jag ser det hänger skillnader i rull mellan en Trek X-Caliber 9 och en Sirrus 3.0 nästan uteslutande på däcken. Det är ingen radikal skillnad i sittställning, och så länge som inte hjullagren är helt slut eller någon broms ligger an så finns det ju i praktiken inget mer än luftmotstånd och däckens rullmotstånd som avgör hur lätt en cykel rullar. Och, som @vilde påpekar, rullmotståndet kan skilja rejält mellan olika däckmodeller (och lufttryck) i samma dimension.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka