Bukefalos 28 år!

Cyklar i trafiken

Sv: Cyklar i trafiken

Du verkar ha massa åsikter om hur andra bilister reagerar och tycker, i situationer då du själv är förståelsen och kärleksfullheten själv. Detta ger en inte alltför smickrande bild av dig som tämligen egenkär och fördomsfull mot övriga bilister..

Nej det är jag inte gentemot andra bilister. Men jag är väldigt fördomsfull mot alla som Hatar! cyklister i forumtrådar, med eller utan bil. Det är rent läskigt vilka uttryck det tar sig. Det gör säkert också att jag överdriver lite.

Jag tycker det är otäckt att det finns folk som tex skulle vilja piska cyklister med antennen, att det ens är ok att skriva eller berömma sådana uttalanden. Som om en cyklists liv inte vore lika värdefullt som andra människors.


Jag har däremot mycket svårt att tåla korkat, olagligt, ologiskt samt livsfarligt beteende.

Jag med, men det hamnar för mig i gruppen livsfarliga trafikanter. För jag tycker alla i trafiken verkar ungefär jämförbara. Dvs vanligen helt ok men ibland farliga. (varvid jag förstås låter irriterande igen.)
 
Sv: Cyklar i trafiken

Det många cyklister inte tänker på är bl a om att lastbilar har många döda-vinklar och speciellt på högersidan! Så om en cyklist står och väntar på grönt ljust till höger om en lastbil som hade tänkt svänga höger, är det inte säkert chauffören ser cyklisten, som i sin tur tror att chauffören ser.
Jag tycker själv det är lite läskigt och försöka hålla lite extra koll för att försäkra mig om att inget händer.

En liten video om ämnet lastbilar och cyklar, dock på danska men budskapet går fram tycker jag:
http://www.youtube.com/watch?v=9AH5l9DqT9s
 
Sv: Cyklar i trafiken

en cykel borde vara lika dyr att trafikförsäkra som en supertung motorcykel. och naturligtvis skulle det vara lag på att cykeln skulle vara försäkrad.

Varför?
Därför att om man ser till statistiken o singelolyckorna så är det farligare att framföra en velociped än en supertung mc
 
Sv: Cyklar i trafiken

Idag gick jag på en gåväg och var en hårsmån att få en cykel i röven :banghead:, turligt var det efter lunch och jag var på bra humör. :D

Kanske skulle söka jobb i Norrland, jag tänker att det ofta är för långa avstånd för att cykla!

Om cyklisterna till varje pris måste hålla sig på cykelbanorna, får nog dessa banor breddas rejält. Tänk er en smal liten "väg" där cyklister, mopedister, fotgängare, barnvagnar, hundpromenerare, samtliga ska samsas samtidigt - med "trafiken" i båda riktningar!!!
 
Sv: Cyklar i trafiken

Man kan inte bara köra på som man vill för att det är litet besvärligt att göra rätt.


Jodå men cyklisten likväl som bilisten måste ändå följa trafikreglerna.
.



Jag undrar lite i mitt stilla sinne hur många här som påpekar hur viktigt det är att trafikreglerna följs, oavsett omständigheterna - som själva alltid kör enligt hastighetsbegränsningarna? Som aldrig kör 100 på 90-väg (eller 90 på 80-väg blir det väl numera), 115 på 110-väg? Ändå vet vi att "farten dödar". Jag tror inte jag känner någon enda som aldrig någonsin bryter mot denna trafikregel. Ja, bussförare, kan jag tänka mig, och lastbildsförare, eftersom det är ett arbete, men privatbilister.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Du har inte sett cykelbanorna i Uppsala...

:) Nä!

Här hos oss är dom smaaaala, det är ett aber att krångla sig förbi fotgängare som traskar i bredd omedvetna om vad som kommer bakifrån, hundar fyra meter ute i flexikopplet och samtidigt EUmoppar som knattrar i andra riktningen. En del cykelbanor är dessutom grusade (!) och där går inte min cykel att köra överhuvudtaget. SYND för egentligen vill jag helst cykla i trygghet långt från cyklisthatande bilister, men jag vill gärna kunna cykla på lite snabbare också utan att köra över någon.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Om cyklisterna till varje pris måste hålla sig på cykelbanorna, får nog dessa banor breddas rejält. Tänk er en smal liten "väg" där cyklister, mopedister, fotgängare, barnvagnar, hundpromenerare, samtliga ska samsas samtidigt - med "trafiken" i båda riktningar!!!

Låter lite som Hestra i Småland. Där har de målat ett sträck där cykelbanan är och den är smal. Råkade ut för en tjej som cyklade ikapp framförvarande cykel (jag kom bakom dem i bil) och helt plötsligt utan förvarning sväger tjejen ut mitt i mitt körfält och cyklar om den andra.
Jag hade bara tur att jag inte fick möte så jag kunde väja, hon trodde väl sin cykel var bred som tusan, eg skulle jag tutan på henne då man får tuta på cyklar som cyklar i bredd. ;)

Jag undrar lite i mitt stilla sinne hur många här som påpekar hur viktigt det är att trafikreglerna följs, oavsett omständigheterna - som själva alltid kör enligt hastighetsbegränsningarna? Som aldrig kör 100 på 90-väg (eller 90 på 80-väg blir det väl numera), 115 på 110-väg? Ändå vet vi att "farten dödar". Jag tror inte jag känner någon enda som aldrig någonsin bryter mot denna trafikregel. Ja, bussförare, kan jag tänka mig, och lastbildsförare, eftersom det är ett arbete, men privatbilister.

Lastbildsförare? :rofl: En sån vill jag se, låter ju mycket tuffar och coolare än lastbilsförare. ;)
En stor anledning till att bussar och lastbilar håller gränserna är att deras hastighet registreras på en färdskrivare och kan åka dit om de blir stoppade och farbror blå ser att de körde för fort tidigare osv.
Personbilar har inte det bekymmret, de e ba å gasa å va ögontjänare när man passerar farbro blå osv. :/

Själv har jag inte varit den bäste när det gäller fortkörning, men sen jag tog mitt lastbilskort har jag lugnat mig väsentligt. Jag vet att mitt jobb hänger på mitt körkort och då är jag mer rädd om det samt att jag har mer förståelse för trafiken också.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Lastbildsförare? Skrev jag verkligen det?! Du milde tid :D

Vad jag (bl.a.) reagerar på är, att även om jag cyklar på bred väg med breeeed vägren och inte är det minsta ivägen för ens den mest hyperstressade bilist, blir somliga helt rabiata för att jag inte istället cyklar på den lilla skräpiga smala trånga cykelbanan i skogen. Anledning: Jag följer inte "lagen". Som cyklist ska jag inte ställa mig utanför lagen.

Det är då jag undrar HUR många av dessa rabiata bilister som alltid följer hastighetsbegränsningen? Till punkt och pricka? Som privatbilister? Jag vet verkligen inte många som aldrig kör 85 på 80-väg, eller 120 på 110-väg. Eller 55 där det är 50. Jag skulle tro att de flesta som hojtar och svär, själva bryter mot lagen rätt ofta. Men det gör tydligen inget.

Givetvis ska cyklister inte bete sig som galningar i trafiken. Men där jag cyklar (på bilvägen) är jag extremt noga med att bete mig säkert, helt enkelt för att jag inte vill bli ihjälkörd. Ändå tutas och viftas det ständigt av arga bilister (som sen mycket tänkbart gasar på lite extra och själva bryter mot lagen).
 
Sv: Cyklar i trafiken

en cykel borde vara lika dyr att trafikförsäkra som en supertung motorcykel. och naturligtvis skulle det vara lag på att cykeln skulle vara försäkrad.

Varför?
Därför att om man ser till statistiken o singelolyckorna så är det farligare att framföra en velociped än en supertung mc

Källa till den statistiken?
 
Sv: Cyklar i trafiken

Det är lugnt, skriver som en kratta själv ibland (speciellt när jag har "bråttom"). Det kan bli väldigt kul ibland dock. :P

Men det är väl ingen lag att man måste cykla på cykelbanan, har för mig att det bara är en rekommendation. När jag cyklar på vägen så får jag vackert följa de regler som gäller på vägen.

Tja, den karamellen tål att sugas på. Det stod i en tidning här för inte så längesen att om man kör upp till 6 km/h fortare än vad som står på skylten så kan man inte bli dömd aka det kan inte gå till rätten på nått höger vänster. Fast det där gäller bara landsvägar.
Sen är frågan, kör de för fort enligt bilens hastighetsmätare eller gps:en hastighet?
Jag har upptäckt att gps:en visar en mer korrekt hastighet än vad bilens egna hastighetsmätare gör på vår bil förstås. Vet inte hur det är på andra bilar.

Det jag själv avskyr mest med vissa cyklister och för den delen gående, är att de helt sonika kan få för sig att gå rätt ut i vägen utan att se sig för eller tänka. Då måste jag bromsa även om det inte är ett övergångsställe, för kör jag på dem blir det jag som ryker dit, de är ju oskyddade trafikanter.. sånt kan göra mig väldigt irriterad.
I gengäld älskar jag dom andra, som tittar sig för, väntar eller till och med skyndar sig för att inte vara i vägen. :)
 
Sv: Cyklar i trafiken

Delvis knapplån

Det är just den oskyddade biten som gör mig mest upprörd - det jag verkligen inte vill är att någon ska bli skadad. Och när jag blir rädd, blir jag lätt lite ilsk. Trafiken funkar inte om inte alla ser sig för och tänker! Ingen gör rätt hela tiden, men två får inte göra fel samtidigt.

Sedan kan jag bli lite upprörd över att det blir färre och färre sträckor som det går att gå på. När de delar upp trottoaren (sic!) eller gångvägen i ett gå fält och ett cyckelfält blir båda löjligt smala. En gångbana där normalviktiga utan packning eller hund som håller armarna framför sig kanske kan gå i gåsmarsch är bara löjlig och om den dessutom när som helst kan upptas av nedhängande grenar, parkerade cyklar etc.

Att gå längre sträckor är socialt. Man ska kunna gå i bredd och prata eller hålla handen. Det gäller särskilt om man går med barn eller gamla. Man kommer då bara ca tre-fyra kilometer på en timme. Då funkar inte gåsmarsch. (Jag har hund och går ca 1-3 mil per dag. Utan hund skulle jag aldrig använda apostlahästarna som transportmedel. Man är så trängd av att "dela" utrymmet med cyklister som kör 20-70 km/h, att det helt enkelt inte är ett trevligt sätt att ta sig fram på).

Dessutom blir jag ledsen över att parksofforna försvinner. Jag brukade möta många gamla som t.ex. gick till servicehusen för att äta lunch eller gick med rullatorn för att handla. De orkade sällan gå hela vägen i ett streck utan behövde kunna sätta sig och pusta en stund. En borttagen parksoffa gör deras små utflykter omöjliga och så åker de i bästa fall färdtjänst istället.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Javisst, ingen vill väl egentligen medveten skada någon annan?
Själv är jag blödig och vill egentligen inte ens köra på grodorna på vägarna efter att det regnat. :P

Tror att det mer generellt är mer oskyddade trafikanter som rör sig i städerna än i de mindre samhällen.
 

Liknande trådar

Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
19 745
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 344
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
444
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp