Bukefalos 28 år!

Cyklar i trafiken

Sv: Cyklar i trafiken

Mmm det är precis det jag menar, bilisten blev säkert dessutom sur på cyklisterna för att de existerade och klagar på ngt forum :D.
 
Sv: Cyklar i trafiken

De gånger jag svänger och korsar ett övergångsställe/cykelbana när det är grönt är jag alltid extra uppmärksam utifall att det kommer en cykel som ska rakt fram. Är det rött för fotgängare/cyklister så tittar jag inte efter lagbrytare utan kör som vanligt i korsningen, jag tittar inte bakom mig efter chansande cyklister.

Jag har som cyklist/fotgängare/bilist alltid stört mig på de som anser sig ha frikort i trafiken och nej, vardagstrafikanten stör mig inte alls utan det är de som går/kör/cyklar som idioter som förstör för alla andra och ja; majoriteten är män! Män i företagsbilar, män i hantverkarbilar, män i trikåer som cyklar i klunga, män som är ute och springer i mörkret utan reflexer. Jag hatar inte alla män, jag vet att många följer reglerna och jag vet att det även finns kvinnor med samma idiotiska system, men män är överrepresenterande och utmärker sig.

Det är ingen som förespråkar ond och bråd död åt alla cyklister, men de får banne mig följa trafikreglerna precis som alla andra och använda sig av cykelbanor där det finns. Finns det ingen så ska de självklart samsas i trafiken med övriga dödliga, men där det finns separata banor enkom för dem så ska de användas! :rage:
 
Sv: Cyklar i trafiken

Hur ska man annars bete sig i trafiken :confused: Om sikten framåt är så dålig måste man ju sänka farten...
 
Sv: Cyklar i trafiken

De gånger jag svänger och korsar ett övergångsställe/cykelbana när det är grönt är jag alltid extra uppmärksam utifall att det kommer en cykel som ska rakt fram. Är det rött för fotgängare/cyklister så tittar jag inte efter lagbrytare utan kör som vanligt i korsningen, jag tittar inte bakom mig efter chansande cyklister.

Ett problem i sådana korsningar är att cyklisternas trafikljus oftast bara finns precis vid "starten" på korsningen (dvs där cyklisten står och väntar).
Trafikljus för gående däremot brukar alltid finnas på andra sidan vägen, väl synlig för bilisterna.

Ofta (eftersom cyklister och gångare inte har grönt på samma gång), tror bilisterna att cyklister har rött, när de ser en röd gubbe. Och då kanske resonerar som du (ovan), anser att cyklisten är en lagbrytare. Jag har inte bara nästan blivit nermejad av bilister och busschafförer, jag har också blivit hytt åt med näven och fått huvudskakningar, fingrar pekade åt mig och sedan på röd gubbe. Fast jag hade GRÖNT!
:banghead:

Ett problem som kan byggas bort anser jag.
 
Sv: Cyklar i trafiken

De korsningar jag passerar har rött för både gående och cyklister eller grönt för båda så jag har aldrig sett en korsning där det visar grönt för gående och rött för cyklister. De ljusen är kopplade att visa grönt för båda. Ge mig exempel på korsning där det är grönt för den ena men inte den andra? Det händer att jag kör bil i Uppsala med så jag kan lätt kolla att det stämmer.
 
Sv: Cyklar i trafiken

I Göteborg tycker jag det är så mest överallt, att det inte alltid visas samma för cykel och gående.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag har inte skrivit att det är jobbigare för en cyklist än en bilist att stanna för rött ljus. Men, när biltrafik och cykeltrafik går parallellt, och bilar har grönt men cyklister måste stanna för att trycka på en knapp, då blir det frestande att skita i det och cykla på (får återigen påpeka att jag aldrig gör så, men har förståelse för beteendet).

Det är sådana beteenden, som kan förlängas till att tillslut strunta i andra trafikregler.

Om man bryter mot alla möjliga trafikregler bara för att det är så besvärligt att stanna vid rött, eller behöva trycka på en liten knapp för att få grönt ljus, ja, då har man nog andra problem också...

Jag förstår verkligen inte varför det skulle vara så besvärligt för just somliga cyklister att trycka fram grönt ljus? Varför skulle cyklister ha fri väg överallt när ingen annan får det?
 
Sv: Cyklar i trafiken

Vad menar du? han/den betedde sig helt korrekt och lagligt.

Vad jag menar är att det säkert fanns ngn idiot till bilist som skulle klagat på detta helt lagliga och rimliga beteende. Bara för att det var en cyklist. Det verkar som att folk gör det...
 
Sv: Cyklar i trafiken

De korsningar jag passerar har rött för både gående och cyklister eller grönt för båda så jag har aldrig sett en korsning där det visar grönt för gående och rött för cyklister. De ljusen är kopplade att visa grönt för båda. Ge mig exempel på korsning där det är grönt för den ena men inte den andra? Det händer att jag kör bil i Uppsala med så jag kan lätt kolla att det stämmer.

Nej, tvärtom; Grönt för cyklister men rött för gående. Jag bor inte i Uppsala, men i Göteborgsområdet.

Den korsning jag råkat värst ut för är en i Toltorpsdalen i Mölndal, korsningen Toltorpsgatan/Dalgångsgatan.

Efter den sista incidenten, då en vänstersvängande buss var några cm att meja ned mig, och chauffören hytte med näven och pekade på röd gubbe, och damen i bilen efter tittade menande på mig och skakde på huvudet (där jag stod med dödskräck), ringde jag kommunen och påtalade detta problem. Svaret jag fick var att de skulle synka ljusen (som du skriver), så det är grönt för båda. Ett år efter hade det inte skett, och nu har jag inte cyklat där på länge så jag vet inte.
En annan är vid medicinareberget, från Mikrobiologen (över spårvagnspåren) upp till medicinareberget. En tredje är över Mölndalsvägen nära Mölndals bibliotek. Men nya korsningar verkar tack och lov inte ha den funktionen.
 
Sv: Cyklar i trafiken

......................

Precis så är det i de korsningarna. Jag tror det är för att det är beräknad längre tid för gående än cyklister att ta sig över en korning, så då är det separerat så cyklister kan få grönt oftare. Det är ju bra, men det är ju även bra om bilisterna vet att cyklisten faktiskt har grönt.

Edit; vad konstig citeringen blev?
Edit igen; Aha, inlägg borta
 
Sv: Cyklar i trafiken

I Göteborg tycker jag det är så mest överallt, att det inte alltid visas samma för cykel och gående.
Ge mig ett exempel, jag är ofta i Göteborg och kör då bil där med.
Såg nu att stinaelin get exempel så jag ska kolla nästa gång jag är där.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag går ofta mellan engelbrektsgatan-heden-bergakungen, på flera av övergångsställena därikring är kan det vara rött för gående men grönt för cyklar.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Råbyvägen-Torkelsgatan i Uppsala är så iaf om man cyklar längs med Råbyvägen mot Gränby och ska över Torkelsgatan.

Kommer man däremot på Torkelsgatan och ska över Råbyleden är båda grönt samtidigt.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Du verkar ha massa åsikter om hur andra bilister reagerar och tycker, i situationer då du själv är förståelsen och kärleksfullheten själv. Detta ger en inte alltför smickrande bild av dig som tämligen egenkär och fördomsfull mot övriga bilister.

"KL*
Jag tror att jag är ungefär likadan som de flesta andra människor. Jag kan bli jättesur och grinig på "mottrafikanter" som beter sig ologiskt och galet, men givetvis ser jag ändå till att inte köra på dem medan de håller på med sina aktiviteter. Jag hör också till den grupp som både cyklat, gått, åkt buss och kört bil till min arbetsplats i centrala Uppsala, och jag har sålunda erfarenheter från samtliga av dessa färdsätt i en stad som ju dräller av cyklister.

Jag hävdar att det är beteendet de flesta irriterar sig på när det gäller många cyklister, inte cyklarna, kläderna eller personerna i sig. Om en klunga cyklister uppför sig lagligt och förutsägbart så att jag kan befinna mig i deras närhet utan att samtidigt frukta för att bli vittne till ett smärre blodbad, så irriterar de mig inte det allra minsta utan jag kan istället snegla lite på dem och avundsjukt önska att jag vore lika vältränad själv. Men när de istället utsätter sig för vanvettiga risker, stoppar upp all annan trafik och sedan dessutom hävdar att det är deras rättighet, då blir jag allt en smula grinig.

Jag har inget alls emot cyklister.
Jag har däremot mycket svårt att tåla korkat, olagligt, ologiskt samt livsfarligt beteende.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Ge mig exempel på korsning där det är grönt för den ena men inte den andra?

I Nyköping så finns en sådan när man svänger upp mot järnvägsstationen.
Och inte skall man då tro att vare sig fotgängare eller cyklister bryr sig om det trafikljuset.
Det är grönt för cyklar som anses komma undan fort så då går man över i sakta mak och stoppar upp hela trafiken.
Där är en flaskhals för att komma in i Nyköping eller ut ur för den delen.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag tyckte du hade skrivit så bra så mitt inlägg blev onödigt :)

(det var om att det i alla fall tidigare funnits korsningar i Uppsala som bara gav grönt till cyklister, inte fotgängare, om man tryckte på cyklistknappen. Men jag minns inte exakt var, jag hoppade bara av cykeln och blev gångare.).
 

Liknande trådar

Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
19 747
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 344
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
444
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nästkommande?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp