Bukefalos 28 år!

Cyklar i trafiken

Sv: Cyklar i trafiken

Ska vi säga så här, trafikanter bedöms efter hur de beter sig, Cyklister skiter notoriskt i alla regler som inte passar dem, alltså det är därför de flesta betraktar dem som icke fullvärdiga trafikanter, helt i klass med småbarn.

Att säga att ALLA cyklister skiter i regler bara för att några gör det är ju likvärdigt med att säga att ALLA invandrare är brottslingar bara för att några är det.........
 
Sv: Cyklar i trafiken

Du får gärna svara på min fråga :) Har du problem med män i tajts?

Det finns en viss sorts män i trikåer som sticker ut.
De tar på sig trikåerna och tror sedan att de blir "Stålmannen".
Och som stålmannen så måste de vara på vägbanan även om de fortfarande cyklar i promenadfart eller kasar sig sakta fram på rullskidor.
Det är som att de tror att de plötsligt kommer att åka i 70 knyck bara för att de fått på sig trikåerna.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Fast nu gör du samma sak som några andra i tråden. Nämligen förutsätter att man bara "promenerar" när man går. Vad är det som säger att en gående inte kan ha bråttom? Den gående kan ha lika bråttom som cyklisten men saknar cykel eller annat färdsätt. Hur som haver så är det inget skäl att bryta mot trafikregler bara för att man har bråttom. Starta tidigare eller gilla läget och kom sent!

När det gäller förlorad tid relativt färdsätt så tänk vilken massa tid man då förlorar i sin bil när man måste stanna både här och där vid trafikljus. Bilar rör sig fortare än cyklar. Då borde det, med ditt och någon annans resonemang, vara helt OK att bara köra när man inte tycker sig ha tid att vänta på grönt?

Jag har hittills inte sett en enda vettig anledning i tråden till att skapa egna regler som cyklist.

Men det är väl ingen som säger att det är OK att cykla mot rött?

Sen är det ju ganska stor skillnad på hastigheten på någon som går snabbt (i transportsyfte) och någon som cyklar snabbt (i transportsyfte).
I stadsmiljö är hastigheten på en bil och en cykel mer likvärdig. Därför är det underligt att cyklister måste stanna och tycka på knapp, när inte bilister måste göra det. Tack och lov börjar dessa knappar att försvinna.

KL

Jag förstår inte varför många väljer att dra alla cyklister (eller övriga grupper) över en kam. Det är sorgligt. Så mycket hat som utstrålas. Det är människor där ute.

Jag är intresserad av att fatta varför många cyklister bryter mot regler, för att få trafikplanerarna att skapa en trafikmiljö som gör det enklare att följa lagarna, och att göra det säkrare för alla där ute.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Att säga att ALLA cyklister skiter i regler bara för att några gör det är ju likvärdigt med att säga att ALLA invandrare är brottslingar bara för att några är det.........

om vi säger så här, andelen cyklister beskrivet i % som inte håller sig till trafikreglerna överstiger vida, förbaskat mkt vida andelen invandrare beskrivet i % som ägnar sig åt brottslig verksamhet.

Bara en sådan sak som de blådårar som tror att de har rätt till väg vid övergångsställena.

Om man sedan tittar på vad det kostar samhället i form av skador så skulle skatt o försäkring ligga på samma peng som för en tung japansk caferacer (motorcykel)
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag är intresserad av att fatta varför många cyklister bryter mot regler, för att få trafikplanerarna att skapa en trafikmiljö som gör det enklare att följa lagarna, och att göra det säkrare för alla där ute.


Det går alldeles utmärkt även för cyklister att följa trafikreglerna. Om viljan finns.
Förmodligen måste saker göras för ännu bättre förutsättningar på många ställen. Men jag är övertygad om att mycket blir bättre om bara fler cyklister förstår konsekvenserna av att bryta mot gällande trafikregler bara för att göra det lättare för sig själv.

När det gäller trafikljus så har det påtalats flera gånger hur besvärligt det skulle vara för just cyklister att behöva stanna. Det är helt obegripligt för mig. Är man sent ute får man skylla sig själv, som cyklist har man inte mer bråttom än andra.
 
Sv: Cyklar i trafiken

De är nog mest ovana och känner sig ballare än att cykelbanan duger.
Vissa cyklister verkar göra det till någon sorts stolthet i att "cykla fortare än att de kan vara på cykelbanan".

Nej det är inte därför, det är för att det är skönare, enklare, snabbare osv att cykla någorlunda snabbt. Tror helt ärligt inte det handlar om ballhet och vad du nu tror, du får väl fråga dem? Kanske är de tävlingscyklister som övar, de verkar föredra landsväg.


Då så får de göra som alla andra trafikanter - anpassa hastigheten.
Byta bana är liksom inte svaret på det.

På sträckan Nyköping - Oxelösund så rensade Polisen i alla fall förra våren av vägbanan från cyklister.
Det var bra.
Men där så sopade de också cykelbanan före vägbanan.

Tja om den är så bra skulle jag garanterat cyklat på den. Lustigt att tydligen ingen annan gör det, då är den ju dessutom tom.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag önskar bara cyklisterna in på cykelbanan.
Och att de följer trafikreglerna-

Vildarna finns nog mest i Stockholms norra närförorter.

Mmm jag körde i en norrförort igår och stötte på en cyklist du skulle hatat. Inte jag dock, jag såg ju att cykelbanan tog helt slut, plötsligt, i ett vägbygge, utan den minsta hänsyn, bara en trottoar fanns på andra sidan så den kunde inte tvärstannat, gå tillbaka till övergångsstället och cyklat på andra sidan vägen. Cyklisten var tvungen att studsa ut på smala vägen bredvid mig eftersom den annars skulle kraschat in i en betongsugga.

Samma sak när jag en morgon hittade en kollega på den dubbelfiliga väg där folk kör nära 70 (olagligt), plötsligt ingen cykelväg, tvärbana. (han är extremt noga med trafikregler, säkerhet och orange väst. Hjälper inte alltid.)

(och nej det var inte farligt i något av fallen, och nej uppenbarligen inte oväntat om man håller ett öga på vad som försvinner. Och värst är det nog för cyklisten för det lär vara lite läskigt att plötsligt tvingas ut på en bilväg.)

Norrförorterna är så fulla med vägbyggen för tvärbanan just nu att det är helt hopplöst. Men bilarna tar de hänsyn till när de leder om.
 
Senast ändrad:
Sv: Cyklar i trafiken

Men alltså, man måste ju vänta vid rött som bilist också, fattar inte att du hakar upp dig på det? Även om hela Uppsala är tomt måste jag vänta vid det icke trafikstyrda trafikljuset vid Skolgatan (Kungsgatan). Inte får jag köra förbi bara för att det vore smidigare (och miljövänligare).
 
Sv: Cyklar i trafiken

Cyklisten kunde väl tittat framåt, se hindret och sen planera sin väg? :confused: Att min fil försvinner ger mig ju inte rätten att kasta mig in i den bredvid, jag måste klargöra att det finns plats, är säkert och att jag har gett tecken.
 
Sv: Cyklar i trafiken

När det gäller trafikljus så har det påtalats flera gånger hur besvärligt det skulle vara för just cyklister att behöva stanna. Det är helt obegripligt för mig. Är man sent ute får man skylla sig själv, som cyklist har man inte mer bråttom än andra.

Vaddå sent ute?

Jag har inte skrivit att det är jobbigare för en cyklist än en bilist att stanna för rött ljus. Men, när biltrafik och cykeltrafik går parallellt, och bilar har grönt men cyklister måste stanna för att trycka på en knapp, då blir det frestande att skita i det och cykla på (får återigen påpeka att jag aldrig gör så, men har förståelse för beteendet).

Det är sådana beteenden, som kan förlängas till att tillslut strunta i andra trafikregler. Ett enkelt sätt att minska detta beteende är då att ha automatiskt grönt gör cyklister också. Detta görs nu i större utsträckning i nya korsningar. Bra tycker jag.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Men alltså, man måste ju vänta vid rött som bilist också, fattar inte att du hakar upp dig på det? Även om hela Uppsala är tomt måste jag vänta vid det icke trafikstyrda trafikljuset vid Skolgatan (Kungsgatan). Inte får jag köra förbi bara för att det vore smidigare (och miljövänligare).

Se mitt svar till Solis.

Och nej, du får inte köra mot rött. Det får inte cyklister heller.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Cyklisten kunde väl tittat framåt, se hindret och sen planera sin väg? :confused: Att min fil försvinner ger mig ju inte rätten att kasta mig in i den bredvid, jag måste klargöra att det finns plats, är säkert och att jag har gett tecken.

Mmm jag visste att jag skulle få den kommentaren. Men jag anser att den handlade helt rimligt och på det enda möjliga sättet efter omständigheterna. Dessutom var han tvungen att cykla på bilvägen oavsett, det var den enda väg som fanns tillgänglig. När jag sa plötsligt menar jag plötsligt, inte på gott avstånd med varning.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Tja om den är så bra skulle jag garanterat cyklat på den. Lustigt att tydligen ingen annan gör det, då är den ju dessutom tom.
Det är det som är så konstigt.
Och en teori som jag har är att de brukar köra bil och tar sin vanliga väg = ovana vid att cykla.
Eller att de alltid brukar cykla på vägbanan = ovana vid att använda cykelbana.

Det står många nya och fina cykelbanor tomma därför att cyklisterna inte riktigt verkar att hitta dem.
Nyköping - Bergshammar t.ex.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Tja alla tydligen. Tråden heter "Cyklar i trafiken" och om alla som cyklar i trafiken är irriterande så är det rimligen "tillräckligt många".

Menar du på fullt allvar att alla cyklister regelmässigt bryter mot trafikreglerna?
För det är dessa cyklister som är irriterande när de samtidigt är i vägen.

Alltså för att vara irriterande så måste de både bryta mot trafikreglerna och vara i vägen samtidigt.
Är det verkligen något som man som cyklist måste göra hela tiden?
 
Sv: Cyklar i trafiken

om vi säger så här, andelen cyklister beskrivet i % som inte håller sig till trafikreglerna överstiger vida, förbaskat mkt vida andelen invandrare beskrivet i % som ägnar sig åt brottslig verksamhet.

Bara en sådan sak som de blådårar som tror att de har rätt till väg vid övergångsställena.

Om man sedan tittar på vad det kostar samhället i form av skador så skulle skatt o försäkring ligga på samma peng som för en tung japansk caferacer (motorcykel)

Snackar vi statistik så är det förmodligen högre procent av bilisterna än cyklisterna som bryter mot regler. Men nu var det inte statistiken jag var ute efter utan synen som vissa har mot diverse ''grupper'' i samhället då de drar alla över en och samma kam!
 
Sv: Cyklar i trafiken

Nu vet inte jag var du bor någonstans men här är alla cykeltrafikljus jag passerar på väg till och från jobbet automatiska så man inte behöver trycka nånstans.

Igår när jag cyklade hem från jobbet var jag med om nåt väldigt spännande.
Följande scenario utspelades vid en korsning med trafikljus:
I "åka rakt/svänga höger filen" stod massa cyklister (inkl jag) och väntade på grönt ljus (man måste rakt över korsningen för att komma till cykelbanan). I "svänga vänsterfilen" stod en stooor bil som helt plötsligt kom på att han skulle höger istället och började då krypa framåt blinkandes höger. När det väl blev grönt så bara svängde han höger och således prejade ett antal cyklister!Idioti är var det är!
 
Sv: Cyklar i trafiken

Eller att de alltid brukar cykla på vägbanan = ovana vid att använda cykelbana.

OT
Hihi, påminner mig om när jag spontant körde in med bilen på cykelvägen den dagen jag för ovanlighetens skull hade bil till jobbet. Pinsamt, men vanans makt är stor.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Göteborgsområdet. De försvinner mer och mer tack och lov, men jag har några på min väg till jobbet.

Jag tror att problemet som du tog upp går till stor del att bygga bort, och göra cyklister mer synliga även för den mest ignorante bilist. Idioterna kan man ju inte göra så mycket åt. Tyvärr.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Kanske är det så, men det verkar märkligt. Men jag måste erkänna att jag nog sett fenomenet en gång jag också. Då vet jag att jag cyklat den cykelvägen och den är helt perfekt.
 

Liknande trådar

Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
19 846
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 385
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
449
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 086
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp