Cyklon 1083

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pilmen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 809

Bukefalos 30 år!

pilmen

Trådstartare
Hej!

Har en SWB valack efter Cyklon 1083 med (iallafall för mig…) lite utmanande psyke. Ingen elak häst men tuff och viker sig inte för nåt, samtidigt väldigt valpig och känslig. Fantastisk häst i övrigt, heeelt underbar att rida.

Är så nyfiken på om det finns någon generell bild av hur avkommorna efter Cyklon är? Är det känt att han lämnar något speciellt? Finns det någon stjärna efter honom som gått typ svår hoppning..? Någon här inne som kanske har ett halvsyskon till min häst?
Är inget insatt i halvblodsaveln så vill veta så mycket som möjligt!

Vad har mamman för stam?
Hälften kommer ju därifrån ifråga om vad som ärvts.

och fölet har ju dessutom spenderat mycket tid med stoet som absolut kan påverka. (Miljö påverkar också)

Han hann ju inte lämna så mycket innan han exporterades. Jag såg honom göra bruksprovet, minns att jag tyckte om honom och att jag inte minns något negativt om det temperament han visade.

Jag har fött upp en som låter ganska lik din 😅. Men som sagt han har ju inte så många avkommor på svensk mark så tror inte det finns någon särskilt generell bild av hur de är.

Mamman har inget flashigt alls i stammen. Inga namn jag känner igen iallafall. Möjligtvis morfar Ramiro’s son. Vet att min har gått i blandad flock hela livet, unghästar och fölston och andra valacker. Han är ranghög, tänker att det kan ha påverkat att tex gå med så mycket unghästar och föl. Blev lite nyfiken på vad hans pappa lämnat just eftersom han inte har så många här i Sverige, men då är egentligen anledningen att han exporterades tidigt?

Liknande trådar

• KWPN hingstar?
  • Tankar kring sto-köp
  • H
    Har blivit rädd för min unghäst...
  • B
    Hjälp med hingst

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur