Jate Volim

Trådstartare
Sitter och funderar lite över olika bettyper och tillpassningen av dessa i och med att jag arbetar med ett projektarbete som innefattar tränsning och bettillpassning. De flesta bettyperna finns av en för mig känd anledning och har en funktion...utom D-ringsbettet! :o :confused:

Jag ser ingen särskild funktion med det här bettet borstett från att de ofta är mycket smala men det kan ju vanliga tränsbett också vara. Vad är egentligen funktionen med själva D-ringen? Ge stadga? Estetiskt?

Ett smalt tränsbett med fasta ringar borde väl ge ungefär samma effekt??

Sv: D-bett

Om jag har förstått allt rätt så hindrar de från att nypa hästarna i mungioprna :crazy: men jag är troligtvis bara ute o cyklar!:angel:

Ja, detta låter logiskt för mig med men då fungerar ju ett vanligt med fasta ringar lika bra:confused:
Har de samma funktion eller om inte, vad är det som skiljer dem åt?

med D ring så slipper man ju nypet som kan uppkomma med rörliga ringar och det kanske typ.. blir lite hävstångseffekt eller så med ett D? nää.. kanske inte :angel:

Jag har alltid hört att det ska bli lite hävstångseffekt med en D-ring. Men jag vet inte om det funkar så

En D-ring och ett eggbett fungerar väl i princip lika. Kanske är D-ringarna större och ger därmed mer parerstångseffekt än ett eggbett? Har inte jämfört betten i verkligheten och vet inte om det är så, dock..

Det är parerstången man är ute efter. Att bettet inte ska glida genom munnen.

Bettet var förr mycket vanligt på galopphästar. I ett galopplöp är parerstången en säkerhetsrisk, men i en D-ring kan inget fastna.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Mitt sto rör väldigt mycket på bettet,öppnar munnen, tuggar (så bettet gör ett sånt där knak ljud) håller på med tungan upp och ner och...
Svar
19
· Visningar
3 587
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka