Bukefalos 28 år!

Nu var det faktiskt något år sedan jag köpte Holistic's preparat, men jag vet att jag kollade upp hyfsat noggrant om just den problematiken @EmmaBovary tar upp och det handlade främst om att många preparat inte kom upp i den IE som skrevs på burken. Holistics gjorde det.
 
Jag blir lite förvånad, eftersom det alltid verkar vara ordning och reda på dig. ;) Jag (som har D-vitamin på recept) har fått höra att man ska passa sig för kosttillskott eftersom att innehållet inte är lika kontrollerat som läkemedel. Det som säljs på fysiska apotek tror jag också behöver vara kontrollerat, men inte nätapotek (eller kosttillskottsaffärer då). Men de här kanske återfinns i fysiska apotek också?
En får tacke! :o:D
Ja, Puoris sortiment säljs även på fysiska apotek, men det är fortfarande ett kosttillskott.

Jag har haft d-vitamin på recept förr (divisory...nånting?) men det var förbas*** dyrt (och hade lägra IE så jag skulle ta typ 3 tabletter/dagen...) och eftersom jag då vid en tidpunkt tog omega3 som tillskott valde jag då just Puori för att den fisk som fångats för deras omega-olja är certifierade av FOS (Friend of the sea), vilket innebär att fisket skett med etiska, miljövänliga och hållbara metoder. (FOS ska inte blandas ihop med Marine Stewardship Council MSC) Så iallafall, jag valde deras d-vitamin också. Att d-vitaminet är administrerat i kapslar i olja är också viktigt då d-vitamin är fettlösligt och det gör upptaget bättre.
Så ja, i do my research även när det gäller tillskott. :D
 
Nu var det faktiskt något år sedan jag köpte Holistic's preparat, men jag vet att jag kollade upp hyfsat noggrant om just den problematiken @EmmaBovary tar upp och det handlade främst om att många preparat inte kom upp i den IE som skrevs på burken. Holistics gjorde det.
Då så, då var det märket okej då!

Annars är väl skillnaden att livsmedelsverket kontrollerar innehållet i kosttillskott och läkemedelsverket godkänner såklart just läkemedel som har hårdare krav. Jag har för mig att vetenskapens värld sände en serie om vitaminer som låg på svtplay så sent som förra året åtminstone, där man bla. granskade industrin för naturläkemedel och kosttillskott och konstaterade att de inte är lika hårt reglerade etc.
 
En får tacke! :o:D
Ja, Puoris sortiment säljs även på fysiska apotek, men det är fortfarande ett kosttillskott.

Jag har haft d-vitamin på recept förr (divisory...nånting?) men det var förbas*** dyrt (och hade lägra IE så jag skulle ta typ 3 tabletter/dagen...) och eftersom jag då vid en tidpunkt tog omega3 som tillskott valde jag då just Puori för att den fisk som fångats för deras omega-olja är certifierade av FOS (Friend of the sea), vilket innebär att fisket skett med etiska, miljövänliga och hållbara metoder. (FOS ska inte blandas ihop med Marine Stewardship Council MSC) Så iallafall, jag valde deras d-vitamin också. Att d-vitaminet är administrerat i kapslar i olja är också viktigt då d-vitamin är fettlösligt och det gör upptaget bättre.
Så ja, i do my research även när det gäller tillskott.:D
Haha, ja alltså jag kunde tänka mig att du hade koll. Jag har för mig, även om jag kanske famlar lite i blindo nu, att fysiska apotek isf ändå har mer kontroll på de kosttillskott som säljs där, än nätapotek. För såklart säljer de ju även sådant. Och @Pilot tycktes komma fram till samma sak. Jag har Divisun på recept, det var kanske det du menade!
 
Ni som tar D3-vitamin 2000ie -5000ie, tar ni varje dag?
Tar ni K2-vitamin också? Man bör tydligen göra det eftersom den samverkar med D3.
Tar man så hög dos behöver man inte ta varje dag, eftersom att D3 är fettlösligt så lagras det i kroppen.

Jag tar en kombikapsel med 2000ie D3 och 75 mikrogram K2 men inte varje dag.
I början tog jag 5000ie varje dag men minskade efter nån vecka till varannan-var fjärde dag.

Har inte varit förkyld sen jag började ta D3, det är flera år nu. :up:
 
Ni som tar D3-vitamin 2000ie -5000ie, tar ni varje dag?
Tar ni K2-vitamin också? Man bör tydligen göra det eftersom den samverkar med D3.
Tar man så hög dos behöver man inte ta varje dag, eftersom att D3 är fettlösligt så lagras det i kroppen.

Jag tar en kombikapsel med 2000ie D3 och 75 mikrogram K2 men inte varje dag.
I början tog jag 5000ie varje dag men minskade efter nån vecka till varannan-var fjärde dag.

Har inte varit förkyld sen jag började ta D3, det är flera år nu. :up:
Jag tar en kapsel med 2500IE ungefär varannan dag under vinterhalvåret. Och nej, tar inte k2 även om det är optimalt att göra det.
 
Jag kör alpha plus d-vitamin, är löst i olja, och innehåller K2. Bra bindning, står att det är 3000IE av D3 och som bonus är att den även har astaxantin.
 
Jag köpte till slut Elexir D3-vitamin 2500 IE 180 kapslar...
Kanske börjar med varannan dag, de nuvarande har jag tagit varje dag dock.
 
Jag märker 'inget' när jag tar d-vitamin, men om jag inte tar det märks det, minst sagt. Blir ledsen och trött utan.

Och jag blev mer nedstämd när jag tog d-vitamin 😅. Men tanken var förstås att det skulle bli som för dig!

Kommer nog alltid passa mig för d-vitamintillskott ändå!
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 606
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
174
Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 743
Senast: Shaggy
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
660
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp