Däckstorlek till bilen?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare R8n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 016

R8n

Trådstartare
Jag behöver nya däck och fälgar till min bil, men hur vet man vilken storlek man ska ha på däcken?

Enda jag vet är att fälgarna ska vara 14"

Är en vw polo

Sv: Däckstorlek till bilen?

Gå ut och titta på däcken. Det står på sidan av däcken vilken storlek det är. Sen finns det fler siffror och bokstäver som indikerar vilken hastighet däcken är gjorda för osv.

Att titta i Transportstyrelsens register är ingen säker lösning. På min bil stämmer det nämligen inte alls.

Jag behöver nya däck och fälgar till min bil, men hur vet man vilken storlek man ska ha på däcken?

Enda jag vet är att fälgarna ska vara 14"

Är en vw polo

Kompetenta däckfirmor brukar ha stenkoll. Om inte direkt med märke och modell så med hjälp av ditt regnr.

Gå ut och titta på däcken. Det står på sidan av däcken vilken storlek det är. Sen finns det fler siffror och bokstäver som indikerar vilken hastighet däcken är gjorda för osv.

Att titta i Transportstyrelsens register är ingen säker lösning. På min bil stämmer det nämligen inte alls.

Det har jag ju inte ens tänkt på! Tack! :D

Kompetenta däckfirmor brukar ha stenkoll. Om inte direkt med märke och modell så med hjälp av ditt regnr.

Hade tänkt köpa beg. men höra med dem kan jag förstås göra :)

Det är faktiskt enklare och säkrare än att söka på reg.nr. Jag höll själv på att göra misstaget att gå på Transportstyrelsens register och är glad att jag för säkerhets skull bestämde mig för att kolla på de nuvarande däcken istället :)

Om du kollar på olika däckfirmors hemsidor så står det på vilken "form" storleken står på. Sen letar du siffror på samma form fast på befintliga däck.

Till och med jag klarade det :D

(snabbkoll på bilias hemsida gav formen 195/55R15)

Det står på utsidan som svar på frågan nedan :)
Hittade denna bild på google:
Reifenbezeichnung.gif

Länk:
http://www.dackonline.se/reifennews.html

(Såhär många ändringar har jag aldrig gjort på ett inlägg. Se det som en tidslinje :D)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Fetaost
·
Fordon Enligt listor ska vi ha A-mått 984 på förtältet. Tydligen ett udda A-mått då det inte finns några begagnade till skapligt pris. Men...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: cassiopeja
·
Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 322
Fordon Jag har en moped bil (js60) och ibland när jag startat bilen och ska köra så börjar motor lampan blinka, i dom här bilarna är alla...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: Youmeoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser