Bukefalos 28 år!

Däckel till häst med enorm manke

LuckyMe

Trådstartare
Vad ska man ha för däckel till en häst med enorm manke? Hade en jättefin maratonsele förut men den skavde på manken så den sålde jag. Men nu vill jag hitta en ny som passar nya hästen :)

Så vad skulle ni rekommendera för sele?
 
Sök på flexi-selen. Det är en sele (eller seldel) med däckelbåge. Den är fortfarande elegant och ämnad för dressyr.

Dock är den dyrare än andra selar eftersom den tillverkas efter beställning.
 
Som Efwa säger, bågdäckel kan nog vara det bästa alternativet. Om man har/hittar en sele som passar i övrigt borde det inte vara omöjligt att bara byta ut däckel. Jag menar, man kan fästa däckelgjorden i bågdäckelns stroppar, och bukgjorden som vanligt (eller modifiera beroende på maggjorden/plattan).
Jag har precis gjort så men tvärtom, kopplat på en loksele till en silettdäckel för att bågen inte behövs på min. Då borde man kunna göra tvärt om också. Så slipper man måttbeställa, och kan köpa en lös bågdäckel bara.
 
Vad ska man ha för däckel till en häst med enorm manke? Hade en jättefin maratonsele förut men den skavde på manken så den sålde jag. Men nu vill jag hitta en ny som passar nya hästen :)

Så vad skulle ni rekommendera för sele?

Tycker jag sett underlägg som ska höja upp däckeln för stora mankar. Minns inte var nu..
 
Jag har ett gelunderlägg under min däckel som jag köpt på en travbutik. Fungerar jättebra, använt den i flera år nu. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 315
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp