Bukefalos 28 år!

Dagen före tävling

bigganl

Trådstartare
Vad har ni för upplägg dagen före tävling? Hur rider ni? Om ni inte rider, vad gör ni då?
(Är lite nyfiken på att se om detta förändrats med åren.)
 
Sv: Dagen före tävling

Jag brukar ALLTID rida rakt ut i skogen och vara ute i lite mer än en timme. Rider i alla gångarter och ser till att rida hästen lösgörande.

Efter det påbörjas putsning av häst och utrustning.
 
Sv: Dagen före tävling

Det beror ju helt på vad för typ av häst man har. Är det en het häst med mycket energi så rider jag oftast ett ordentligt pass dagen innan, gärna tränar lite.

Är det en latare häst så är jag noga med att se till att jag får rejäl framåtbjudning och att den är ordentligt lösgjort, gör visa programrörelser rätt mycket, inridning, halter och övergångar.
 
Sv: Dagen före tävling

Jag brukar galoppera ut och sen hoppa lite studs för att få honom mjuk i kroppen.
Ingen ide att sätta mig och försöka rida ett bra dressyrpass då det oftast blir bråk dagen innan.
 
Sv: Dagen före tävling

Ett kort, mjukgörande pass. Jobbar den inte mer än lite trött, så att den är mjuk och fin dagen efter. (vill inte tävla en häst med träningsvärk, hur hetsig den än är). Övergångar, lång och låg, ställning åt båda håll i volten, sedan andra varvet likadant, mycket framåt ridning. (det gör jag iofs alltid) Den ska vara vara taggad och suga på ordentligt framåt.

Sedan puts! Sedan 'hästputs'.
 
Sv: Dagen före tävling

Beror självklart på vad det är för typ av häst och hur den känts dagarna innan.
Men min heta brukar faktiskt få gå på töm ett ordentligt pass. Med mkt skänkelvikningar som lösgör sidorna och mkt piaff-passage övergångar för att lösgöra och aktivera bak.

Annars har det hänt att tränaren ridit om det behövts!

Och det är sällan jag startar tidigt så då brukar jag bada o knoppa kusen samma dag. Samma med utrustning.
 
Sv: Dagen före tävling

Brukar rida ett kortare dressyrpass och bara checka av grunden, alltså inte ställa så mycket krav. Bara ha formen på plats och framåtbjudningen. Lösgöra lite men inget hårt pass.
 
Sv: Dagen före tävling

Ett kort, mjukgörande pass. Jobbar den inte mer än lite trött, så att den är mjuk och fin dagen efter. (vill inte tävla en häst med träningsvärk, hur hetsig den än är). Övergångar, lång och låg, ställning åt båda håll i volten, sedan andra varvet likadant, mycket framåt ridning. (det gör jag iofs alltid) Den ska vara vara taggad och suga på ordentligt framåt.

Sedan puts! Sedan 'hästputs'.

Men om en häst är i bra kondition och är van vid att jobba så får den ju inte träningsvärk...
 
Sv: Dagen före tävling

Jag är ute och går med hästen till hand en sväng. Händer ibland att jag rider ett lättare dressyrpass i låg form, lösgörande :) Får inte tjata dressyr, för då tröttnar herr ponny och det brukar sällan sluta bra. Lättuttråkad ponny... :devil:
 
Sv: Dagen före tävling

Jag tränar inte hårt oavsett. Den ska vara pigg och glad och jag ska verkligen inte hinna hitta saker (som bara måste lösas dagen innan...). Inte bra att att träna träna dagen innan, det brukar sällan hjälpa. (För mig iaf!)
 
Sv: Dagen före tävling

Jag rider ett kortare pass för att checka av att saker och ting fungerar som det ska. Rider gärna genom programmet eller iaf delar av det.
 
Sv: Dagen före tävling

Antingen rider vi ut eller så går vi ner till banan och kör på med ett lättare hoppass.
 
Sv: Dagen före tävling

Jag rider alltid ett lättare dressyrpass med lösgörande övningar för att hästen dagen efter ska vara mjuk och fin :) Brukar dessutom rida saker som vi är "säkra" på för att inte skapa missförstånd eller osäkerhet..
 
Sv: Dagen före tävling

Ibland rider jag ut en sväng, men desto oftare blir det ett kortare lösgörande pass (med annan utrustning än den jag ska ha på tävlingen, den är oftast putsad redan). Jag rider alltid på eftermiddagen eller kvällen eftersom ponnyn måste badas dagen innan tävling och inte vill behöva stå inne hela dagen i onödan.
 
Sv: Dagen före tävling

KL
Till alla:
Det verkar som om detta inte förändrats med åren. De som fick mig att fundera hör då troligen till undantagen. (som tränar ett regelrätt och ganska hårt dressyrpass dagen innan)
 
Sv: Dagen före tävling

Själv så blir det ofta en hoppträning på fredagen och på lördagen så blir det en tur ut i skogen med massa galopp så han får jobba igenom sig men inte arbeta så mycket mentalt. Kollar såklart även att han lyssnar på hjälperna och inte är stel någonstans.

Detta är det ultimata upplägget för tillfället, men då han är ridskolekuse så kan det behöva justeras beroende på hur han har gått tidigare i veckan!
 
Sv: Dagen före tävling

Jag har precis börjat tävla min häst som är hysterisk på tävlingsplats. Hittills har jag ridit ett rejält dressyrpass dagen innan. Även om det inte hjälper mycket.
 
Sv: Dagen före tävling

Det kan ju vara ovanan av tävlingsplatser som stressar hästen. Det blir säkert bättre med tiden. Sen kan du ju prova med annan typ av ridning dagen före start också. Rejäl uteritt med mycket galopp eller hoppning kanske passar hästen ännu bättre? Man får helt enkelt prova sig fram.
 
Sv: Dagen före tävling

Jag tävlar ju med ridskolehäst och rider honom på torsdagen som sista dag före tävling, så båda dagarna före tävling går han 2-3 lektioner med sådär-bra ryttare...hihi men det funkar ju ändå, även om det kanske skulle gå ÄNNU bättre om jag red honom själv dagen innan! ;) En gång var det röd dag dan före tävling, då red tränaren på honom och j-ar vilken skillnad det blev...haha
 
Sv: Dagen före tävling

Jag rider dressyr, försöker checka av läget och rida igenom programmet utan att få några "konflikter" eller hur man ska uttrycka det, jag vill inte sitta och hamna i något dåligt läge dagen innan. Däremot betyder det inte att det inte är ett ordentligt pass, han är nästan alltid bäst efter några dagars ordentlig dressyrträning så att säga. Skulle säkert vara utmärkt att rida en träning dagen innan men det har inte klaffat tidsmässigt för mig och tränaren ännu.

Jag rider igenom programmet oavsett hur det känns (bra eller dåligt i kommunikation), dels för att jag vet att det kan bli så att det inte känns finfint på tävlingen och då är det lika bra att rida som det känns där och då och göra så gott jag förmår. Om någon förstod det svamlet :angel:

Skrittar ut en sväng efteråt också för att ha lite myspys typ. Tilläggas bör att vi inte vart ute så mycket tillsammans ännu så jag kanske ändrar mig, har försökt rida ut dagen innan men just då var det något i luften som gjorde att vi var mer i luften än på marken så det känns si och så.
Min ponny red jag alltid ut i skogen och galopperade dagen innan, han var lat och småjävlig, bättre att hålla sig på hans goda sida ;)
Unghästen innan denna fick longeras och ridas dagen innan och helst longeras innan tävling också.
 

Liknande trådar

Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 373
Senast: Fiorano
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
468
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp