Förändring i tränarkåren

Men du måste ju inse att det finns ganska många C-tränare i sverige😅
Att du sett ett gäng opedagogiska typer betyder ju inte att det är något generellt för den gruppen.

Jag tänker förövrigt att det absolut kan finnas skäl att se över tex examinationer eller liknande, men jag tror nog inte man kan beskylla just c-tränarutbildningen för allt dåligt. Lite eget ansvar har man ju också.
Alltså, ursäkta, men på tal om "eget ansvar", var det inte du som tidigare varit helt okej med och tom uppmuntrat att din unghäst jagats runt med en jävla långpisk, eller blandar jag ihop personer?
 
Ja jag utgår bara från hur usel pedagogik de flesta C-tränare visar*. Det kan iofs mer vara ett arv från det militära med "gör som du blir tillsagd, fråga inte" mentaliteten som tyvärr lever kvar alldeles för mycket inom sporten än orsakas av den enskilda tränarens kapacitet.
*Av de tränare jag sett

De tränare som har en bra pedagogik och för övrigt är bra tränare har inget behov av att bli C tränare.
Klart folk är olika lämpade men det är ju ganska begränsat vad man hinner ta till sig på någon dag max i utbildning i pedagogik. Det är väl annars typiskt hästvärlden känner jag, att tro all allt "kommer" till en av erfarenhet med tiden. Självklart en himla massa men det är ju också lätt att fastna i sina egna hjulspår. Tänker att tränare är ju inte unika i att inte hamna där.

Jag tänker mer att man inte nödvändigtvis måste läsa pedagogik för att vara pedagogisk. Är nog svårt att bli en bra tränare om man inte har det lite naturligt.
 
Låter bra!

Sådana här filurer behöver väl dock inte får man förmoda?

Patrik Kittel
Bo Jenå
Stig Malmén
Annika Ersgård

(eller så är de med och bestämmer vad fortbildningen ska gå ut på)

Vilket i så fall kanske känns som att då har man kommit till pudelns kärna :)

Eller kanske bara bitit sig i svansen igen och kommit till ... Helgstrand, som säkert utbildat flera svenska tränare? och ryttare?
Vilket får en att undra vad man får lära sig hos Klaus Martin Rath och Klaus Balkehol btw.
Jag hoppar in lite sent i diskussionen men av de du listar är det bara Bo Jenå som är av ridsportförbundet diplomerad tränare (A-tränare). De andra tre är inte diplomerade tränare så de lär inte ha några krav på sig om fortbildning.
 
Alltså, ursäkta, men på tal om "eget ansvar", var det inte du som tidigare varit helt okej med och tom uppmuntrat att din unghäst jagats runt med en jävla långpisk, eller blandar jag ihop personer?
Ja jag har haft mycket hjälp av drivning från marken i perioder. Men jagats, nej det skulle jag inte säga. Tycker du att man jagar hästen om man har longpisk vid longering?
Det är bara två olika hjälper. I perioder när hon varit väldigt spänd mot min skänkel har vi bara använt en annan framåtdrivande hjälp som hon känner till väl och accepterar utan konstigheter.

Min tränare kan även idag ta fram långpisk, men det är definitivt inte för att jaga utan för att kunna toucha på tex hasen och således visa henne hur vi vill att hon ska röra sig.

Det är ju fortfarande inte VAD man använder utan HUR. Om du tycker drivning från marken är någon slags misshandel oavsett hur det görs, ja då har vi olika syn på saken.
 
Fast det där är väl en bra idé? Att vi förhåller oss till TR i vår träning? Idag är alla med licens faktiskt ansvariga för hur de rider på träning iom att det numera går att anmäla ridning även på träning. Något jag hoppas att folk utnyttjar när/om de ser ful ridning.

Något jag får höra om mig själv som tränare är att jag är hård men samtidigt att mitt system är enkelt. Jag tror att många tränare i allmänhet krånglar till saker och att ryttare i allmänhet tror att det krångliga måste vara rätt eftersom det är svårt att rida. När det enkla grundläggande är absolut tillräckligt svårt för de allra flesta.
Det är en ganska bra idé men den har vissa brister, t ex tillåts inte smackningar, öppna i galopp eller motställd skänkelvikning i TR så det skulle kanske behöva delas upp i ”metoder som får användas” och inte att ha TR som en lagbok över hur man får träna?
Men rimligen borde det gå att få till, om vilja till det fanns inom SvRF! Och som du säger ingår det redan (att även träning kan anmälas) i TR som vi konstaterat tidigare i tråden 👍
 
Det är en ganska bra idé men den har vissa brister, t ex tillåts inte smackningar, öppna i galopp eller motställd skänkelvikning i TR så det skulle kanske behöva delas upp i ”metoder som får användas” och inte att ha TR som en lagbok över hur man får träna?
Men rimligen borde det gå att få till, om vilja till det fanns inom SvRF! Och som du säger ingår det redan (att även träning kan anmälas) i TR som vi konstaterat tidigare i tråden 👍
Fast rörelser har inte med tillåtet/otillåtet att göra tycker jag. Det handlar mer om vilka hjälpmedel som är accepterade som isf följer TR. Dressyrprogram och TR är ändå två olika saker.
 
Fast rörelser har inte med tillåtet/otillåtet att göra tycker jag. Det handlar mer om vilka hjälpmedel som är accepterade som isf följer TR. Dressyrprogram och TR är ändå två olika saker.
Jo men i TR finns beskrivningen (också) om hur rörelser får respektive inte får visas. Så vi kan inte bara ta TR rakt av och översätta det till att så ska vi träna. Men det vore rätt enkelt att ha ett kapitel om hur träning ska ske för att få användas till tävling (och där lägga in utrustning, horsemanship, vilken form som för användas osv)
 
Jag hoppar in lite sent i diskussionen men av de du listar är det bara Bo Jenå som är av ridsportförbundet diplomerad tränare (A-tränare). De andra tre är inte diplomerade tränare så de lär inte ha några krav på sig om fortbildning.
Ah, kan tänka mig att folk nog ändå gärna skulle vilja ha Patrik Kittel till tränare :)

kl: Men det betyder ju också att det är väldigt svårt att få igenom någon slags allmän förändring i tränarkåren uppifrån. För ridlärare kanske men om vädligt många tränar för folk som inte är tex C tränare så är vi ju tillbaka på punkt ett (där jag hade ett inlägg som blev kritiserat, där jag skrev att det nog är svårt att förändra genom tränarkåren eftersom den är så stor och diversifierad. Men fick svar att det är den inte eftersom tränarna har gått centraliserade kurser.)
 
Senast ändrad:
Ah, kan tänka mig att folk nog ändå gärna skulle vilja ha Patrik Kittel till tränare :)

kl: Men det betyder ju också att det är väldigt svårt att få igenom någon slags allmän förändring i tränarkåren uppifrån. För ridlärare kanske men om vädligt många tränar för folk som inte är tex C tränare så är vi ju tillbaka på punkt ett (där jag hade ett inlägg som blev kritiserat, där jag skrev att det nog är svårt att förändra genom tränarkåren eftersom den är så stor och diversifierad. Men fick svar att det är den inte eftersom tränarna har gått centraliserade kurser.)
Han har ju elever ändå men verkar i Tyskland så han är inte i ridsportförbundets system. De andra två är ju höjdare ändå men inte heller i tränarsystemet, notera att Malmén står som ”coach” på landslagssidan istället, hehe.
 
KL

Egentligen skulle väl tränarsystemet behöva vara tillräckligt "öppet" och tillräckligt bra för att ingen som håller träningar ska vilja vara utanför.

Mvh,
Lady_S
 
Jag är domare och tyckte att jag saknade det pedagogiska, så jag gick grundläggande pedagogisk kurs och tyvärr tyckte jag att det var väldigt lite som var pedagogik för enskild träning. Det var jättebra att lära sig hur man hjälper pararyttare att sitta upp och sen var det en hel del kunskap om hästar och ridning i stort. Men just det pedagogiska saknade jag.

Och i ridhandböckerna saknar jag verkligen vikthjälper och bålstabilitet. Och det är jag inte ensam om. En av mina elever är instruktör och går just nu en fortbildning på en stor anläggning. Vi har pratat en del om hur vi saknar vikt, energi och riktning i förhållande till hästens biomekanik i de klassiska böckerna. Att kombinera det med utbildningsskalan och en förklaring om varför det är viktigt för kvalitet tror jag hade gett mycket.

Som det är nu förutsätts det som tränare att man själv ridit så bra läromästarhästar att man förstår vad man ska göra för att det ska bli rätt. Och att man sen kan omsätta det i ord.

Som parentes fick jag höra (av en speciallärare) att man kan räkna addition på åtta olika sätt när man lär sig det. Hur många sätt kan man inte lära ut ridning på då?

Syftar du på de böckerna Bo Tibblin skrev för 300 år sedan? Eller vilka använder man nu?
 
Jo men mitt sätt att hålla saker enkelt är nog för många-"för enkelt". Jag pratar inte öht bröstkorgsrotation, biomekanik eller liknande. Det jag ber om är att sitta rakt upp och ner, handen ska tänka framåt och tyngdpunkten låg. Om hästen säger jag att den kommer spegla ryttarens kropp. Ridmässigt vill jag "bara" att det ska kunna rida i alla gångarter rakt fram och in och ur volter i balans.

Det spelar ingen roll om ekipaget tävlar MsvA eller knappt LC, det är här jag börjar. Jag tror helhjärtat på att det går att komma en bra bit på tävlingsbanan med att inte krångla till det mer än så här.

Jag är själv allergisk mot tränare där det ska hålla på att flyttas runt i förvända skolor för att fånga tag på nåt bakben eller en bog. Upplever att många tränare tar till den sortens övningar och att elever ser det som ett kvitto på den tränarens fantastiska öga för detaljer. Samtidigt som den där bogen/bakbenet skulle gå att få tag på lika mycket genom ridning rakt fram på kvartslinjen, det är dock en mycket osexigare övning sas.

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Det rakaste som finns är nog inner bak under magen. Men har du inte gymnastiserat hästen innan kommer den inte kunna slappna av i kotorna och du får kruppan upp i galoppen och alla byten och tvärstopp i enkla bytena.

Jag använder iof inte så mkt förvänt men om man ska tala om rotation så börjar jag alltid med att rida svag skänkelvikning utåtställd för att få bogar och hals på rätt plats och tornutskotten innan jag ställer om i en mkt liten ställning. Blir ju olika i de olika varven beroende på vilket håll hästen är sned åt.

Förr i tiden kallades det för att ge efter i revbenen och böja sig runt innerskänkel. Nu finns det ett nytt modernt ord som jag glömt.. men idag vet vi ju vad som sker egentligen.

Därifrån jobbar jag sedan vidare med att gymnastisera hästens bakben så att den kan vinkla om och slappna av i kotorna så den kan bära upp vikten på ett mjukt fjädrande sätt.

Att rida rakt fram på kvartslinjen med en rak häst är fruktansvärt svårt. Att placera hästens inner bakben under magen utan att böja halsen eller svaja dvs att hästen tar ett steg utåt med bogen i traven i det momentet , eller i galoppen att det blir för mkt tvärning för att man tappar utsidan och ytterbak kommer ut mot väggen eller att man då har tappat tippningen av tornutskotten i manken inåt och hästen blir en banan då ytterbog har trillat ner och du har ramlat med vikten på utsidan.

Det är ju mitt problem tex i höger varv. Jag får jobba en del med att flytta in vänster sittben mot mitten. Speciellt nu när jag är så sjukt otränad och svag i bålen. Det var annat förr ... 🙈
 
Jo men mitt sätt att hålla saker enkelt är nog för många-"för enkelt". Jag pratar inte öht bröstkorgsrotation, biomekanik eller liknande. Det jag ber om är att sitta rakt upp och ner, handen ska tänka framåt och tyngdpunkten låg. Om hästen säger jag att den kommer spegla ryttarens kropp. Ridmässigt vill jag "bara" att det ska kunna rida i alla gångarter rakt fram och in och ur volter i balans.

Det spelar ingen roll om ekipaget tävlar MsvA eller knappt LC, det är här jag börjar. Jag tror helhjärtat på att det går att komma en bra bit på tävlingsbanan med att inte krångla till det mer än så här.

Jag är själv allergisk mot tränare där det ska hålla på att flyttas runt i förvända skolor för att fånga tag på nåt bakben eller en bog. Upplever att många tränare tar till den sortens övningar och att elever ser det som ett kvitto på den tränarens fantastiska öga för detaljer. Samtidigt som den där bogen/bakbenet skulle gå att få tag på lika mycket genom ridning rakt fram på kvartslinjen, det är dock en mycket osexigare övning sas.
Ja, då ser vi nog olika på saken. Jag tycker det går ljusår snabbare att justera upp ev oliksidigheter för att få en häst rakriktad genom böjning.
Då kan du snabbt testa var oliksidigheten sitter och jobba bort den på rätt få pass.
Plus att det är enklare för hästen att korta ena sidans bålmuskulatur i taget. Så man snabbare för en häst som orkar korta ”kroppsklumpen” mellan bröst och bärbensknöl.
Sen finns det ju skäl till att alla samlande övningar är böjda. Det går lätt att ”träna en sida i taget”.
Och lär man sig lägga balansen i manken och ha bogarna på plats via tex skolorna blir det inte svårt att tex rida byten på en lösgjord häst.
Det brukar också vara mkt lättare att få ut halsen om du lärt dig kontrollera balans i manken.
Och är hästen lösgjord med en korrekt insida sladdar man inte i hörn/mindre volter. Dvs ytter bak släpper inte bärighet.

Vad i att jobba på raka linjer är det du tycker är bättre? Och vad gör du för att rakrikta då?
 
Nja det vet jag inte om jag håller med om. Det rakaste som finns är nog inner bak under magen. Men har du inte gymnastiserat hästen innan kommer den inte kunna slappna av i kotorna och du får kruppan upp i galoppen och alla byten och tvärstopp i enkla bytena.

Jag använder iof inte så mkt förvänt men om man ska tala om rotation så börjar jag alltid med att rida svag skänkelvikning utåtställd för att få bogar och hals på rätt plats och tornutskotten innan jag ställer om i en mkt liten ställning. Blir ju olika i de olika varven beroende på vilket håll hästen är sned åt.

Förr i tiden kallades det för att ge efter i revbenen och böja sig runt innerskänkel. Nu finns det ett nytt modernt ord som jag glömt.. men idag vet vi ju vad som sker egentligen.

Därifrån jobbar jag sedan vidare med att gymnastisera hästens bakben så att den kan vinkla om och slappna av i kotorna så den kan bära upp vikten på ett mjukt fjädrande sätt.

Att rida rakt fram på kvartslinjen med en rak häst är fruktansvärt svårt. Att placera hästens inner bakben under magen utan att böja halsen eller svaja dvs att hästen tar ett steg utåt med bogen i traven i det momentet , eller i galoppen att det blir för mkt tvärning för att man tappar utsidan och ytterbak kommer ut mot väggen eller att man då har tappat tippningen av tornutskotten i manken inåt och hästen blir en banan då ytterbog har trillat ner och du har ramlat med vikten på utsidan.

Det är ju mitt problem tex i höger varv. Jag får jobba en del med att flytta in vänster sittben mot mitten. Speciellt nu när jag är så sjukt otränad och svag i bålen. Det var annat förr ... 🙈
Jag börjar också ofta med svagt motställd skänkelvikning och skapar sedan en insida via ställning och ev böjning och checkar av att det känns lika i båda varv. Om inte blir det gymnastiserande övningar valda baserat på vad som inte är likadant tills det är hyfsat lika.
Jag vill kunna säga till hästen via ett hjälpgivningssystem att den tex ska lyfta inner bog/lägga ut balansen i manken, kunna linjera kroppsdelarna via direkta hjälper.
Kan ta lite mer tid att lära in fler hjälper. Lär man bara hästen går det rätt fort. Ska ryttaren lära sig kan det ta lite mer tid.
Men det går ju enormt mycket snabbare att ta sig vidare när grunden är lagd. Och man får inte stopp vid skolor, byten etc.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vad i att jobba på raka linjer är det du tycker är bättre? Och vad gör du för att rakrikta då?

Ffa går det att fånga upp ryttarens oliksidighet enklare (för ryttaren) på rakt spår. Utifrån det går det sen att utveckla böjning och mjukheten. Nu utgår jag från den vanliga hobbyryttaren och jag skulle säga att det oftare är ryttaren som hindrar hästens rakriktning än att det är hästen i sig.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Nova123
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 173
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp