Förändring i tränarkåren

Men en utbildning som finansieras av staten borde ju rimligtvis bygga på vetenskaplig grund? Det har ju hänt så mycket inom forskning som vi behöver använda för att förbättra och utveckla häst/ridsporten. Gamla sanningar behöver testas och en del fasas ut.
Finansieras c tränar utbildning av staten?
 
@JohannaB jag tycker nog att utbildningen borde ha mer fokus på just grunden i ridlära men då måste man vara överens om den och jag tror inte man är det helt...
Läser man de ridhandböcker som skrivits av olika personer som varit ansvariga för utbildningen på Flyinge/Strömsholm så är de ju långt från eniga i ens hur man gör en halvhalt tex.
Blir så klart skillnad på olika årskullar så att säga när utbildare resonerar olika.
 
Läser man de ridhandböcker som skrivits av olika personer som varit ansvariga för utbildningen på Flyinge/Strömsholm så är de ju långt från eniga i ens hur man gör en halvhalt tex.
Blir så klart skillnad på olika årskullar så att säga när utbildare resonerar olika.
Precis!!
 
Jag är domare och tyckte att jag saknade det pedagogiska, så jag gick grundläggande pedagogisk kurs och tyvärr tyckte jag att det var väldigt lite som var pedagogik för enskild träning. Det var jättebra att lära sig hur man hjälper pararyttare att sitta upp och sen var det en hel del kunskap om hästar och ridning i stort. Men just det pedagogiska saknade jag.

Och i ridhandböckerna saknar jag verkligen vikthjälper och bålstabilitet. Och det är jag inte ensam om. En av mina elever är instruktör och går just nu en fortbildning på en stor anläggning. Vi har pratat en del om hur vi saknar vikt, energi och riktning i förhållande till hästens biomekanik i de klassiska böckerna. Att kombinera det med utbildningsskalan och en förklaring om varför det är viktigt för kvalitet tror jag hade gett mycket.

Som det är nu förutsätts det som tränare att man själv ridit så bra läromästarhästar att man förstår vad man ska göra för att det ska bli rätt. Och att man sen kan omsätta det i ord.

Som parentes fick jag höra (av en speciallärare) att man kan räkna addition på åtta olika sätt när man lär sig det. Hur många sätt kan man inte lära ut ridning på då?
 
Jag är domare och tyckte att jag saknade det pedagogiska, så jag gick grundläggande pedagogisk kurs och tyvärr tyckte jag att det var väldigt lite som var pedagogik för enskild träning. Det var jättebra att lära sig hur man hjälper pararyttare att sitta upp och sen var det en hel del kunskap om hästar och ridning i stort. Men just det pedagogiska saknade jag.

Och i ridhandböckerna saknar jag verkligen vikthjälper och bålstabilitet. Och det är jag inte ensam om. En av mina elever är instruktör och går just nu en fortbildning på en stor anläggning. Vi har pratat en del om hur vi saknar vikt, energi och riktning i förhållande till hästens biomekanik i de klassiska böckerna. Att kombinera det med utbildningsskalan och en förklaring om varför det är viktigt för kvalitet tror jag hade gett mycket.

Som det är nu förutsätts det som tränare att man själv ridit så bra läromästarhästar att man förstår vad man ska göra för att det ska bli rätt. Och att man sen kan omsätta det i ord.

Som parentes fick jag höra (av en speciallärare) att man kan räkna addition på åtta olika sätt när man lär sig det. Hur många sätt kan man inte lära ut ridning på då?
Min sambo satte ihop biomekanikutbildningen för de första C-tränarna. Men som jag fattat det har man frångått den lite mer omfattande biomekanik-utbildningen som några av de första fick. Synd!
För jag upplever inte att det bara är i pedagogiken det skiter sig. Utan i en för låg nivå på biomekanik och ridning öht.
 
Som parentes fick jag höra (av en speciallärare) att man kan räkna addition på åtta olika sätt när man lär sig det. Hur många sätt kan man inte lära ut ridning på då?
Just det där tror jag är viktigt. Många vägar bär till Rom. Samtidigt är det viktigt att ryttaren som ännu inte kommit så långt på vägen tränas i ETT system. Hen vet ju ännu inte vart hen är på väg. Man presenterar liksom inte alla åtta sätt att addera samtidigt. Eller växlar vilt mellan dem.

Det här ställer enorma krav på en tränare. Hen måste ju kunna möta eleven där eleven är, eller till och med rekommendera en tränare som passar bättre med elevens grund. Och för att en enskild tränare ska kunna göra det måste vi alla vara öppna och kunna diskutera hur man gör halvhalter och varför på det sättet etc.

Jag har levt länge och sätt människor lyckas med metoder som jag själv inte kan tänka mig. Och då lyckas både i termer av tävling och (åtminstone tillsynes) hållbara, förnöjsamma djur
 
Jag är också mer inne på att det är viktigare att tränare alltid väljer ”korrekta träningsformer” (dvs schysst ridning) än om deras elever utvecklas eller ej. För det är fasiken svårt att utveckla elever ;) och har vi fokus att det viktigaste är utveckling finns en risk att acceptera allt fler metoder bara för att de leder till utveckling (som ofta mäts i tävlings prestationer).
Vad skulle hända om TR reglerna skulle gälla för alla diplomerade ridlärare och tränare? Dvs förekommer något som är förbjudet på tävling på träning blir du av med diplomeringen?
Inga spön (dressyr), ingen graman, LDR förbjudet, våld mot häst förbjudet, ingen barrering, inga hinder som byggs som synvillor osv?
Det blir ju trist nog bara TR godkänd betsling med då… men det här är väl inte en riktig idé egentligen, det är nog lååååångt tills vi hamnar där om någonsin men vore det inte rimligt att träningen bedrivs minst lika schysst som vi tävlar?
 
Sen ska man dessutom försöka hitta en tränare som inte ser ned på hästen i de fall man inte rider swb. Jag har tyvärr väldigt många dåliga erfarenheter av det. Tränare som blir chockade för att min fjordhäst kan byta gångart på kommando eller göra en korrekt halvhalt. :crazy:
 
Just ren ridundervisning är nog en brist på både utbildning för ridlärare och tränare och jag tror det är för att det är så ovetenskapligt än detta med ridning. Det finns inte så tydliga rätt och fel utan de som har framgång bestämmer vad som fungerar och inte. Var och en är salig sin metod och det är inte den grundmetodiken som diskuteras på fortbildning heller. Ren ridlära hänvisas till ridhandboken.
@JohannaB jag tycker nog att utbildningen borde ha mer fokus på just grunden i ridlära men då måste man vara överens om den och jag tror inte man är det helt...
Fast även om det finns massor av olika metoder att göra saker så förklarar inte det bristerna i pedagogik. Även om det inte står i en bok punkt för punkt hur man ska göra något så måste man ju om man säger åt sin elev att göra en speciell ska kunna förklara varför man vill att det ska utföras. Rent krasst kan man vara en god pedagog och lära ut ren rappakalja.
Jag kanske misstolkade vad ditt inlägg handlade om och i så fall får du ta detta för det :)
 
Just det där tror jag är viktigt. Många vägar bär till Rom. Samtidigt är det viktigt att ryttaren som ännu inte kommit så långt på vägen tränas i ETT system. Hen vet ju ännu inte vart hen är på väg. Man presenterar liksom inte alla åtta sätt att addera samtidigt. Eller växlar vilt mellan dem.

Det här ställer enorma krav på en tränare. Hen måste ju kunna möta eleven där eleven är, eller till och med rekommendera en tränare som passar bättre med elevens grund. Och för att en enskild tränare ska kunna göra det måste vi alla vara öppna och kunna diskutera hur man gör halvhalter och varför på det sättet etc.

Jag har levt länge och sätt människor lyckas med metoder som jag själv inte kan tänka mig. Och då lyckas både i termer av tävling och (åtminstone tillsynes) hållbara, förnöjsamma djur
Ja, man ska ha en himla stadig grund för att kunna plocka russinen ur kakan genom att träna för flera tränare med olika system och själv välja vilka bitar man vill använda.

Det blir också ibland jobbigt som tränare att dela elev med tränare som jobbar väldigt annorlunda än man själv, tex har någon sagt att ”det är bara att hålla(hårt) i båda tyglarna, den mjuknar om ett gäng månader/ngt år” när jag försöker få ryttaren att sluta statiskt hålla hårt i tygeln.

Och som tränare kan du också möta elever som har en felaktig grund som du dels måste bygga om och dels kan behöva förmå nya eleven att inse varför det är nödvändigt.
Vissa kommer ju till en för att de vill byta system och är redo att göra om från grunden. Andra vill bara ha lite hjälp vidare eller tex få hästen trampad/piaff-satt och är övertygade om att deras grund är kanon.
Alla kan inte riktigt ta att de inte bör jobba med byten, piaff eller vad som IOM att de måste backa bandet.
Det finns ju tränare som antingen inte orkar bry sig för att verkligen lära ut vad de faktiskt kan och vissa som medvetet väljer ”roliga timmen-approach” där de bara hurrar och berömmer allt. Där eleven inte direkt lär sig så mkt. Men det är en mysig stund med allt beröm.
Båda de blir ju fel. För en hel del tränare är egna ridningen och tränande av de träningshästar de har på framför allt högre nivåer som är kul. Sen måste de ha lektioner för att dra in mer pengar. Även om de inte är jätteintresserade av det.
 
Sen ska man dessutom försöka hitta en tränare som inte ser ned på hästen i de fall man inte rider swb. Jag har tyvärr väldigt många dåliga erfarenheter av det. Tränare som blir chockade för att min fjordhäst kan byta gångart på kommando eller göra en korrekt halvhalt. :crazy:
Vad tråkigt att du haft det så!
Jag upplevde som tur var aldrig så mkt sånt när jag hade min islandskorsning med kass ridexteriör och flera gångarter. Folk tyckte det var gulligt och fint mest att han reds dressyr.

Det var en person som var i mina tränares stall. Där sa den ngt nedvärderande om en Haflinger som stod där bland svårklasshästarna. Det hörde ena tränaren och gav personen i fråga en avhyvling och berättade hur fantastisk Haflingern var, särskilt för ”mormor” som ägde den. Tränarna hade valt den till henne.
Hoppas du hittar tränare som precis som dem, och jag själv, ser hästvärdet lika i alla och fattar att man har en kompis man älskar/vill ha och så anpassar man träningen efter det!
 
Jag är också mer inne på att det är viktigare att tränare alltid väljer ”korrekta träningsformer” (dvs schysst ridning) än om deras elever utvecklas eller ej. För det är fasiken svårt att utveckla elever ;) och har vi fokus att det viktigaste är utveckling finns en risk att acceptera allt fler metoder bara för att de leder till utveckling (som ofta mäts i tävlings prestationer).
Vad skulle hända om TR reglerna skulle gälla för alla diplomerade ridlärare och tränare? Dvs förekommer något som är förbjudet på tävling på träning blir du av med diplomeringen?
Inga spön (dressyr), ingen graman, LDR förbjudet, våld mot häst förbjudet, ingen barrering, inga hinder som byggs som synvillor osv?
Det blir ju trist nog bara TR godkänd betsling med då… men det här är väl inte en riktig idé egentligen, det är nog lååååångt tills vi hamnar där om någonsin men vore det inte rimligt att träningen bedrivs minst lika schysst som vi tävlar?
Fast det där är väl en bra idé? Att vi förhåller oss till TR i vår träning? Idag är alla med licens faktiskt ansvariga för hur de rider på träning iom att det numera går att anmäla ridning även på träning. Något jag hoppas att folk utnyttjar när/om de ser ful ridning.

Något jag får höra om mig själv som tränare är att jag är hård men samtidigt att mitt system är enkelt. Jag tror att många tränare i allmänhet krånglar till saker och att ryttare i allmänhet tror att det krångliga måste vara rätt eftersom det är svårt att rida. När det enkla grundläggande är absolut tillräckligt svårt för de allra flesta.
 
Något jag får höra om mig själv som tränare är att jag är hård men samtidigt att mitt system är enkelt. Jag tror att många tränare i allmänhet krånglar till saker och att ryttare i allmänhet tror att det krångliga måste vara rätt eftersom det är svårt att rida. När det enkla grundläggande är absolut tillräckligt svårt för de allra flesta.
Det här tror jag är mycket viktigt. Den tränare jag lärt mig mest av är den som körde med KISS "keep it stupid simple". Nej man blir nog ingen GP ryttare för den tränaren men man har en möjlighet att lägga en stabil grund som man sedan kan jobba vidare från. Det var när jag red för honom i 20-25 års åldern som jag överhuvudtaget började få hästar att gå i en trevlig form innan dess var det väldigt mycket si och så med den saken.
 
Fast det där är väl en bra idé? Att vi förhåller oss till TR i vår träning? Idag är alla med licens faktiskt ansvariga för hur de rider på träning iom att det numera går att anmäla ridning även på träning. Något jag hoppas att folk utnyttjar när/om de ser ful ridning.

Något jag får höra om mig själv som tränare är att jag är hård men samtidigt att mitt system är enkelt. Jag tror att många tränare i allmänhet krånglar till saker och att ryttare i allmänhet tror att det krångliga måste vara rätt eftersom det är svårt att rida. När det enkla grundläggande är absolut tillräckligt svårt för de allra flesta.
Jag tänker ofta att man får dela upp det lite mer likt vanlig skolutbildning. Det är noll idé att lära klass 2 B strängteori.
Precis som jag inte förstår varför tex en elev som var ny för mig med tidigare tränare babblat om och försökt få till korrekt bröstkorgsrotation på hästen. Eleven kunde inte sitta i balans på hästen, kunde inte sitta utan spänning, kunde inte rida lätt, kunde inte ge korrekta hjälper eller få rätt kontakt.
För mig är inledande då att först lösa detta. Eleven kan iaf inte åstadkomma bröstkorgsrotation korrekt när ovan saker inte funkar.
Och det blir för mycket att hålla reda på. Då blir det heller varken hackat eller malet IOM att man inte förmår förbättra sakerna lika väl som om du får typ 3 rimliga uppgifter. Då kan man ju snabbt gå vidare till 3 andra rimliga. Och så kan eleven som kommit med låg självkänsla IOM för orimlig nivå på tidigare undervisning få känna att den kan och saker lyckas.
 
Jag tänker ofta att man får dela upp det lite mer likt vanlig skolutbildning. Det är noll idé att lära klass 2 B strängteori.
Precis som jag inte förstår varför tex en elev som var ny för mig med tidigare tränare babblat om och försökt få till korrekt bröstkorgsrotation på hästen. Eleven kunde inte sitta i balans på hästen, kunde inte sitta utan spänning, kunde inte rida lätt, kunde inte ge korrekta hjälper eller få rätt kontakt.
För mig är inledande då att först lösa detta. Eleven kan iaf inte åstadkomma bröstkorgsrotation korrekt när ovan saker inte funkar.
Och det blir för mycket att hålla reda på. Då blir det heller varken hackat eller malet IOM att man inte förmår förbättra sakerna lika väl som om du får typ 3 rimliga uppgifter. Då kan man ju snabbt gå vidare till 3 andra rimliga. Och så kan eleven som kommit med låg självkänsla IOM för orimlig nivå på tidigare undervisning få känna att den kan och saker lyckas.
Jo men mitt sätt att hålla saker enkelt är nog för många-"för enkelt". Jag pratar inte öht bröstkorgsrotation, biomekanik eller liknande. Det jag ber om är att sitta rakt upp och ner, handen ska tänka framåt och tyngdpunkten låg. Om hästen säger jag att den kommer spegla ryttarens kropp. Ridmässigt vill jag "bara" att det ska kunna rida i alla gångarter rakt fram och in och ur volter i balans.

Det spelar ingen roll om ekipaget tävlar MsvA eller knappt LC, det är här jag börjar. Jag tror helhjärtat på att det går att komma en bra bit på tävlingsbanan med att inte krångla till det mer än så här.

Jag är själv allergisk mot tränare där det ska hålla på att flyttas runt i förvända skolor för att fånga tag på nåt bakben eller en bog. Upplever att många tränare tar till den sortens övningar och att elever ser det som ett kvitto på den tränarens fantastiska öga för detaljer. Samtidigt som den där bogen/bakbenet skulle gå att få tag på lika mycket genom ridning rakt fram på kvartslinjen, det är dock en mycket osexigare övning sas.
 
Absolut! Och det kommer nog mer och mer men just ridlära är väl inte det som forskas på.
Det forskas i krafter- typ hur många kg snett sitter man och hur många kg tryck i tygeln är normalt etc
Men tänk bara att forska fram hur man korrekt tränar en häst fram till svår dressyr när vi egentligen inte är överens om hur svår dressyr borde se ut och det tar många år att komma dit dessutom.. Det är tar ju makalös tid att få sånna forskningsresultat?
Men sitsen forskas ju på och den förändras och det kommer nog med i alla utbildningar allt eftersom. Men de som blev tränare för 20-30 år sen får ju bara egentligen glutta på dörren till den forskningen och behöver ju uppdatera sig själv på eget bevåg och det är nog inte alla intresserade av. Om.man har en fortbildning varannan år på en dag så hinner man ju inte mer än inspireras till att fortsätta utvecklas.
Vad menar du med ridlära? Jag tror att idag läggs mycket fokus på hästens utveckling och utbildning men det finns brister i pedagogiken och didaktiken, alltså hur ridläraren/tränaren skall lära eleverna (människorna) kunskapen. Forskning inom lärande är ju ett fält där det hänt mycket de senaste decennierna.
 
Vad menar du med ridlära? Jag tror att idag läggs mycket fokus på hästens utveckling och utbildning men det finns brister i pedagogiken och didaktiken, alltså hur ridläraren/tränaren skall lära eleverna (människorna) kunskapen. Forskning inom lärande är ju ett fält där det hänt mycket de senaste decennierna.
Jag menar typ hur man tar en halvhalt, hur man fattar galopp, hur man rider hästen korrekt böjd etc
Det görs på tusen olika förklaringar och egentligen väldigt lite forskning.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Nova123
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 212
Senast: Lobelia
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 178
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp