Bukefalos 28 år!

Dagen före tävling

Sv: Dagen före tävling

Nja, min tanke var förändring till det sämre, men så verkar det inte vara, med tanke på alla svar. Av svaren att döma tar de flesta hänsyn till hästen och lägger upp dagen innan på det sätt som passar hästen bäst. Att sitta och träna och hänga upp sig på det som inte funkar så bra, med total frustration, gråt och förtvivlan som följd, verkar inte vara något vanligt alls. (och det är ju minst sagt inte någon bra tävlingsförberedelse)
Tror inte det är vanligt att ryttare slarvar bort vad de fått ut av en träning. Det finns säkert undandag, men de flesta (som jag känner till i alla fall) följer upp sina träningar. Annars är ju träningen rätt meningslös, om man inte följer upp menar jag.
En tanke med träningar är att vissa sitter och harvar på ridbanan/i ridhuset alldeles för ofta och varierar för lite. Det blir inte allsidig träning för hästen. Det tycker jag kan vara ett problem för vissa. Likaså det faktum att jag flera gånger sett ryttare som haft en frisk och stark häst när de stått i stall med mycket utevistelse och enbart en uteridbana och när de flyttat hästen till stor anläggning/ridskola med manege, så står hästen efter något år med ledinflammationer. Har sett det flera gånger. Ryttarna blir bekväma med manegen och variationen i träningen blir allt mindre. Har man ingen manege tvingas man vara krerativ och variationen blir många gånger större. (gäller självklart inte alla, men vissa hamnar i detta)


Jag förstår inte varför alla skulle ha problem just dagen innan en tävling? Sådana problem så dom måste bråka eller börja gråta?

Rid klasser ni klarar av istället och träna på det så blir det inga problem att rida ett träningspass dagen innan.
 
Sv: Dagen före tävling

Nej herregud. varför skulle alla ha det? Nej det jag sett är några ekipage som rider ett dressyrpass dagen före tävling och de tränar alltid mest på det som de har svårt för, men frustration som följd. Det jag var nyfiken på var om detta nu är vanligt, men så verkar det ju inte alls vara. Jag har fått svar på min fråga.
Det jag tycker är bra är att man anpassar ridningen efter vad som passar hästen bäst och så verkar ju de flesta göra här. Allt är som det ska med andra ord.
 
Sv: Dagen före tävling

Mjo, jag känner ett flertal som tycker att det är mycket att träna 1-2ggr/vecka för tränare. Jag säger inte att jag tycker det. Mycket är att träna 4-5ggr/vecka typ.
Träna är inte att rida dressyr utan tränare för mig. Det är ett dressyrpass. Kanske dialektalt? Haha :)
 
Sv: Dagen före tävling

Jag bor i norrbotten och enligt mig är träna = rida dressyr för tränare. Rider jag utan tränare så rider jag bara dressyr ;)
 
Sv: Dagen före tävling

Jag kan nog hålla med om att 2 ggr/vecka ses som mycket. Skulle jag träna regelbundet skulle jag vilja träna minst 1 gång /vecka för att känna att det går framåt, även om det visst kan gå framåt med varannan vecka, för att man tränar ordentligt själv och inte bara slarvar bort tiden.
 
Sv: Dagen före tävling

Mjo, jag känner ett flertal som tycker att det är mycket att träna 1-2ggr/vecka för tränare. Jag säger inte att jag tycker det. Mycket är att träna 4-5ggr/vecka typ.
Träna är inte att rida dressyr utan tränare för mig. Det är ett dressyrpass. Kanske dialektalt? Haha :)

Ok, nu är jag med. Vi pratade lite förbi varandra. För mig är en dressyrträning en dressyrträning oavsett om jag rider för tränare eller inte. Att rida för tränare 2 ggr/vecka tycker jag också är rätt mycket, men att träna dressyr 2 ggr/veckan är inte alls mycket. Jag tycker det är viktigt att tränaren tillsammans med eleven pratar om hur eleven ska följa upp träningarna själv. (Man måste ju kunna träna utan att tränaren står på marken tycker jag.)
 
Sv: Dagen före tävling

Mjo, jag känner ett flertal som tycker att det är mycket att träna 1-2ggr/vecka för tränare. Jag säger inte att jag tycker det. Mycket är att träna 4-5ggr/vecka typ.
Träna är inte att rida dressyr utan tränare för mig. Det är ett dressyrpass. Kanske dialektalt? Haha :)

Där jag bor säger vi träna om ett pass med instruktör/tränare och "trimma" när vi rider ett vanligt dressyrpass på banan. Fast det är nog knappast unikt för Ö-götland.
 
Sv: Dagen före tävling

Näe det tror jag inte, jag menade kanske inte det helt seriöst, däremot blev det en :) istället för ;)
Men för mig är träna iaf för tränare och rida dressyr/trimma själv.
Varannan vecka förstår jag inte hur man klarar av att träna, ibland blir det ju så men jag får ofta hjälp lite nu och då av min tränare så det brukar lösa sig. Jag behöver mycket hjälp...
 
Sv: Dagen före tävling

PathOfClovers

Får du inte lov att rida honom dagen innan? Hur funkar det på tävling då tycker du? Har iofs fått för mig att det har gått ganska bra, tror jag har skummat förbi inlägg här som tyder på det.. :)

Lite OT här, sorry!

Jag tävlar (tävlade) också lektionshäst och jag kunde inte heller rida igenom honom dagen innan. Jag red lektion på onsdagen, sen gick han vanliga lektioner tills söndagen då det var tävling. Eftersom det var en ponny jag red gick han dessutom nästan bara med småbarn, speciellt fredag och lördag. Han var alltid som bäst dagen efter träning, men tror tyvärr inte att jag kan skylla våra (bristande) resultat på det ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 378
Senast: Fiorano
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp