Dagen innan

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Coconut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 905
C

Coconut

Hej allihopa!
Tänkte att det var kul att höra vad alla gör med era hästar dagen innan tävling?
Rider ni stenhårt för att verkligen få igenom dom, låter hästen vila, tar det lungt, kör på som vanligt, hoppar om man ska tävla dressyr el. tvärt om... osv. :bump:

Sv: Dagen innan

Jag brukar nästan alltid rida ett lätt dressyrpass med ganska låg form på ponnyn dagen innan hopptävling, så att hon är mjuk och genomriden på tävlingen :)

Jag kör med mjukgörande markarbete inför en hopptävling. Rider mkt bågar och tempoväxlingar. Gör han lugn och avspänd.

jag tävlar dressyr med min ponny...
dagen innan en tävling rider ja i ca 45min...mkt lösgörande och ett ganska lätt pass med mkt berömm så han känner sig riktigt duktig! :banana: jag rider även igenom prog. en gång...;)

brukar rida lite lösgörande på banan/ridhuset och om vädret tillåter en kort sväng ute i skogen eller dyl för att få hästen alert och glad!

Jag brukar skritta en timma i skogen på lång tygel, alternativt lullar en runda i skogen i låg form i ungefär 40min.

Det räcker för att hästen ska lossna i hela kroppen och bli avslappnad men fortfarande är fräsh och pigg till dagen efter. Jag har ridit så på samtliga hästar jag tävlat och det har fungerat utmärkt på allihop.

Nuvarande hästen trimmas det med dagen innan tävling, jag gjorde det med ponnyerna också. De är/var så pigga att det behövs för att ha de lugna och lydiga på tävlingen. Första storhästen var så seg så han fick en lugn skrittur i skogen dagen innan tävling för att han skulle orka göra sitt bästa på tävlingen. :p

Jag rider ut en runda.
Varken mer eller mindre, pollan tycker bäst om det så att ja...

Antingen ett skogspass med ca 10 min trav och tio min galopp och sedan ordentligt skritt. Eller så ett lätt dressyrpass som består av ungefär lika.:cool:

Brukar rida ut på en avslappnade uteritt, och bara känna att hästen känns mjuk och allt verkar ok.

Ska jag tävla dressyr eller fälttävlan (börjar ju med dressyrprovet) brukar jag trimma lite dressyr dagen före. Dels för att hästen ska vara fin, och dels för att träna lite programdelar - brukar inte lära mig progrmmet helt hundra förrän då - i bästa fall :angel:

Inför hopptävling brukar det inte spela ngn roll vad jag gör. Rider ofta ut en lagom sväng eller ett lättare dressyrpass.

De blir ganska lugnt , brukar rida i låg form & "böja" igenom hästen,
en ponny som jag hjälper till & rider har fått en tur i skogen dagen innan, (har bara varit iväg 2gånger på klubb med han)
Det är lite olika från häst till häst hur dom är tex om dom vilat dagen innan / gått hårt / skrittat lugnt / dressyrpass .

Man får ju se lite vad som är bäst för pållen :D

jag lägger alltid upp tränings schema för ca 3-4 veckor i taget. så det är ingen slump det jag gör dagen innan....
oftast vanligt dressyr pass med lösgörande. kanske lite kortare än vanligt, för att spara på krutet!

tränar aldrig på de svåra sakerna, dvs. om jag har något typ av problem så kämpar jag inte med det dagen innan. (det ska ju vara löst, annars så strycker jag mig)
utan vill ha en positiv känsla när jag ger mig!!

så gör jag och har hjort på alla hästar jag tävlat!

tränar aldrig på de svåra sakerna, dvs. om jag har något typ av problem så kämpar jag inte med det dagen innan. (det ska ju vara löst, annars så strycker jag mig)
utan vill ha en positiv känsla när jag ger mig!!

precis - så gör jag åxå! (även om det ska till stooora problem för att jag ska stryka mig)
man ska göra det som är lätt och roligt, så man kommer till tävlingen med gott självförtroende :bump:

Ponnyn gick som bäst om hon fick vila/skritta innan tävling (hoppning framförallt). Gärna flera dagar om det var meeting.
Fullblodet skrittas ut en tur alternativt joggas lätt på bana eller ute. Är det FT som gäller med ev. lång resa blir det kanske bara skritt innan och promenad/er när han kommer fram.
Unghästen vet jag ännu inte vad han funkar bäst på eftersom vi inte tävlat ännu, men förmodligen kommer han få jogga lite dagen innan för att göra av med den värsta energin utan att göra honom trött.

Senast ändrad:

Det är lite olika jag brukar rida igenom lite av de saker som ingår i programmen jag ska rida men i lite lägre form. Känns det bra rider jag inte så länge men känns det som att det är nåt jag måste ta igenom gör jag det.

Jag rider som vanligt, så hästen är rastad, då hon är en tickande bomb :angel:
Gärna lite halvintensivt så hon inte har för mycket överskottsenergi.

rider alltid ut dagen innan, travar och galopperar, alltid i låg form. Lägger in volter här o var.. Della behöver bli av med en del energi varje dag, annars är hon som en kängru dagen efter som bara är nöjd när hon får galoppera..
Men anstränger henne aldrig så att hon blir svettig.. Hon ska ha kul och bli av med en del energi bara (o såklart vara mjuk o smidig)
Då hoppar hon som bäst!

tävlar dressyr.

Rider ett kort dressyrpass på kanske 40 min. Mkt lösgörande. Rider även igenom lite olika moment som ingår i programmen jag ska rida nästa dag.

haha... viken otroligt olik uppfattning vi har om "kort" dressyr pass...
för mig är ett kort pass ca 15 min exkl. skritt... så kanske 25-30 min med fram o avskritt...

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
620
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka