Dagens bästa...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagen har knappt börjat så jag vet inte om jag får skriva nåt än men hittills är iallafall dagens bästa att jag vaknade tidigt av mig själv och känner mig lätt och glad.
:bump:
 
Dagen har knappt börjat så jag vet inte om jag får skriva nåt än men hittills är iallafall dagens bästa att jag vaknade tidigt av mig själv och känner mig lätt och glad.
:bump:

Klart det bra i livet är värt att hyllas även tidigt på dagen :D Älskar när en vaknar pigg och glad!

Här är nog dagens bästa än så länge min kopp kaffe :love::laugh: Provade en ny smak i maskinen som var riktigt god, så nu sitter jag och njuuuuter av den i lugn och ro medan kollegorna trillar in lite fredagsglada och hälsar en efter en, medan kunderna håller sig lugna och osynliga än så länge :rofl:
 
Inte primärt min "Dagens bästa...", däremot mammas dito.
Mamma skulle åka till ett shoppingområde ca. 2.5 mil ifrån oss, för att uträtta några ärenden åt såväl mig som sig själv. Hon åkte som vanligt vår "Skrot-Skoda" (Octavia Combi 4x4 TDI -14). Hon hade inte ens hunnit åka ur Hålan förrän den började indikera för däcktrycket på vänster bakdäck. Skrothögen har dock enda sedan den var ny falsklarmat för det med jämna mellanrum. Det har räckt att man kört på en ojämn väg, kört med *valfri storts* släp eller switchat sommar/vinterdäck för att den skulle indikera fel på däcktrycket på ett/flera däck, så hon brydde sig inte nämndvärt då hon precis hade kört på en lite ojämn väg och ingenting kändes konstigt. Så när hon kört en bit till så kan man antingen välja att åka upp på motorvägen en bit, eller åka en "gammal" väg genom div. "Utsatta områden" (socio-ekonomiskt lägre stående orter i sydvästra Sthlm). Då hon såg att det var ovanligt mycket trafik på motorvägen valde hon den "gamla" vägen. Och tur var det.
När hon åkt några hundra meter på dito väg tyckte hon bilen började gå _lite_ ojämnt - det kanske var något litet fel på däcktrycket trots allt? Det låg/ligger dock en mack på väg till shoppingområdet, så hon tänkte bara svänga förbi där och dubbelkolla däcktrycket. Hon hinner dock inte så långt... Efter ytterligare några hundra meter på den här "gamla" vägen svänger det ut en BMW X6, körd av några killar i typ min ålder, bakom henne (dessa kom från en tvärväg). Genast började de tuta och helljus-blinka på henne, varpå hon blev irriterad såklart, men ignorerar det. Vid en busshållplats bestämde de sig plötsligt för att köra om henne - och preja in henne på busshållplatsen! Hennes första tanke var "inte nog med att det är något knas med däcket, nu ska några j-vla ungdomar råna mig på bilen också! :mad: :rage:". De hoppade dock ur sin bil lugnt och stilla, gick fram till Skrot-Skodan och knackade på förarsidesrutan. Mamma öppnade dörren förundrat. "För tusan! Har du sett ditt vänstra bakdäck eller?! Det är helt platt, du kör ju nästan på fälgen!!" :eek: :nailbiting: Utbrast killarna i kör. Mamma kastade sig ut för att titta. Mycket riktigt. Däcket var helt platt. "Vi kan hjälpa dig att bogsera bilen till macken om du vill" :up: sa föraren efter att mamma tittat på däcket. (Från busshållplatsen - macken var det kanske 1.5-2 km kan förtydligas). Sagt och gjort. Killarna bogserade henne till macken. :love: De hade dock lite bråttom vidare, så de hann inte hjälpa henne att byta till reservdäcket, vilket de var väldigt ledsna för, men det hjälpte en av mack-killarna henne med istället. Mamma blev dock väldigt glad och tackade killarna så hemskt mycket för hjälpen. Vilka vardagshjältar det finns därute! :heart Slutet gott, allting gott.
 
Dagens bästa. Grannen kom över med en stor kasse med nybakt bröd :heart
 

Bifogade filer

  • 20181013_184003.jpg
    20181013_184003.jpg
    145 KB · Visningar: 21
Inte primärt min "Dagens bästa...", däremot mammas dito.
Mamma skulle åka till ett shoppingområde ca. 2.5 mil ifrån oss, för att uträtta några ärenden åt såväl mig som sig själv. Hon åkte som vanligt vår "Skrot-Skoda" (Octavia Combi 4x4 TDI -14). Hon hade inte ens hunnit åka ur Hålan förrän den började indikera för däcktrycket på vänster bakdäck. Skrothögen har dock enda sedan den var ny falsklarmat för det med jämna mellanrum. Det har räckt att man kört på en ojämn väg, kört med *valfri storts* släp eller switchat sommar/vinterdäck för att den skulle indikera fel på däcktrycket på ett/flera däck, så hon brydde sig inte nämndvärt då hon precis hade kört på en lite ojämn väg och ingenting kändes konstigt. Så när hon kört en bit till så kan man antingen välja att åka upp på motorvägen en bit, eller åka en "gammal" väg genom div. "Utsatta områden" (socio-ekonomiskt lägre stående orter i sydvästra Sthlm). Då hon såg att det var ovanligt mycket trafik på motorvägen valde hon den "gamla" vägen. Och tur var det.
När hon åkt några hundra meter på dito väg tyckte hon bilen började gå _lite_ ojämnt - det kanske var något litet fel på däcktrycket trots allt? Det låg/ligger dock en mack på väg till shoppingområdet, så hon tänkte bara svänga förbi där och dubbelkolla däcktrycket. Hon hinner dock inte så långt... Efter ytterligare några hundra meter på den här "gamla" vägen svänger det ut en BMW X6, körd av några killar i typ min ålder, bakom henne (dessa kom från en tvärväg). Genast började de tuta och helljus-blinka på henne, varpå hon blev irriterad såklart, men ignorerar det. Vid en busshållplats bestämde de sig plötsligt för att köra om henne - och preja in henne på busshållplatsen! Hennes första tanke var "inte nog med att det är något knas med däcket, nu ska några j-vla ungdomar råna mig på bilen också! :mad::rage:". De hoppade dock ur sin bil lugnt och stilla, gick fram till Skrot-Skodan och knackade på förarsidesrutan. Mamma öppnade dörren förundrat. "För tusan! Har du sett ditt vänstra bakdäck eller?! Det är helt platt, du kör ju nästan på fälgen!!" :eek::nailbiting: Utbrast killarna i kör. Mamma kastade sig ut för att titta. Mycket riktigt. Däcket var helt platt. "Vi kan hjälpa dig att bogsera bilen till macken om du vill" :up: sa föraren efter att mamma tittat på däcket. (Från busshållplatsen - macken var det kanske 1.5-2 km kan förtydligas). Sagt och gjort. Killarna bogserade henne till macken. :love: De hade dock lite bråttom vidare, så de hann inte hjälpa henne att byta till reservdäcket, vilket de var väldigt ledsna för, men det hjälpte en av mack-killarna henne med istället. Mamma blev dock väldigt glad och tackade killarna så hemskt mycket för hjälpen. Vilka vardagshjältar det finns därute! :heart Slutet gott, allting gott.

Är det inte lika illa att bogseras med punktering som att köra själv..?O_o
 
Är det inte lika illa att bogseras med punktering som att köra själv..?O_o

Tänkte samma tanke som dig faktiskt. Nu spekulerar jag bara, har inte frågat mamma, men att köra i typ 70 km/h (som det är på den vägen) vs. bogseras så går ju det senare åtminstone långsammare, och ju färre varv däcket snurrar, ju mindre slitage på fälgen tänker jag (den blev som tur var inte skadad!), men jag vet i ärlighetens namn inte.
 
Tänkte samma tanke som dig faktiskt. Nu spekulerar jag bara, har inte frågat mamma, men att köra i typ 70 km/h (som det är på den vägen) vs. bogseras så går ju det senare åtminstone långsammare, och ju färre varv däcket snurrar, ju mindre slitage på fälgen tänker jag (den blev som tur var inte skadad!), men jag vet i ärlighetens namn inte.
Fast med punktering kör man självklart inte i 70. Då krypkör man intill kanten med varningsblinkers på tills det är läge att stanna.
 
Tänkte samma tanke som dig faktiskt. Nu spekulerar jag bara, har inte frågat mamma, men att köra i typ 70 km/h (som det är på den vägen) vs. bogseras så går ju det senare åtminstone långsammare, och ju färre varv däcket snurrar, ju mindre slitage på fälgen tänker jag (den blev som tur var inte skadad!), men jag vet i ärlighetens namn inte.

Hjulet rullar ju inte färre varv för att man kör långsammare/blir bogserad ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp