Dagens dumma fråga: Opponering C-uppsats

Aaaah, nu blir jag ännu räddare för det här :nailbiting:
Det tycker jag inte du ska bli :), i mitt fall strulade högskolan från början till slut och jag tror de gjorde många fel.
Tyvärr blev vi så trötta på skiten att vi inte orkade dra det vidare när uppsatsen blev godkänd.

Det blev väldigt extremt i vårt fall, jag tror de allra flesta lärosäten sköter sig hundra gånger bättre :) .
 
När vi skrev c-uppsats så hade vi en vecka efter opponeringen att skicka in det som behövde förändras/läggas till/eller vad det nu kan ha varit.
Vi hade ganska tät kontakt med våra handledare så jag tror att de flesta i min klass bara hade små justeringar att göra efter.
 
Det tycker jag inte du ska bli :), i mitt fall strulade högskolan från början till slut och jag tror de gjorde många fel.
Tyvärr blev vi så trötta på skiten att vi inte orkade dra det vidare när uppsatsen blev godkänd.

Det blev väldigt extremt i vårt fall, jag tror de allra flesta lärosäten sköter sig hundra gånger bättre :) .

Man skulle kunna tro att vi skrev på samma lärosäte :D Vår examinator var visserligen på plats vid framläggningen men han hade inte ens öppnat arbetet och tittat på det. Hade också massa andra saker som strulade från början, men orkade inte heller ta det vidare.
 
Man skulle kunna tro att vi skrev på samma lärosäte :D Vår examinator var visserligen på plats vid framläggningen men han hade inte ens öppnat arbetet och tittat på det. Hade också massa andra saker som strulade från början, men orkade inte heller ta det vidare.
Visst blir man imponerad över respekten de visar?

:devil::wtf:
 
Vi bokade datum för framläggning och opponering själva tillsammans med examinator (och den man opponerar på/den som opponerar på mig). Själv opponerade jag på tisdagen, lade fram på onsdagen och reste till Grekland natten mellan torsdag och fredag.
Jag hade en eller två veckor på mig att göra korrigeringar men det tog en eftermiddags av intensivt arbete bara :)

(Masteruppsats)
 
Senast ändrad:
Jag har hört lite olika där; tex att eftersom din handledare inte kommer betygsätta din uppsats så kan man inte räkna med att man är godkänd bara för att man får gå upp, dvs att man går upp med den är inte på nåt vis en indikation på hur bra den är. Å andra sidan så är handledarna vana vid att betygsätta så de borde ju rimligtvis förvarna om det är uppenbart att man ligger risigt till. Men vad som faktiskt gäller har jag ingen aning om.
I vår uppsatshandbok eller vad man ska kalla den så står det tydligt att handledaren ska godkänna innan vi lämnar in och att uppsatsen därmed ska ha tillräckligt hög kvalitet. Det står också tydligt att examinatorn sätter betyg i samråd med handledaren.
 
I vår uppsatshandbok eller vad man ska kalla den så står det tydligt att handledaren ska godkänna innan vi lämnar in och att uppsatsen därmed ska ha tillräckligt hög kvalitet. Det står också tydligt att examinatorn sätter betyg i samråd med handledaren.
Jaha, då har jag varit helt ute och cyklat då. Vad bra! :)
 
Jaha, då har jag varit helt ute och cyklat då. Vad bra! :)
Jag kan ju inte lova att det gäller samma sak för er men det verkar vara standard :)

(Och har man extrem otur får man en puckad examinator som inte kan ämnet eller metoden och det är väl då man kan råka ut för rejäla kompletteringar, annars ska det väl mest vara småsaker)
 
Nu skrev jag förvisso min C-uppsats på vårterminen, men jag antar att det är ungefär samma upplägg om man gör det på hösten, det vill säga att det ska vara "klart" tills den nya terminen börjar, och om man skriver uppsatsen på hösten borde det väl vara i halva januari som det är opponering?

För min del tog det nog ganska exakt tre veckor från opponering till att uppsatsen var helt färdig och inrapporterad som godkänd, men då passade min examinator på att ta semester mitt i allt också. Handledaren vägrade också läsa delar av uppsatsen, till exempel resultat och analys (med andra ord ganska vitala delar av en kvalitativ uppsats!) innan opponering, så det var väl ganska väntat att det skulle bli kompletteringar där. Jag är allt annat än nöjd med min handledare så här i efterhand, men jag hoppas att det var så att jag hade otur, kompisar som har gått på andra lärosäten verkar ha haft mer flyt med sina uppsatser.
 
Jag har både handlett och examinerat på två av SLUs program nu under våren. Som examinator hade vi inte tillgång till arbetena före framläggning och opponering men man skulle vara på plats för att ställa frågor och även examinera opponeringar. Sedan fanns en deadline efter alla framläggningar på när arbetet skulle in till examinator- för att få skicka in behövde handledaren godkänt att det skulle skickas. Efter deadline hade vi 15 arbetsdagar på oss att examinera (vilket vi har för allt- tentor, arbeten osv). På de jag examinerade var det en jag underkände och gav komplettering vilket hen fixade inom en dag eller två och jag godkände då. För ena programmet blev 15 arbetsdagar ganska lång tid då det var mycket röda dagar i slutet på terminen.
 
@lizan Tack för ditt svar! Och tack @Kiwifrukt också!

Det verkar som att det varierar en hel del helt enkelt..? Jag antar att jag får hålla mig till tåls till augusti och fråga exakt hur det går till på mitt universitet helt enkelt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 468
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 177
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp