dagis och sötsaker

elbereth

Trådstartare
Snart ska vi ha föräldramöte på dagis och inför det har det kommit upp listor där man får skriva upp saker att diskutera.
Idag såg jag att någon vill diskutera att barnen får baka negerbollar när de fyller år och bjuda de andra barnen på efter lunchen.

Min åsikt är att det är totalt hysteriskt! Klart man ska få ha en god efterrätt när man fyller år, och dessutom är det fint att barnet själv får baka och bjuda på det.

Vad tycker ni? Har någon ett alternativ som inte innehåller sötsaker?

Sv: dagis och sötsaker

Jag skulle ju föreslå att dom får göra fruktsallad med grädde kanske... :) Fruktsallad älskar ju ungar och det är förvisso socker men fruktsocker. Nyttigare definitivt och roligt att göra för barn... Även om den vuxna kanske för skära det mesta kan ju barnet få blanda och vispa grädden kanske... Jag tror spänningen sitter i att dom är den utvalda som får hjälpa till och vad det är dom fixar är mindre viktigt...

Alltså okej att man inte skall proppa i ungarna socker, men någon slags rim och reson måste det ju finnas... klart man måste få ta något någon gång :crazy:

Jag tycker att sockerhysterin tenderar att bli hysterisk.
Självklart är jag inte för att det serveras kräm el. dyl skräp till mellis var och varannan dag men att själv få baka negerbollar och att alla barn får en negerboll när någon fyller år är väl helt ok!
På vår förskola får de mjölkchoklad till frukost på fredagar (fast då är våra barn lediga). Helt ok och vägs definitivt upp av att den övriga maten lagas på förskolan och är vanlig husmanskost med mycket grönsaker.
Enstaka gånger har det också bjudits på popcorn när de haft "disco" med dans.

Jag ser hellre att man kollar över sina egna matvanor hemmavid så att det finns utrymme för en negerboll några gånger per år på förskolan. Skippar/minimerar lördagsgodis eller bullfika. Kanske försöker föra in en trend med fruktsallad på kalas istället för tårta.
Ska man själv äta godis så går det ju att vänta tills barnen sover.
OM man nu är väldigt rädd för att barnen ska få i sig socker.

Hade man inte kunnat göra så, att barnen fått välja mellan tre olika saker, chokladbollar, fruktsallad och någonting till, att baka och bjuda på när de fyller år. Vissa barn kanske inte tycker om chokladbollar och så hade man kanske fått lite variation på det :)

kl

Problemet som jag ser det är att det är fler än ditt barn på en avdelning. Om alla ska baka och bjuda när dom fyller år så blir det mer än ett par gånger om året.
Nu har inte jag barn i förskolan längre men när jag hade det så reagerade jag på att det var för mycket "fika". Det var kalas med glass/tårta eller vad man nu ville bjuda på vid födelsedagar, det var fredagsmys med fika, det var nallens dag med fika, personal/praktikanter som slutade/började med fika, m.m. De barn som fyllde år under helger/lov firades under vanliga veckor. På våren när många barn fyller år så var det fika ett par, tre gånger i veckan.
Ovanpå detta så var det kräm, saftsoppa och liknande till mellis, varmchoklad till frukost och saft till maten på fredagar.
Sen har de flesta barnen kalas hemma också med godis...

Om man som vi inte äter socker (bortsett från lördagsgodiset) så kan man inte se över familjens matvanor för att barnen ska få utrymme till fika på dagis. Vi köper aldrig läsk, vi äter aldrig fikabröd utom då vi har gäster/är gäster, och äter bara godis på lördagar.

Vi började köpa exotisk frukt i stället för lördagsgodis under den perioden eftersom det var så mycket sött utanför hemmet som var svår att påverka. I bland köper vi fortfarande frukt i stället för godis.

Jag tycker att förslaget med fruktsallad och grädde var jättebra! Man behöver inte söta grädden heller. Vill man ha lite smak kan man ta vaniljpulver. Det brukar jag använda när jag mosar bär till sylt. Vanilj är lite sött så då behöver man inget socker!

På vårt dagis har man alltid fått ta med glass den dagen ens barn fyller år - d.v.s en glasspinne per barn så inga typ daimstrutar eller annat jättestort men så beslutade vår kära dagisledning i våras att det skulle det bli slut på och istället får nu barnen ta med sig frukt (och bara frukt) den dagen de fyller år :crazy: Hur speciellt är det på en skala liksom, frukt får de ju dagligen där ändå. Min dotter är dessutom en sådan som inte gillar "konstiga" frukter som ananas, kiwi eller liknande. Det enda hon äter är i princip äpple, banan och apelsin (ja, vi har bjudit henne på annat men hon vill inte ha) och då blir det ju inte alls speciellt.

Dock vet jag att t o m fröknarna tycker det är larvigt och har tillåtit glass ändå - ingen av föräldrarna har ju motsatt sig utan det är ledningen som tagit beslutet över huvudet på oss föräldrar.

Tycker ju att det är vår sak att bestämma vad vi vill att våra barn ska eller inte ska äta.
Denna socker/fetthysteri har gått för långt tycker jag.

Jag anser att detta med att barn inte ska äta socker har börjat att gå till överdrift.

Om man äter näringsriktig mat hemma och dricker vatten/mjölk och likande så bör det vara okej att de äter lite sötsaker någon gång då och då på dagis. Skulle inte tro att det handlar om några större mängder.

Tycker det var en jättefin grej med att födelsedags barnet får baka och bjuda på något.

Fruktsallad älskar ju ungar
Jaså det gör dom?

Min erfarenhet är att många barn inte alls gillar "hopblandad" oidentifierbar mat... mina barn älskar frukt men definitivt inte hopblandat... å andra sidan gillar de inte chokladbollar heller... :)

på förskolan sonen går har de månadskalas för de barnen som fyllt år den månaden. Då får de lite glass el nåt liknande. Man får själv säga ifrån om man inte vill att ens barn ska äta sötsaker.

Kräm och saftsoppa etc. till mellis är i alla fall "portade" i vår kommun. Överhuvudtaget verkar det ha blivit vettigare mat på förskolorna och det gör ju att "utrymmet" för socker ökar.
På vår avdelning är det 15 barn vara ca 5 fyller år på sommaren så ev. födelsedagsfirande (som på vår förskola inte firas med mat utan de får sitta på en tron etc.) skulle i vårt fall vara ca 10 ggr per år om det nu bjöds på negerbollar.
Helt ok enligt mig.

Sedan är det rätt skönt som förälder att man inte behöver göra något speciellt fika och skicka med men det är väl olika på olika förskolor vad jag förstår.

kl

Problemet som jag ser det är att det är fler än ditt barn på en avdelning. Om alla ska baka och bjuda när dom fyller år så blir det mer än ett par gånger om året.
Nu har inte jag barn i förskolan längre men när jag hade det så reagerade jag på att det var för mycket "fika". Det var kalas med glass/tårta eller vad man nu ville bjuda på vid födelsedagar, det var fredagsmys med fika, det var nallens dag med fika, personal/praktikanter som slutade/började med fika, m.m. De barn som fyllde år under helger/lov firades under vanliga veckor. På våren när många barn fyller år så var det fika ett par, tre gånger i veckan.
Ovanpå detta så var det kräm, saftsoppa och liknande till mellis, varmchoklad till frukost och saft till maten på fredagar.
Sen har de flesta barnen kalas hemma också med godis...

Om man som vi inte äter socker (bortsett från lördagsgodiset) så kan man inte se över familjens matvanor för att barnen ska få utrymme till fika på dagis. Vi köper aldrig läsk, vi äter aldrig fikabröd utom då vi har gäster/är gäster, och äter bara godis på lördagar.

Vi började köpa exotisk frukt i stället för lördagsgodis under den perioden eftersom det var så mycket sött utanför hemmet som var svår att påverka. I bland köper vi fortfarande frukt i stället för godis.

Jag tycker att förslaget med fruktsallad och grädde var jättebra! Man behöver inte söta grädden heller. Vill man ha lite smak kan man ta vaniljpulver. Det brukar jag använda när jag mosar bär till sylt. Vanilj är lite sött så då behöver man inget socker!

Personligen skulle jag i alla fall bli mer upprörd över att de använder ordet negerbollar på dagis än att de bakar sötsaker någon gång ibland...

(och ja jag vet att det är många som tycker att det är sååå oskyldigt men vi måste väl inte lära barnen just det ordet när det finns andra att välja på, eller..? :confused:)

vi har 23 barn. Det blir 23 ggr plus att de går på kalas hos varandra säg kanske 10 ggr. Plus lördagsgodis. Det blir 80 ggr plus "vanligt" fika. Mycket enligt mig. Varför är det så viktigt för vissa vuxna att vi serverar godis och fika på förskolan?

Iofs kan jag ju inte dra alla ungar över en kam ;)

Men jag vet inga barn som gillar negerbollar... kakor och kanelbullar däremot...

På min dotters förskola är det kakor, bulla, tårta, glass lite då och då... inget jag tänker förhindra :)

vi har 23 barn. Det blir 23 ggr plus att de går på kalas hos varandra säg kanske 10 ggr. Plus lördagsgodis. Det blir 80 ggr plus "vanligt" fika. Mycket enligt mig. Varför är det så viktigt för vissa vuxna att vi serverar godis och fika på förskolan?

Det är väl snarare så att vi (jag) inte har något emot det eftersom vi har sunda matvanor i övrigt.
Det finns alltså utrymme för för en extra godsak på förskolan om de skulle vilja sätta lite guldkant på tillvaron genom att låta ett barn baka och sedan bjuda de andra. Eller bjuda på popcorn när det är disco.

Jag tycker snarare att man som förälder ska ägna sitt fokus åt att se till att matvanorna i övrigt är bra på förskolan (saftsoppa och kräm är ex.vis inte bra mellanmål) men i vår kommun är inte det ett problem och efter vad jag läst på olika forum börjar det vara mer och mer ovanligt på de flesta förskolor.

På vår förskola bjuds det inte på godsaker i samband med födelsedagsfirande och det är självklart lika o.k.!

Våra barn (nyss fyllda 4 år) har ännu bara hunnit vara på ett kalas hos en förskolekompis så att de skulle gå på kalas hos 10 st känns som en överdrift. Men antagligen blir det fler kalas ju äldre de är med en stor ökning när de börjar skolan och ska bjuda klasskamrater.

Och där har man ju också ett fritt val om man vill låta barnen gå eller inte p.g.a. att de antagligen skulle bli bjudna på tårta och kanske få något godis i en fiskdamm.

Oftast är det väl att föräldrarna antingen inte riktigt har någon åsikt om saken eller att de är MOT gottis? Eller är det många som propagerar för gottis också? Har jag aldrig hört :o.

På vår förskola (avdelning iaf) har inte frågan kommit upp, men de är å andra sidan 10 barn under 3 år så jag tror inte det är aktuellt än :)

Ska tillägga att det enda jag ogillar i våran kommun är att dom skurit ner på vissa produkter till light. Typ Lätta istället för Bregott. Det uppskattar ingen av föräldrarna... Det är ju något dom får i sig dagligen i jämförelse med att fira lite högtider då och då :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 573
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 551
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 860
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 804
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur