Dagisstart för allergiskt barn

Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Det där låter som jättebra rutiner! Så skulle jag önska att det funkade hos oss! Vi får hålla tummarna för att debhar liknande sätt, alternativt lära dem hur de behöver göra.

Sweep Det är ju något sånt man önskar att slippa. Att det inte går in i personalens huvud. Stackars dej! Att det skulle behöva gå så långt innan de fattade.

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Hos oss finns ju lyxen att maten lagas på plats men det är superbra för det är samma mat oftast om det går till alla. Där finns ju även muslimer.
Sås och sånt får alla, bara det att de som är allergiska får sås utan mjölk o soja.
Det ska alltid finnas rutiner för sådant.
Nu har vi ingen superallergisk men det kan ju komma, då får man ju ha rutiner för det.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Min son var under sin dagistid allergisk mot mjölkprotein, veteprotein och ägg. Dvs ganska mycket.
Det var aldrig några problem med hans kost. Och han är ändå 14 nu så detta var några år sedan. Nu var han iofs allergisk mot så många saker så han fick ju oftast helt annan mat än de andra barnen vilket kanske var en fördel.

En fördel var säkert också att maten lagades på plats på dagis, vilket gjorde att vi föräldrar kunde ha en direkt dialog med "kocken".
Vi kunde ta med egna alternativ till honom om det tex var något de inte grejade att laga/baka. Vi hade också egna bakverk/glassar åt honom i dagisets frys att ta fram när t ex något barn fyllde år.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Vi har ju isglass till de som inte tål vanlig glass och sen får man ju ha rutiner som alla vet om och finns nerskrivna för ev vikarier
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Ah, du jobbar på förskola alltså!
Jag hade önskat att "vårt" dagis hade kök. Det är ett nybyggt dagis så det kom till efter besluten med restaurangstandard så då struntade de i kök och kör catering istället. Systedagiset 4 km bort har eget kök. Skulle vårt inte funka så kan vi säkert få byta till det istället. Även om det inte känns så lockande eftersom vårt ligger 300 meter hemifrån :D Mycket smidigt!

Men om alla barn får samma kost borde det inte bli lite enehanda då? Jag märker på oss hemma att vi äter gärna det som sonen kan äta och har då skalat ner våran matsedel med typ 20 rätter. Hur blir det då på dagis där det är många att ta hänsyn till?

Bubbla Bra ide med egna prylar i frysen. Så gör vi när vi går på kalas nu. Sonen har egna kakor och egna muffins med sig. Ganska ofta får vi ha mycket mer med oss eftersom det ofta slutar med att alla barnen vill smaka sonens "godis" :d

Mvh
Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Vi har ju en fantastisk kokerska som verkligen kan variera rätterna. Så hon gör ett jättejobb
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Ah lyckost er!
Hon kanske vill flytta hem till mej en vecka :angel: :D

Mvh
Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

MIKS:
Men man kan ju laga i princip all mat mjölkfri. Vi har kört mjölk, havre och sojafritt i 2 års tid här hemma och inte tusan äter vi mindre varierad mat nu. Det enda jag inte lyckats hitta bra substitut för är ost så ibland om vi gör något med ost i så får Saga en egen form utan ost.

Har du några funderingar kring mjölkfritt får du gärna höra av dig, känner mig nästan som lite av en expert på ämnet;).

Har ni förresten fått träffa en dietist? Där fick vi mycket tips och råd.

Vill man ha inspiration finns en kanonbra sida www.allergimat.com dem har även en webbshop där man kan beställa hem exempelvs mjölkfri choklad och mjölkfri yougurt (nu kan ju din son äta havreprodukter så det underlättar ju en hel del).

Känn dig inte begränsad, finns massor av god mat man kan äta trots allergi:idea:.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

KL

Jag som abetar i kök, är hypernoga med allergikosterna. Sånt är ju jätteviktigt! Oftast är jag mer noga än peronerna ifråga själva är ;)
Just för man vet ju aldrig!

Man kan komma ihåg att en allergi alltid KAN ge en anafylaktisk chock om man utsätts för allergin, även om man aldrig reagerat så himla tydligt innan, utan bara är 'lite känslig' men ändå då konstaterat är allergisk. (till skillnad mot tex laktosintolerans eller glutenallergi som iaf inte är dödlig om man utsätts för det)

Om jag var du skulle jag göra det klart för dagispersonalen så dom förstår innebörden i hur viktigt det är att det här tas på allvar!
Sen har jag förstått att alla kök inte verkar ha den kollen som borde vara självklar men ringa köket för säkerhetsskull och prata med dom kanske vore en idé för att du ska känna dej lite lugnare?
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Just det! Den sidan! Jag har för mig att du tipsat om den förrut! Det finns ju jättemycket bra!

Vi har tyvärr inte fått träffa någon dietist. Vi har bett om det ett flertal gånger hos BVC och de säger att de skickat remiss men det var över ett år sedan. Vi har inte tagit upp dietistfrågan med vår läkare, det har varit så mycket annat när vi varit där. Jag måste erkänna att vi känt/känner oss lite övergivna och att BVC nästan viftat bort oss som fjompiga.

Du får gärna berätta vad du ersätter några produkter med. Tex:
Creame fraishe
Grädde
Pannkakor
Hur använder du tex kokosmjöl

Livet blir inte lättare av att sambon är lite kinkig med havresmaken.

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Sambon kommer ta inskolningen och han är också supernoga och ganska hård så han kommer påtala hur viktigt det är.
Ringa cateringfirman själv har jag funderat på. Tror jag gör det när det börjar närma sig. Har försökt googla vad de använder för firma men hittar inte. Blir till att vara den hypernojjiga morsan igen och ringa förskolechefen.

Och det är ju som du säger, man vet ju aldrig hur sonen reagerar. och det är inte direkt så jag vill riskera något!

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Just det! Den sidan! Jag har för mig att du tipsat om den förrut! Det finns ju jättemycket bra!

Vi har tyvärr inte fått träffa någon dietist. Vi har bett om det ett flertal gånger hos BVC och de säger att de skickat remiss men det var över ett år sedan. Vi har inte tagit upp dietistfrågan med vår läkare, det har varit så mycket annat när vi varit där. Jag måste erkänna att vi känt/känner oss lite övergivna och att BVC nästan viftat bort oss som fjompiga.

Du får gärna berätta vad du ersätter några produkter med. Tex:
Creame fraishe
Grädde
Pannkakor
Hur använder du tex kokosmjöl

Livet blir inte lättare av att sambon är lite kinkig med havresmaken.

Mvh Miks

Pannkakor gör jag med rismjölk och mjölkfritt smör.
Grädde = Risgrädde
Cream fraishe= Naturell yougurt exempelvis havreyougurt
kokosmjöl? Har jag aldrig använt, varför ska du använda dig av det?
Om din sambo inte gillar havresmaken så testa lite risprodukter istället, ger inte samma märkliga smak utan är lite sötare. Finns både mjölk och grädde som man kan använda sig av.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Tack!

Jag inser att vårt ICA har lite att önska (läs väldigt mycket) i mjölkfria alternativ. Det enda som fanns på närmsta ICA var rismjölk. Vi behöver ta tag i oss själva lite känner jag. Vi som var rätt kassa innan på att laga mat har ju inte direkt blivit bättre.

Visar det sig att sonen fortfarande efter provokation 14:e september ska undvika mjölk ska jag ta upp att vi vill ha en dietistkontakt.

Kokosmjölk har jag fått för mig att man skulle kunna använda till det mesta men jag har inte kommit på hur. Hmm får leta lite sånna recept.

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Pannkakor kan du göra på vatten, i med ett extra ägg istället för smaken.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Är inget fan av kokosmjölk. Men kan tycka det är gott i vissa grytor. Men det är nog ända gången jag använder kokosmjölk. Har ju en viss smak och jag skulle inte vilja hälla i det i exempelvis köttfärsås.

Kom förresten på att det finns färdig pannkakssmet att köpa baserad på havre (har ej smakat den själv då dottern ej tål havre heller).
kan ju vara ett alternativ att steka ett par av den smeten til din son och sen göra vanliga pannkakor till er själva.

Som jag skrev innan. Du kan laga precis vad som helst bara du modifierar det lite. Senaste dagarna har vi ätit:

Kycklinggryta
Lasange
Ungspannkaka
Hemgjord hamburgare
Torskfilé i ugn
Fläskfilé låda
Grillat med tillbehör
(Allt var mjölk, soja och havrefritt)
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Var noga med att berätta att han är allergisk och även precis HUR han reagerar om han får i sig det han inte tål. Min syster är allergisk mot fisk, och när hon var på dagis (det är visserligen tio år sen, så jag hoppas det har utvecklats något och att personalen har mer koll idag) så gav dagmammorna henne fisk vid flertalet tillfällen, trots att mamma sagt ifrån. Till slut säger storebror, fem år, ifrån att hon inte tål fisk, då struntar de i fisken men ger henne av såsen = ungefär lika illa.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Tänkte uppdatera lite.

Veckan innan dagisstart ringde jag dagis igen och sa att jag var orolig och att det kändes olustig med de svaren jag fått tidigare. Hon jag pratade med var biträdande förskolechef under semestertiden och tog min oro på allvar. Jag fick en bokad tid nästa dag för samtal.
På detta möte var bitr förskolechefen med samt en av sonens blivande fröknar. Båda supergulliga! Jag hade fixat papper från både Mead Johnsson och Södersjukhuset med olika råd och tips på menyer samt en väldigt tydlig lista på saker han inte kan äta. Jag var även noga med att påtala samt skriva med sojaprotein.

Allt mottogs jättebra. De ville veta hela sonens historia. Vad som skulle hända om han fick i sig mjölk och vad framtiden skulle vara. Vi bestämde på stående fot att oavsett vad en mjölkprovokation visar så är han styrkt mjölkfri på dagis hela höstterminen. Det kändes jättebra.

Jag hade skrivit ut 2 ex av alla papper och det ena skulle de skicka till cateringfirman. Sonen skulle få sitta bredvid en vuxen. Han får special på mellanmålet. Vi ska få vara med vid beställningar av mat. Vi kommer få godkänna all mat. Jag fick föröka med ut i köket och godkänna det som redan fanns och båda tjejerna lästa på alla saker. Det kändes som ett oerhört bra möte.

Sen kom sambon och sonen första dagen till inskolningen idag. Sambon fick godkänna massa produkter och säga bu eller bä. Alla var väldigt medvetna om att här kommer lille herr allergisk och det var fokus på att det skulle bli bra.

De erkände även att de aldrig tidigare haft någon så pass allergisk förrut och att de nu skulle få chans att slipa till rutinerna. Ny håller vi tummarna för att det här med dagis ska bli superbra!

Tack alla som gett tips och pepp! Och menyförslag! Tack!

Mvh Miks
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 126
Senast: Miks
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 046
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 394
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp