Dagisstart för allergiskt barn

Miks

Trådstartare
Lille sonen snart 2 år ska börja på dagis i augusti. Han är allergisk mot mjölkprotein. Hemma har det ju gått bra. Vi har stenkoll på att han inte får i sig saker han inte tål. Han har aldrig ens fått mjölkprotein produkter på huden. Men hur bra kommer det att gå på dagis? Många barn är ju allergiska mot saker och ting. Hur har ni andra föräldrar upplevt det? Hur pass koll har personalen? Serveras alternativa rätter eller blir han alltid utan sås tex?

Tilläggas bör att han inte heller får äta sojaprotein :(

Tips, erfarenheter, tankar! Jag behöver lugna ett oroligt mammahjärta!

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Vad får han för reaktion av mjölkprotein om han skulle råka få det?

Vår son är laktos intolerant och det har fungerat bra med alternativa rätter på dagis. Det har missats vid ett par tillfällen vilket jag känt är fullständigt oacceptabelt. Vid dessa tillfällen har det varit ny kock hos leverantören (som ursäkt). Tror även att de inte riktigt förstod till en början att han verkligen har riktiga kolik anfall och kvider natten igenom när det missas.

Utöver det är vår son astmatiker och får inhalationer vid förkylningar och ev astma anfall. Även det har fungerat bra och jag har inte noterat att det någonsin skulle falierat. Tror vid ett tillfälle att de gav någon timme senare men vi har inte den nogrannheten så det är/var helt ok. Jag var väldigt orolig i början för att han inte skulle få medicinering som han behövde.

Jag tror du bör sätta det hela i lite perspektiv. Hur sjuk blir han om det skulle bli fel? Om det är med livsfara så bör det noteras och kommer säkert att åtföljas. (men mjölkprotein brukar väl inte vara så farligt eller?)

Nu har jag funderat över hur det ska fungera i skolan men inser också att han redan idag har 100% koll själv så det är nog lugnt det med.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Lite svårt att svara på vilka reaktionerna blir eftersom han inte blivit provocerad ännu. Provokation kan göras först efter 2 års ålder så vi har en tid bokad 14:e september. Går vi efter hur han blev när vi märkte det så hade han kraftiga kräkningar i 3 dagar efter 2 teskedar gröt. Det hann hända 2 gånger innan vi satte det i samband med att något var galet. Innan vid enbart amning med mig på en ganska mjölkfattig kost eftersom jag själv är känslig kräktes han mer än andra barn (tänk 10 ikeakräktrasor i skötväskan, två ombyten minst till honom och alltid ett extra ombyte till mig för att klara en dag), han bajsade högst var 14:e dag och var periodvis kinkig i magen. Allt detta bortförklarade BVC kraftigt tills jag satte ner foten och krävde en remiss till Astrid Lindgren.

Det låter ju oroande att köket inte har koll? Att personalen som har 8 barn var kan sticka till en kaka utan att tänka sig för är ju någonstans mer förstående om än inte acceptabelt.

Hur gjorde ni, lämnade ni en lista på saker er son kunde äta eller har ni bara meddelat intolleransen?

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Nu är ju inget av mina barn allergiska, och de är hos dagmamma. Men svärmor är på dagis och har även varit ett halvår i skolköket. Och här har dom stenkoll på allergiska barnen. Det görs specialare åt dom eller så får alla barn samma mat som den allergiske kan äta.

Ibland skickar köket upp något hembakat till em-fikat. Men ringer då avdelningen för att kolla hur många barn och ev. allergier.

Innan skolkötet drog igång så användes sodexo, och då var det ingen koll på allergier och specialkosten. Svärmor som är vegetarian missade de t.ex. ofta maten åt.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

När jag jobbade på dagis hade vi ett mjölkproteinallergiskt barn. Han fick precis samma mat som alla andra, med gjort på mjölkfria alternativ om det inte var naturligt mjölkfritt.

Det enda jag tyckte var jobbigt för grabben var att den andra personalen envisades med att han skulle dricka havremjölk till frukost/mellis eftersom de andra barnen drack mjölk. Han hatade verkligen havremjölken (inte så konstigt tycker jag), så de gånger jag hade ansvar för honom fick han vatten (vilket även föräldrarna tyckte var okej).

Idag är det en go och glad kille på 6 år som sluppit sin mjölkproteinallergi sedan ett par år tillbaka. :)

Nu har jag själv ett mjölkproteinallergiskt barn och jag kommer kräva samma sak den dagen han börjar på dagis (men det dröjer drygt ett år). :p
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Vår flicka är både gluten och mjölk/laktosintollerant och hos oss tog det låååång tid innan dagis kunde sköta hennes mat rätt. Jag vet inte hur många gånger jag fick åka hem från jobbet och hämta henne pga av att hon blivit sjuk pga av deras slarv. Och hon blir ordentligt sjuk vilket påverkar henne flera månader efter så känslig är hon. Hela hennes mag/tarmsystem blir utslaget.

Tillslut var vi tvugna att anmäla dem till rektorn och vi fick sitta på möte med dem och rektorn och gå igenom allt. Tyvärr hjälpte inte ens detta utan det fortsatte att slarvas men då fick vi tag på någon högre instans som såg till att det blev incidentrapportering på varje gång detta hände och då skärpte dom sig. Och nu sista året har det inte hänt att hon fått fel mat en enda gång.

Nu finns det jättebra allergidagis man kan välja hos oss men tyvärr fick hon sin diagnos så sent och hon ville inte flytta ifrån sina kompisar men detta hade vi gjort ändå om det inte blivit bättre. Nu slapp hon flytta som tur var.

Nu ska hon börja förskolan till hösten och jag hoppas vi slipper gå igenom samma sak igen :crazy:
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Min son hade också mjölkproteinallergi när han började på dagis.
Jag har aldrig upplevt några problem med det, vår personal har/har haft sten-koll :bow:
Efter strikt diet för vår son så växte allergin bort, tack o lov - hoppas att det gör det för er son också!!

Hos oss får barnen som inte kan äta visst livsmedel helt egen kost i egen förpackning skickad till dagiset, bara för att dom ska kunna äta "samma" som dom andra och ska också få t.ex sås som du skrev. Om dom kan äta det dom andra äter så får dom det så klart.

Du har all rätt att ställa krav på dagis och storköket (om ni har det) - bara så du vet ;).
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Sebbe fick konstaterad mjölkproteinallergi som 2 mån gammal ungefär, och när han började på dagis vid 1 års ålder så fick vi skicka med intyg på hans allergi, som storköket behövde ha. Sen fick han sin specialmat varje dag helt utan problem! Om dom hade firanden med glass så fick han själv välja något annat gott som han tålde, och efter ett tag så slutade dom att servera glass istället - och bad föräldrarna (Som ju bjöd på dagiskalas) att istället ha ett urval av kakor/bakelser/annat, så att dom allergiska skulle känna sig mindre utanför helt enkelt.

Vid ca 2½ prs ålder var han helt fri från sin allergi, och bytte då till vanlig mat på dagis igen. Vi hade aldrig en enda incident :)
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

+ Scata och Trazel

Skönt att höra några som det gått bra för!

Jag har nu varit i kontakt med förskolechefen och hon lät ok. Lite tveksam till hur de skulle göra vid tex frukost och mellis. Då äter de andra barnen macka och mjölk eller fil och flingor. Hon började babbla om att de kunde köpa in laktosfri mjölk vilket kändes lite oroande.
Det var faktiskt hennes eget förslag att vi skulle skriva en lista på vad han inte kan äta och sen en lista på vad han kan äta. Den skulle hon sedan dela ut till hans avdelning och cateringfirman som fixar lunchen.

Jag fick hem hans läkarintyg igår. Det är ställt direkt till förskolechefen och det kändes bra. Vi har en fantastisk läkare!

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Fy vad hemsk! Stackars er lilla tjej! Hur kan man göra så mot ett litet barn? Helt sanslöst!

Hållar tummarna för att ni slipper sån bök nu när hon börjar förskolan!

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Men mjölkproteinallergi är ju inte en ovanlig allergi??? Jag har i stort sett i varenda klass jag haft minste en elev som har haft denna allergi som jag anser vara ganska enkel att hålla ordning på och att den är kombinerad med soyaprotein är ju inte heller ngt konstigt. Jag blir helt beklämd över din rektors okunskap de måste ju haft barn förr med allergier?

Ett bord med en vuxen bredvid din son och andra barn som kanske inte äter mjölk (vill inte/får inte) så det inte spills på ditt barn samt att h*n får hjälp med att ta av rätt mat.

På vår skola tillagas all mat i ett annat skolkök och allergimaten vaccumplastas så att det på inga villkor ska komma ner något som inte får vara där. Tror att minst en i varje kök har utbildning kring allergier också (i alla fall på vårt skolområde). Barnen ska inte behöva bli sjuka för att skolköket inte kan laga rätt mat/hantera den korrekt.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Ett bord med en vuxen bredvid din son och andra barn som kanske inte äter mjölk (vill inte/får inte) så det inte spills på ditt barn samt att h*n får hjälp med att ta av rätt mat.

Åh nu fick jag ytterligare ett scenario i huvudet! :o Min lille som sitter och har hela sin specialtallrik fylld av utspilld mjölk från barnen bredvid! Vad ska min prins äta då! :eek::D Jag vet jag är stört nojjig!

Annars lät det som ett bra tips att han ska få sitta bredvid en vuxen som kan ha ett extra öga på honom.

Jag kanske dessutom ska ta reda på vilken cateringfirma de använder sig av så kan man ringa och höra hur deras rutiner och kunskap är.

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Som de andra säger har du rätt att ställa krav på att barnet inte får det den inte tål.

Personligen tror jag en lista på vad hon kan äta kan bli svårt och tokigt.

Rätt och slätt inga mjölk produkter.

Det ska de klara av. Men det är oroväckande om förskolechefen tror att laktosfri mjölk ska fungera på ett mjölkprotein allergiskt barn.

På vårt dagis har de haft ett allergi bord där alla barnen som inte tål mjölk suttit.

Jag fick däremot säga till att jag inte vill att min son ska få Soja substitut eftersom han kan äta/dricka bara det är laktosfritt.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Jag har en dotter som är riktigt allergisk mot mjölkprotein. Hon blir supersjuk om hon får i sig mjölk eller får mjölk på sig. Hon har även överkänslighet mot havre och förkylningsastma som behandlas med inhalationer hela vinterhalvåret. Plus att hon ej får äta sojaprodukter pga risken att utveckla allergi mot det med.

Hon har gått på dagis i snart 1½ år och det har fungerat UTMÄRKT! Hon har aldrig bivit sjuk och både personalen och köket har stenkoll på hennes allergier. Hon sitter alltid brevid en personal för att förhindra att hon tar av andras mat eller att någon spiller ut på hennes tallrik.

När det bjuds på godsaker så finns alltid alleregivänligt likvärdigt alternativ till henne. Stora guldstjärnor till personal och kök på hennes dagis:bow:. Vid vissa specialfall då dem bjudit på saker dem ej hittat likvärdigt alternativ till henne har dem rådfrågat mig eller min man först och vi har kommit med förslag, alternativt tagit med oss något som vi vet att hon kan äta.

Hoppas att det finns lika underbar personal på ditt barns dagis då det är dags att börja.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Åh vad skönt att höra att det gått bra för er! Hoppas verkligen att personalen på sonens dagis är lika bra. Det har ryktet om sig att vara ett av de bästa i kommunen så vi håller tummarna.

MiaS Ja det kändes lite olustigt när jag fick stoppa henne och säga typ, fast han tål inte det heller. Det var då hon sa att det kanske var bra att vi skrev en lista på saker han kan äta. Typ polarkaka så de kunde ha det "hemma".
Jag har nog inte kommit till ställa krav stadiet ännu. Han har ju inte börjat än:) Visar det sig att de har bristfälliga rutiner får vi ta i med hårdhandskarna kanske.

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Låter ju konstigt att rektor är så oinsatt, men det kanske inte personalen är.

På mitt jobb äter barnen med allergi samma mat men då lagad utan det de inte tål såklart. Du behöver lämna ett intyg på att ditt barn är allergiskt, men sen är det inga konstigheter.

Vårt eget kök gör frukost och mellanmål, lunchen kommer från kommunens centralkök som gör all skolmat, så de är verkligen vana vid allergier.

Ny personal informeras om allergi + ev. mediciner, dessutom har varje avdelning på förskolan en lista uppsatt över vilka barn som är allergiska, så man snabbt kan kolla om man är osäker.

Men rutinerna kan säkert skilja, speciellt mellan kommunala och privata.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Jag har nu varit i kontakt med förskolechefen och hon lät ok. Lite tveksam till hur de skulle göra vid tex frukost och mellis. Då äter de andra barnen macka och mjölk eller fil och flingor. Hon började babbla om att de kunde köpa in laktosfri mjölk vilket kändes lite oroande.
Det var faktiskt hennes eget förslag att vi skulle skriva en lista på vad han inte kan äta och sen en lista på vad han kan äta. Den skulle hon sedan dela ut till hans avdelning och cateringfirman som fixar lunchen.
Mvh Miks

Eh..? Har de aldrig haft allergiska barn tidigare? Det går ju bara på rutin och jag förstår inte problemet alls.

Det är tur att det inte är rektorn som jobbar i köket.
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

+ Brandgul

Ja som tur är, är inte förskolechefen ute i verksamheten. Hon har hand om flera förskolor så det hinner hon inte antar jag.

Jag hoppas verkligen att personalen har rutiner. Sen hoppas jag att cateringfirman (det är någon privat firma som bara levererar mat till olika dagis. Några unga killar som har startat ganska nyligen) har stenkoll. Men så måste det väll vara annars kan de väll inte räkna med att få mer jobb.

Läkarintyget har jag hemma så det blir det inga problem med. :)

Mvh Miks
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Jag jobbar just nu på ett dagis där ett av de yngre barnen har svår mjölkproteinallergi. Barnet har sin bestämda plats vid alla måltider och det är bredvid en vuxen.

Vi är jättenoga med att torka av alla andra barns händer efter alla måltider samt sopa golvet ordentligt så att det inte ligger något ätbart på golvet med smör på.

Det har fungerat superbra!
 
Sv: Dagisstart för allergiskt barn

Hoppas det går bra när ditt barn börjar dagis och att ni inte får fel mat.

När jag var liten så tålde jag inte tomater och jag reagerar på laktos men dom tyckte så synd om mig på dagis så dom gav mig detta ändå tills jag blev riktigt dålig på dagiset, då gick det in. Men det är några år sen :P så utvecklingen har ju gått framåt
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 125
Senast: Miks
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 046
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 394
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp