Dagmamma eller dagis

Kilauea

Trådstartare
Vad föredrar du till ditt/dina barn och varför?
Hur har det gått att skola in?

Jag har hela tiden tänkt att sonen ska gå på dagis då det finns fler pedagoger (dvs fler vuxna att ty sig till om det behövs). Men så var vi på besök hos en dagmamma häromdagen och när vi åkte därifrån hade vi bestämt datum för inskolning då det kändes så bra. Bara att hoppas känslan stämmer.
 
Jag svarar fastän det ligger året bort för oss ( planerar att sonen som nu är 5 månader börjar i aug 2020).

Jag hoppas att vi får förskoleplats till sonen och har redan ställt honom i kö till privata alternativ. Min kompis som bor i samma område har dagmamma till sin pojk och är jättenöjd med henne, men jag vill inte det. Anledningen- jag var själv hos dagmammor som liten. Flera bra, men en var katastrof. Har fortfarande minnen av hur hemskt det var och att jag grät varje morgon när mamma åkte till jobbet. Var fem-sex år och dels hade hon en jämnårig dotter som var väldigt hårdhänt och impulsiv och kunde vara ganska elak om det inte gick hennes väg. Sen skulle dagmamman alltid favorisera sina egna barn. Vi fick ritade papper- de fick nya papper, vi fick en kaka- de fick två etc etc. Kommer också ihåg hur hon tvångsmatade min lillebror med fiskbullar tills han kräktes.

På en förskola tänker jag att det alltid finns mer än en vuxen att knyta an till. Fler barn att leka med (större chans att hitta nån man matchar med) och en helt annan pedagogik jämfört med hos en dagmamma.

Sen finns säkert fördel med dagmamma, färre barn, lugnare etc. men för mig är det inget förstahandsval.
 
Jag hade alltid tänkt dagmamma. Blir dagis för oss. Vi har ett så överaktivt barn att de känns som att dagis har bättre resurser. Själv har jag gått hos dagmamma och trivdes bra, började när jag var 9 månader. Hemma när de kommit syskon
 
Vad föredrar du till ditt/dina barn och varför?
Hur har det gått att skola in?

Jag har hela tiden tänkt att sonen ska gå på dagis då det finns fler pedagoger (dvs fler vuxna att ty sig till om det behövs). Men så var vi på besök hos en dagmamma häromdagen och när vi åkte därifrån hade vi bestämt datum för inskolning då det kändes så bra. Bara att hoppas känslan stämmer.

Jag tror att det allra viktigaste är att man känner förtroende för och trivs med pedagogernas förhållningssätt till barnen och verksamhet, oavsett om det är förskola eller familjedaghem. Jag skulle dock kolla barngruppens sammansättning också, vilka potentiella kompisar det finns. Mina barn har fått med sig massor av fina saker från sin förskoletid, en av dem är deras kompisar därifrån - det är inte nödvändigtvis dem de leker med alla mest idag, men de finns hela tiden där som extra syskon :)
 
Jag svarar fastän det ligger året bort för oss ( planerar att sonen som nu är 5 månader börjar i aug 2020).

Jag hoppas att vi får förskoleplats till sonen och har redan ställt honom i kö till privata alternativ. Min kompis som bor i samma område har dagmamma till sin pojk och är jättenöjd med henne, men jag vill inte det. Anledningen- jag var själv hos dagmammor som liten. Flera bra, men en var katastrof. Har fortfarande minnen av hur hemskt det var och att jag grät varje morgon när mamma åkte till jobbet. Var fem-sex år och dels hade hon en jämnårig dotter som var väldigt hårdhänt och impulsiv och kunde vara ganska elak om det inte gick hennes väg. Sen skulle dagmamman alltid favorisera sina egna barn. Vi fick ritade papper- de fick nya papper, vi fick en kaka- de fick två etc etc. Kommer också ihåg hur hon tvångsmatade min lillebror med fiskbullar tills han kräktes.

På en förskola tänker jag att det alltid finns mer än en vuxen att knyta an till. Fler barn att leka med (större chans att hitta nån man matchar med) och en helt annan pedagogik jämfört med hos en dagmamma.

Sen finns säkert fördel med dagmamma, färre barn, lugnare etc. men för mig är det inget förstahandsval.
Låter typ som min upplevelse av dagmamma som liten. Därav har jag tänkt förskola.
Tog dock upp min upplevelse över dagmamma med sonens blivande dagmamma, sånt förtroende fick jag för henne :).
 
Våra går på en mindre privat förskola som även har fritids när de kommer upp i skolåldern (driven av föräldrakooperativ förening). Det är perfekt tycker jag. Kräver viss arbetsinsats från föräldrar (inget arbete i barngrupp men arbetsdagar, städning/gräsklippning ibland samt styrelsearbete) men då har man ju i gengäld väldigt god insyn i och möjlighet till inflytande i verksamheten.

"Dagmamma" har vi nog aldrig betraktat som något alternativ riktigt faktiskt. Min bild av dagmammor utgörs av mina egna mindre goda minnen av dito från början av 90-talet (vilket jag förstås fattar säkert inte är en rättvis bild gentemot dagbarnvårdare idag).
 
Min son hade tre dagmammor och bara den sista var bra. De två första var katastrof. Dagis sökte vi inte utan det blev lekis vid 6 år , fritids när skolan började när han var sju. Sonen pratar fortfarande gott om sista dagmamman som jag "ärvde" av min min syster. Köpte syrrans lägenhet och då ingick dagmamma :D. Så jag visste ju kvaliteten på dagmamman innan.
 
Jag har haft förskola till mina barn och jag tror en bra förskola är det bästa för både små och stora barn.

Men har man inte tillgång till en bra förskola tror jag en helt okej dagmamma är bättre än en helt okej förskola för mindre barn (under 3 år) och en acceptabel förskola är bättre för större barn. ( Nu måste jag erkänna att jag inte har så bra koll på moderna dagmammor och hur verksamheten i ”lokalen” bedrivs.)
 
Mitt barn gick fyra år hos dagbarnvårdare. Nu efter sommaren börjar han i förskola.

Verksamheten hos dagbarnvårdare har föga likheter med den betydligt resurssnålare verksamheten som bedrevs tidigare. Jag är jättenöjd.
 
Det beror val lika mycket pa barnet som dagmamma/forskola vad som ar bast.

Jag hade ett barn som passade bast och stormtrivdes pa forskola. Ett barn som hatade forskola da det fanns for manga vuxna, han behovde ha en person att ty sig till under dagen. (Han fick hanga med kocken som inte byttes ut medan han var dar det ar han gick pa forskola) och ett barn som trivdes bra i vilket scenario som helst.
 
Sonen har gått hos dagmamma i 2 år nu. Är jättenöjd, skönt med mindre grupp och jag blir ännu nöjdare när jag hör historier från andra i området om förskolegrupper med för lite personal/tid, stora grupper osv.

Nu kommer det bli förskola istället, pga flytt. För sonens (3,5) del tror jag det blir bra. Han börjar efterfråga fler kompisar. Dottern (16mån) hade jag jättegärna haft hos dagmamma iaf första året/åren.

Positivt tycker jag har varit liten grupp, och relationen och tryggheten i att lämna hos samma person varje dag. Hon har också haft lätt att anpassa efter varje barn.
Vikarier är lite olika för olika dagmammor. Vår dagmamma har visserligen nån vikarie men ingen regelbunden kontakt med dem så vi har vabbat när hon varit sjuk vid ett tillfälle. Sen har vi ju rätt stor del av tiden varit föräldralediga med lillasyster så då har det inte varit ett stort problem, men skulle kunna bli. Min mamma är också dagmamma och de har betydligt större samarbete med vikarier och regelbunda träffar med flera dagmammor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 403
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 784
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp