Dagmatte (lite spin-off på Hur gör ni)

angelwings

Trådstartare
(hur jobbar ni ska det ju vara, sorry!) Ja, hur gör ni helt enkelt med hundpromenerare?

Har ju nyligen skaffat hund (vuxen) och de 2 dagar i veckan jag är borta längre så har jag ordnat en tjej som ska komma och gå ut med henne ett par timmar. En tonårstjej, hon verkar ordentlig och jag har även träffat pappan, men jag är ändå orolig för jag måste ju lämna ut nyckel så hon kan komma in i lägenheten och hämta Fanny. Hon kommer gå med henne när hon har håltimmar.

Hur gör ni andra med nyckel-lämning? Hur mycket är lämpligt att betala, det kommer röra sig om ca 1-2 timmar 2 gånger i veckan? Jag tänkte kanske 500 i månaden, är det för lite? För mkt?
Känns lite skumt att ge ut nyckel till en främling, men vi har inte bott här så länge och känner inte direkt någon här så jag kan inte lösa det på annat vis och hunden kan ju inte vara ensam 7 timmar. Tacksam för hjälp. :)

Senast ändrad:
Sv: Dagmatte (lite spin-off på Hur gör ni)

Jag tycker att 500 kr/månad är rimligt, har det inte sagts något om ersättningen när ni bestämde att hon skulle gå med er hund?
Sedan med nyckeln så förstår jag verkligen att det känns obehagligt men kanske kan ni skriva någon form av kontrakt om vad som gäller?! Typ att hon får låna toan men inte vistas i lägenheten i övrigt för att verkligen poängtera att ni inte vill att hon uppehåller sig där? Kanske kan ni skriva ihop något så att du känner dej tryggare?
Är allt redan bestämt eller kan du be om referenser på något vis?
Framförallt tycker jag att du ska prata med tjejen, de flesta inser ju att det är ett stort ansvar att ha nyckel till någon annans hem och är försiktiga i sin hantering av nyckeln. Annars kanske det känns lättare om hon hämtar nyckeln hos dej varje gång? Men det kanske blir knöligt?

Vi har sagt att vi testar imorgon och ser hur det funkar innan vi bestämmer på 'allvar' att hon ska gå med henne 2 dagar i veckan. Det tyckte både vi och hennes pappa. Och då 'kunde vi ju bestämma vad vi ville ge' som hennes pappa uttryckte det. Tjejen var nog rätt blyg, men verkar gullig annars.

För hon kunde först bara på tisdagen men sen när vi träffats (hon bor bara rätt över gatan från oss) så fick jag ett mail att hon kollat och hade 1.5 timmars rast även på torsdagen så då kunde hon gå med henne då också om det nu räckte med 45 minuters promenad. Och det gör det. :)

Det är hur hon ska få nyckeln varje gång som känns som ett litet problem, efter hon har gått med henne tänkte jag att hon kan lägga nycklarna i brevinkastet. Kontrakt kanske är bra ja. Det får jag fundera över. :)

Tack för svar.

Jag rastade en vänninas mammas hundar i höstast fram till feb. Dock var det 3-5 dagar i veckan, men då hade jag en nyckel till dem på min nyckelknippa. Blir ju enklast så och risken att den försvinner blir mindre.
Nu visste de ju vem jag var så tror att de kändes trygga med att jag gick in i deras hem, men grejen var ju att när jag kom visste hundarna vad vi skulle göra så det var bara att koppla, rycka åt sig ett par bajspåsar och gå.

Men om hon bor rakt över gatan så borde det ju inte vara något problem om hon hämtar nyckeln kvällen innan, iallafall i början innan ni har lärt känna varandra mer.
Gör klart för henne att det är ett stort ansvar så fixar hon det säkert galant :)

Enkelt. Hundarna är mer värdefulla för mig än något i min bostad. Vågar jag inte ge dom lejd till bostaden så vågar jag inte ge dom lejd till mina hundar.

Jag har två hundvaktspar nu (Inte optimalt, men jag har inte mycket val just nu) Det ena paret tar 125kr för att se efter bägge hundarna 1 hel dag. Där har jag fått pruta - uppåt:angel: Jag skulle få dåligt samvete annars.

Det andra hundvaktsparet har just börjat med ceasar och imorrn är första dan för brutus, då betalar jag 100kronor för en hel dag för ceasar och 50kronor för att de tar ut brutus på en middagspromenad.

Jo, det är väl så. Det är inte så mycket att något ska försvinna. Det enda 'värdefulla' vi har är PS3 så...(och givetvis alla mina MyLittlePonys :angel:;))
Jag är mer orolig att det ska bli så att hon drar dit polare och göra nåt som inte är tillåtet i huset.
Bor i en väldigt strikt brf så folk får inte ens röka i närheten av huset och än mindre spela musik. DET är vad som oroar mig.

Men detta kommer ju vara vid lunchtid så jag tror ju inte det direkt. Jag är bara så nojjig om allt. Jag får helt enkelt sluta tänka ut alla 'om' som kan dyka upp.

Tack för svar :)
Och tack till er andra också så klart. :)

Nu har tjejen och hennes pappa varit och hämtat nyckel inför imorgon. Känns lite tryggare att pappan är med så mycket.

Vi hade ju bara haft mailkontakt fram tills vi träffades så jag var glad att se pappan med. Jag KUNDE ju varit någon helt annan än jag sa. (jag hade sambon med mig också om det skulle vara omvänt) Känns bra i alla fall och jag hoppas det fortsätter så. Blir spännande imorgon!

Och lägenheten var som den var innan, hunden mådde bra och nycklarna låg innanför dörren. :D

Skickade ett mail nu och tackade för hjälpen och undrade om hon ville fortsätta och isf om det är lagom med 500 kr/mån för 2 promenader i veckan. Så hoppas vi att hon vill det. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 509
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 519
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 214
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka