NagelacksBeroende

Trådstartare
(Nu slog det mig med att det oftast blir "dagmatte", är det för att det är flest tjejer som det gäller, eller vad sjutton beror det på?)

Hur många är det som har en dagmatte (eller daghusse! ;)) här?
Hur hittade ni den personen?
Vad betalar ni?

Är det någon som har letat efter en dagmatte, men inte fått tag i en?

Allmänna tankar? :D

/ NB - som kommer slå trådskapningsrekord på hund inom den närmsta framtiden. :angel: Och som försöker att verkligen tänka på .. allt! Dagmatte är inte direkt aktuellt för mig nu, då jag inte ens har en hund. Men jag försöker att tänka längre fram. :)
Planeringsfreak. :D

Sv: Dagmatte

När jag behövde dagmatte sommaren -08 så pm:ade jag en här på hundforumet som jag såg bodde i den staden och frågade efter hunddagis/pensionat. Men det visade sig att dem kunde ta hand om min vovve när jag jobba:D Tack buke liksom:banana:

ja nu svarade ja i en annan tråd av dig, men kan svara här oxå ;)

Jag har ju då dagmatte till min lilla skrutt pga studier.
Jag la helt enkelt ut annons om att jag behöver hundvakt/dagmatte o berättade om hunden samt vad jag sökte hos hundvakten, och även om ersättning.
När jag bodde i Linköping o jobbade lite hade jag den turen att ha världens bästa hundvakt som passade min hund 3 dagar i veckan helt gratis!! Det var fler i Lkpg som hörde av sig om att de gärna passar hunden gratis.
Sen flyttade jag till Malmö o la ut annons igen, hade först en hundvakt som även hon passade gärna min hund gratis ofta, men nu skaffade hon egna två stora hundar så kan inte längre lämna min där. Och fick lägga ut annons igen, o den här gången när jag verkligen behöver dagmatte som mest pga studierna lyckas jag inte få svar av någon som vill passa honom utan ersättning eller för 50kr/dag som jag erbjöd.
Så än så länge har jag honom hos en dagmatte som tar 100kr/dag.
Låter väl kanske inte så mycket men 100*5(dagar i veckan)=500*4(veckor)=2000kr/månad, vilket är mycket för en student som lever på csn:cool:

Jag har haft både dagmatte och husse genom åren. :) Det har handlat om allt från passning halv till heldagar och jag har betalat mellan 500-2000 för tre hundar så det varierar väldigt mycket, men har alltid varit billigt med tanke på hundantalet tycker jag.

Efter att ha kunnat ha med mig hundarna under ett års tid så behöve jag from i början av sommaren hjälp med en lunchrastning om dagen och lyckades få det så bra att en tjej tvärs över gatan tog ut mina två hundar. Hon ville inte ha betalt i pengar, utan hellre följa med mig och ut och spåra osv. :laugh:

Nu har hon tyvärr fått ändrat schema så jag har nyligen slängt ut en annons på blocket om rastning tis-fre. Har hittills fått svar från lite för unga tjejer men jag hoppas att det ramlar in någon bra lösning framöver, precis som det har gjort förut. :)

Jag har haft både dagmatte och nattmatte till min tik. Den nattmatten (eller nattfamilj snarare) jag hade längst betalade jag ingenting, de blev så glada när hunden kom så det var nästan svårt att få hämta henne igen :D Världens underbaraste människor som bara älskade vovva, kände dem sen innan och är fortfarade mycket goda vänner. Dock körde jag drygt 2 mil enkel väg (8 mil/dag) för att hämta och lämna henne men det var det värt!
Innan den familjen hade jag en jag hittade genom att själv annonsera på blocket ett tag också, hon var också gratis, tanken var att vi skulle byta tjänster men hon var inte så stabil och kunde ringa någon timme innan jag skulle lämna hunden och säga att hon skulle bort till en kompis eller liknande så hon blev inte långvarig.

När jag sen flyttade och började plugga hade jag en dagmatte (hittad genom blocket -hon hade annonserat) som hade hunden 3 dagar i veckan mellan kl 8 och 15 ungefär, hon fick 500 kr i månaden och gjorde det mest för att hon ville ha sällskap.

Sen skaffade jag karl med tre hundar till istället så då har de varit ensamma hemma istället och nu när vi jobbar båda två går vi om varandra så de är själva max 2-3 timmar några dagar i veckan.

Jag sökte dagmatte till min isländska fårhund en gång i tiden (satte upp lappar här och var samt annonserade i lokaltidningen). Det var faktiskt bara nötter som svarade! Definitivt ingen som jag skulle våga lämna min hund till. Det löste sig ändå, min syster ställde upp och passade Raskva de dagar jag behövde hjälp.

Nu är jag dagmatte själv i stället, åt min kompis hund. Hon lämnar honom på morgonen, jag rastar honom 1-2 ggr/dag och så hämtar hon honom sent på eftermiddagen (varpå vi går en längre promenad tillsammans). Det är dock inget jag får betalt för och jag gör ju inte så mycket heller med honom, jag går ju ändå ut med min hund.

En bekant till mig behövde en dagmatte när hon hade hund. Tyvärr var det konstiga och opålitliga människor som svarade på annonserna. De fick 50 kr per gång när de gick ut med hunden (60 min) och 100 kr om de hade hand om hunden under en hel dag. Trots det var det inte alltid de kom eller hörde av sig när de fick förhinder. Hunden var trevlig och lättsam. Det slutade med att bekanten fick sälja hunden då den fick för lite promenader.

Jag har lyckligtvis inte behövt dagmatte/husse till mina hundar ännu, vid enstaka tillfällen ber jag min bror. Däremot har jag varit dag/kvälls/semester/lunchmatte åt 10 olika hundar de senaste åren. Hittar oftast folk genom annons och några har även hittat mig genom annons. Vad jag tar betalt har också varierat, från några hundra i månaden till runt hundra per dag.

Jag har dagmatte till Zala nu när jag jobbar. (Waha kan ju vara med på dagarna) Eller rättare sagt, doggywalker :p
Zala är hemma med min far på dagarna, men eftersom han är handikappad kan han inte gå ut med henne. En vän till mig kommer då och tar ut Zala någon gång mitt på dagen och den vännen fick jag kontakt med över internet.

Det ÄR väldigt lätt att hitta vänner när man har hund, om man ser till att ta tillvara på alla tillfällen när man får kontakt med någon och om man är aktiv med sin hund på något vis. (Tävlar, tränar, är aktiv inom rasklubb osv) Har man sedan många vänner så finns det "alltid" någon som kan ställa upp om det behövs, eller så har de erfarenhet av någon dagmatte eller liknande och kan rekommendera något som fungerat bra för dem.

Jag hittade världens bästa dagmatte när jag annonserade på blocket i våras! Hon är verkligen helt underbar och hundarna älskar att vara hos henne! De är ute hela dagarna och busar och ligger i solen och slappar. :D Får alltid hem två välrastade hundar som är helt nöjda för dagen! Jätteskönt för en trött och sliten matte som alltid jobbar övertid.

Hon vill inte ha något betalt, hon pluggar och jobbar extra och de gånger hon kan och vill följa med och spåra/träna/vad som med hundarna så hänger hon gärna med.

Jag hämtar och lämnar hundarna hos henne på väg till jobbet, men hon har fått en nyckel hit så vissa dagar hämtar/lämnar hon hundarna hemma hos mig när hon inte kan ha dem hos sig hela dagen. Och ett par timmar hos henne är helt klart mycket bättre än att de sitter hemma hela dagen och skrotar!

Jag kommer aldrig göra mig av med henne! :D

Kl

Jag har precis införskaffat mig en dogwalker som rastar hundarna tre dagar i veckan. Mamma tar dem en dag och en dag slutar jagså pass tidigt att det inte behövs någon passning.
Jag jobbar dessutom inte 8 till 17 dagar så det brukar lösa sig. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 537
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: WildWilma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka