Dags att beställa strö - beslutsångest...

Bukefalos 30 år!

ylvalill

Trådstartare
Hade nästan bestämt mig för att beställa spånpellets i år men då såg jag att ströleverantören som jag siktat in mig på även har sågspån i balar så nu fick jag beslutsångest. Tänker att sågspån borde bli lika lättmockat som pellets, fast man slipper att vattna och hålla på, eller? Prismässigt var sågspånet aningen dyrare, men inte mycket, så om det blir ytterligare minskad arbets-/tidsåtgång med att strö med det så vore det värt det. Jag har 4 hästar varav 2 är riktiga grisar som tar evigheter att mocka för så prio 1 är definitivt att det måste vara lättmockat. Är det nån som testat sågspån köpt i balar?

Spånpellets är mer lättmockat och kräver endast vattning vid första inlägg samt om det är mkt torrt i luften. Slutade vattna dem för några år sedan och det enda som hände var att jag behövde lägga in mindre strö.

Antar att du inte menar kutterspån?

Jag vet inte om jag tycker att det är så mkt jobb med att vattna pellets, jag brukar göra ett snitt i påsen och hälla i en vattenkanna varmvatten. Svällt klart innan man hunnit mocka färdigt boxen😊

Antar att du inte menar kutterspån?

Jag vet inte om jag tycker att det är så mkt jobb med att vattna pellets, jag brukar göra ett snitt i påsen och hälla i en vattenkanna varmvatten. Svällt klart innan man hunnit mocka färdigt boxen😊
Nä, precis. Inte kutterspån utan sågspån. Jag har haft det för många år sedan och tyckte då det var väldigt lättmockat men då hämtade vi det i påsar direkt från sågen vilket var rätt meckigt. Nu säljs det i balar, likt vanligt kutterspån så då slipper man ju det momentet.

Smart att hälla vattnet direkt i pelletspåsen, det ska jag absolut testa om valet trots allt faller på pelletsen.

Spånpellets är mer lättmockat och kräver endast vattning vid första inlägg samt om det är mkt torrt i luften. Slutade vattna dem för några år sedan och det enda som hände var att jag behövde lägga in mindre strö.
Vågar inte ha pellets utan att vattna ordentligt eftersom mina har en tendens att knapra i sig det mesta, även spånpellets, och vill inte att det sväller i magen på dem.

Jag har finströ från Laxå och det är som fint fint sågspån. Kommer använda det till vintern när det är för kallt för att blöta pelletsen men skulle nog inte vilja ha det hela tiden

Jag har finströ från Laxå och det är som fint fint sågspån. Kommer använda det till vintern när det är för kallt för att blöta pelletsen men skulle nog inte vilja ha det hela tiden
Min stallägare hade en sån bal hemma som vi fick kolla på och säga om vi ville ha istället för pellets. Jag hade svårt att se fördelarna. Känns som att det blir för lätt och flygigt och inte kommer ligga lika stadigt som vattnat pellets?

Vågar inte ha pellets utan att vattna ordentligt eftersom mina har en tendens att knapra i sig det mesta, även spånpellets, och vill inte att det sväller i magen på dem.
Jag har matvrak som jag inte vill ska pilla på pelletsen i lösdriften och där är jag nöjd med rapshalmpellets, inte smakligt för dem 👍

Jag har matvrak som jag inte vill ska pilla på pelletsen i lösdriften och där är jag nöjd med rapshalmpellets, inte smakligt för dem 👍

Vad är det för fel på mina hästar 😂

Jag blev aldrig vän med pellets, testat några olika. Slutar alltid med att jag köper något hackat. Tror jag haft både halm, lin och hampa (vad som funnit). Varit ok nöjd med alla!

Nä, precis. Inte kutterspån utan sågspån. Jag har haft det för många år sedan och tyckte då det var väldigt lättmockat men då hämtade vi det i påsar direkt från sågen vilket var rätt meckigt. Nu säljs det i balar, likt vanligt kutterspån så då slipper man ju det momentet.

Smart att hälla vattnet direkt i pelletspåsen, det ska jag absolut testa om valet trots allt faller på pelletsen.
Min upplevelse är att det bli väldigt dammigt.

Jag tyckte ströpellets blev dammigt det år vi hade det, men spån dammar också :cautious:
Eller beror det mer på att mina går på lösdrift och boxarna bara används ibland? :idea:

Jag tyckte ströpellets blev dammigt det år vi hade det, men spån dammar också :cautious:
Eller beror det mer på att mina går på lösdrift och boxarna bara används ibland? :idea:
Tror en del som har pellets vattnar emellanåt just om det används sällan och därmed blir lite för torrt. Jag har gjort det ibland sommartid.
Men jag tycker allt dammar, mer eller mindre bara..

Vad är det för fel på mina hästar 😂

Jag blev aldrig vän med pellets, testat några olika. Slutar alltid med att jag köper något hackat. Tror jag haft både halm, lin och hampa (vad som funnit). Varit ok nöjd med alla!
Mina äter också pelletsen.. alla sorter O_o
Vissa är hopplösa 😂👍 jag har inte provat vanliga halmpellets då de nog hade käkat upp det, men just rapshalmen gillar de icke när jag vattnat upp den.

Sagspon er bedre enn pellets, jeg har aldri vært borti pellets før, men det blir så tørt og støver ekstremt mye. Stall eier mener det lukter i stallen om vi vanner etter første gangs vanning, og ponniens høver tørket ut og sprakk fordi pelletsen sugde til seg all fukt.

Föredrar sågspån alla dagar före pellets. Har hämtat direkt från sågen och det har varit aningen fuktigt så inget damm och otroligt lättmockat. När jag strödde med sågspån la jag in riktigt mycket var fjärde vecka och gjorde vallar längs väggarna. Det går intet med pellets och jag blir som inte riktigt vän med pelletsen🙈.

Föredrar spånpellets, otroligt lättmockat!
Vi har ibland sågspån också men upplever att ponnyn rör om det materialet mer i boxen än vad hon gör med spånpellets

Jag är också velig. Landat i att det inte blir halm kommande säsong pga suger sämre och bygger stor stack.

Fyllde upp med kutterspån nu. Gillar väl det, men vet att spånpellets är ännu mer lättmockat.
Dock tyckte jag spånpelletsen var svår att vattna. Jag lyckades övervattna, eller så löstes inte alla pellets upp. Men då hade jag kallvatten förvisso.

Angående dammandet så minna jag inte hur mycket damm det blev av spånpelletsen. Tycker både spån och halm dammar endel, hur bra kvalitet det än är.

Jag är också velig. Landat i att det inte blir halm kommande säsong pga suger sämre och bygger stor stack.

Fyllde upp med kutterspån nu. Gillar väl det, men vet att spånpellets är ännu mer lättmockat.
Dock tyckte jag spånpelletsen var svår att vattna. Jag lyckades övervattna, eller så löstes inte alla pellets upp. Men då hade jag kallvatten förvisso.

Angående dammandet så minna jag inte hur mycket damm det blev av spånpelletsen. Tycker både spån och halm dammar endel, hur bra kvalitet det än är.
Jag vattnar alltid med varmvatten. Då sväller de upp på nolltid👍
Vattnar dock aldrig ”löst” i boxen utan antingen direkt i pelletssäcken eller i en skottkärra.

Liknande trådar

• Hjälp att välja hösilage
  • Strö till elvisp?
  • Vilket strö ska man välja?
  • Förvaring av strö och foder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026