Bukefalos 28 år!

Dags att se över människans roll som härskare över hästen

Inom och utom ridsportens organisationer, behöver vi få till en bredare diskussion om både sportens och hästhållningens relation till tvång och våld. Vi som hanterar hästar, vet inte var gränserna för tvång och våld går. Frågan är helt enkelt otillräckligt analyserad. Men det vill vi se en ändring på, skriver bland andra Petra Andersson, forskare i praktisk filosofi.
 
"Vi som hanterar hästar, vet inte var gränserna för tvång och våld går."
Om man inte vet det, då känns det som alla hästmänniskor ligger risigt till för att hamna bakom lås och bom. För om vi inte vet vart gränserna går, kommer vi gå över gränserna även i andra sammanhang?
Tycker det är lite klumpigt formulerat...

Jag tycker inte att jag ser "våld och tvång" runt mig när jag rider... funderar på vad de är de menar med det...
 
Två saker som jag tycker jag lärt mig genom hästeriet och tagit med mig till resten av livet är:
  • Om jag vill att någon ska göra något - hur motiverar jag den personen? Vad är värdet för denne? Och nej, våld är sällan del av lösningen. Obeväpnad är min förmåga till våld en bråkdel av en hästs. Min förmåga att bygga något långsiktigt på våld är också liten - risken att hästen stänger av och tappar både förtroendet för mig och sig själv är mycket större än chansen att rädslan för straff ger rätt respons.
  • Den som har mest makt har störst ansvar (OK min arbetsgivare håller inte alltid med)
 
"Vi som hanterar hästar, vet inte var gränserna för tvång och våld går."
Om man inte vet det, då känns det som alla hästmänniskor ligger risigt till för att hamna bakom lås och bom. För om vi inte vet vart gränserna går, kommer vi gå över gränserna även i andra sammanhang?
Tycker det är lite klumpigt formulerat...

Jag tycker inte att jag ser "våld och tvång" runt mig när jag rider... funderar på vad de är de menar med det...
Fast det beror ju på vilken synvinkel man har, som artikeln skriver, redan ett stängsel även runt en stor hage är ett tvång. Vi tvingar hästen att hålla sig på en area vi har bestämt.

Avseende våld, hur skönt är det egentligen att ha ett bett i munnen? Även med en lätt hand är metall hårt.
 
Fast det beror ju på vilken synvinkel man har, som artikeln skriver, redan ett stängsel även runt en stor hage är ett tvång. Vi tvingar hästen att hålla sig på en area vi har bestämt.

Avseende våld, hur skönt är det egentligen att ha ett bett i munnen? Även med en lätt hand är metall hårt.
Men det där är väl ändå att dra det till sin yttersta spets? Då är människor också tvingade, t ex de som jobbar inom fyra väggar å inte får lämna byggnaden innan en viss tid?

Jag rider själv helst bettlöst.
 
Att öht ha ett organiserat samhälle förutsätter en viss grad av tvång och våld. Men grejen är att man reglerar hur det får användas, av vem och för vilka ändamål. Om det nu är på filosofisk nivå man vill diskutera saken.

Är inte syftet att föra in aspekten som ett element i diskussionerna, men utan att författarna gör ett principiellt ställningstagande om vad det innebär för tolkning och tillämpning av de specifika reglerna.
 
Hur fri är hästen egentligen i en hästflock? Vad jag vet så råder strikt hierarki och alla vet sin plats. Enligt min egen filosofi har hästen det bättre i människans tjänst än i en hästflock och det är därför de låter sig tämjas av oss människor.
 
Hur fri är hästen egentligen i en hästflock? Vad jag vet så råder strikt hierarki och alla vet sin plats. Enligt min egen filosofi har hästen det bättre i människans tjänst än i en hästflock och det är därför de låter sig tämjas av oss människor.
Nja. Det beror på hur man menar med ”vet sin plats”.
Det kan skilja sig väldigt mycket mellan flockar.
Mindre flockar (det vanligaste i Sverige) blir det ofta ett gäng där vissa möjligen tyr sig till någon/några.
Själva ”bestämmandet” kan också skilja sig åt. Inte alltid det går från högst till lägst utan någon kan bestämma över någon som i sin tur bestäms av någon annat.
Tex A sen B sen C
Eller A sen B men C före A men efter B
Osv osv
 
Hur fri är hästen egentligen i en hästflock? Vad jag vet så råder strikt hierarki och alla vet sin plats. Enligt min egen filosofi har hästen det bättre i människans tjänst än i en hästflock och det är därför de låter sig tämjas av oss människor.
Enligt forskning är rangordningen sällan statisk i en hästflock.
Att hästen har det bättre hos människan än i sin naturliga miljö förstår jag inte alls.
 
Enligt forskning är rangordningen sällan statisk i en hästflock.
Att hästen har det bättre hos människan än i sin naturliga miljö förstår jag inte alls.
Vildhästar lever ett hårt liv, de svälter, utsätts för extremväder, blir jagade av rovdjur, blir skadade och lever inte särskilt länge.

Hästar hos människan får mat vid regelbundna tider, kan ligga utsträckt i boxen och sova, kan vara inne när det är en massa insekter och får sina sår ompysslade.
 
"Vi som hanterar hästar, vet inte var gränserna för tvång och våld går."
Om man inte vet det, då känns det som alla hästmänniskor ligger risigt till för att hamna bakom lås och bom. För om vi inte vet vart gränserna går, kommer vi gå över gränserna även i andra sammanhang?
Tycker det är lite klumpigt formulerat...

Jag tycker inte att jag ser "våld och tvång" runt mig när jag rider... funderar på vad de är de menar med det...

Hot om våld och tvång är också våld och tvång tycker jag. Alltså tex om hästen svarar för en mjuk skänkel eftersom den vet att om den inte gör det kommer det en hård skänkel, sporre eller spö. Det ser jag MYCKET.
Jag jobbar hellre med frivillighet och positiv förstärkning så långt det går.
 
Vildhästar lever ett hårt liv, de svälter, utsätts för extremväder, blir jagade av rovdjur, blir skadade och lever inte särskilt länge.

Hästar hos människan får mat vid regelbundna tider, kan ligga utsträckt i boxen och sova, kan vara inne när det är en massa insekter och får sina sår ompysslade.
Ja, det är ett hårt liv, men jag tror att det kan vara nog så tufft att tillhöra någon som kontrollerar hela ditt liv. Hästar som står i en frimärksstor hage får också de behoven uppfyllda, dock är ju det inte en ideal miljö ändå.
 
Hur fri är hästen egentligen i en hästflock? Vad jag vet så råder strikt hierarki och alla vet sin plats. Enligt min egen filosofi har hästen det bättre i människans tjänst än i en hästflock och det är därför de låter sig tämjas av oss människor.
Nej det finns ingen strikt hierarki i en hästflock. Tänk om den där skrönan kunde få dala ner i minnenas arkiv.
Att vi kan tämja hästen beror på att de är flockdjur, inget annat. Ett flockdjur vill vara till lags och samarbetar gärna. Försök har gjorts med att tämja älgar men de är inte flockdjur och går aldrig att få så samarbetsvilliga som det går att få hästar för de har det inte i sig. Se dig omkring, vilken typ av djur har vi nära oss? Jo, flockdjur. Undantag är katten som är en solitär men att tämja och lära en katt så som man lär en hund eller häst går i normalfallet inte (även om det såklart finns individer som har lärt sig vissa saker men att få en katt att utföra ett arbete som är inlärt som man kan få en hund eller häst att göra går inte). Det är snarare katterna som tämjer oss. Skulle djur ha det bättre hos människan och därför välja det så skulle alla djuren i skogen, råddjur, älgar, harar, rävar, björn och lo hellre leva med oss. Det gör de inte. Det krävs ett flockdjur för att de ens ska vara intresserade av att samarbeta.
 
Ja, det är ett hårt liv, men jag tror att det kan vara nog så tufft att tillhöra någon som kontrollerar hela ditt liv. Hästar som står i en frimärksstor hage får också de behoven uppfyllda, dock är ju det inte en ideal miljö ändå.

Håller med. Väldigt många problembeteenden är stressymptom pga att hästen inte får sina sociala och fysiska behov tillfredsställda. Hästar som stressar vid ridning respektive inte vill gå fram vid ridning, som krubbiter, väver, nafsar och biter, sparkar i väggar, markerar emot sadeln, etc... Förvånansvärt mycket av sånt släpper om hästen får tillräckligt med stråfoder/bete samt får tillräckligt med fri rörelse i flock.
 
Jag tror ändå man måste bruka ett visst mått av våld för att hästen ska respektera människan och inte mangla ner den då hästen är så mycket större. Men det är ju oftast unghästar man behöver tillrättavisa på det sättet.

En häst som jag har var jag lite för snäll emot i början. Då blev hon fräckare och fräckare, tillslut blev hon riktigt farlig och då blev jag arg. Då blev hon helt plötsligt jättelydig, dansade undan för skänkeln som hon gått emot innan osv. Henne måste man hela tiden visa vem som bestämmer för hon är en liten lurifax som hela tiden försöker ta sig friheter.
 
Jag förstår inte hur man kan vara "för snäll", att vara tydlig och har regler är inte elakt. Jag är snäll mot mina djur och medmänniskor men jag är även tydlig så de vet hur de ska förhålla sig när de interagerar med mig. Jag har inte behövt använda våld för att mina hästar inte ska kliva över mig, de är uppfödda i flock och har inga problem med att läsa signaler varesig från sina mödrar, andra hästar eller människor.
 
Jag tror ändå man måste bruka ett visst mått av våld för att hästen ska respektera människan och inte mangla ner den då hästen är så mycket större. Men det är ju oftast unghästar man behöver tillrättavisa på det sättet.

En häst som jag har var jag lite för snäll emot i början. Då blev hon fräckare och fräckare, tillslut blev hon riktigt farlig och då blev jag arg. Då blev hon helt plötsligt jättelydig, dansade undan för skänkeln som hon gått emot innan osv. Henne måste man hela tiden visa vem som bestämmer för hon är en liten lurifax som hela tiden försöker ta sig friheter.
Respekt i den bemärkelsen du syftar på som grundar sig i rädsla är inget jag vill ha omkring mig vare sig bland djur eller människor. Det hör diktatorer till. Jag vill ha respekt som grundar sig i äkta respekt. Ett samspel där reglerna är klara och tydliga från bägge håll och där ett förtroende för varandra finns och man på riktigt respekterar varandra. Där hästen inte ser sin chans att slå tillbaka när människan av någon anledning är svag(are än vanligt) utan där hästen i de lägena är än mer försiktigt runt människan. Jag tror inte att du var för snäll mot hästen utan att du var otydlig och hon hade inte en aning om vad du ville och gjorde det bästa hon kunde av situationen. När du blev tydlig visste hon vad du ville och behövde inte längre försöka komma på vad du egentligen ville utan var så snäll att hon gjorde det du bad om. Det är inte snällt att inte vara tydlig, det är ren elakhet.
 
@TinyWiny
Du kan knappast ha studerat en hästflock om du säger att det inte finns någon hierarki. Gör ett enkelt experiment: Lägg ut en hög med hö så ska du se att det är en häst som lägger beslag på den och jagar bort de andra antingen med ett tillbakalagt öra (hot om våld) eller med en spark (våld).
 
@TinyWiny
Du kan knappast ha studerat en hästflock om du säger att det inte finns någon hierarki. Gör ett enkelt experiment: Lägg ut en hög med hö så ska du se att det är en häst som lägger beslag på den och jagar bort de andra antingen med ett tillbakalagt öra (hot om våld) eller med en spark (våld).
Avsaknaden av hierarki finns i hästarnas naturliga miljö där de har möjlighet att göra fler egna val.
Oavsett kan man som människa aldrig ses som "flockledare" utan vi får skapa en kommunikation med hästen där vi kan utveckla ett nytt språk tillsammans som passar båda.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskarna-slopa-flockledartanket.htm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp