Bukefalos 28 år!

Dags att se över människans roll som härskare över hästen

Inom och utom ridsportens organisationer, behöver vi få till en bredare diskussion om både sportens och hästhållningens relation till tvång och våld. Vi som hanterar hästar, vet inte var gränserna för tvång och våld går. Frågan är helt enkelt otillräckligt analyserad. Men det vill vi se en ändring på, skriver bland andra Petra Andersson, forskare i praktisk filosofi.
 
Du kanske inte tittar så noga? Positiv förstärkning under ridning är en klapp eller att jag säger ”bra” så att hästen hör det. Jag kan gott tänka mig att det inte hörs ända till läktaren alla gånger när ryttare berömmer med rösten.
Fast det är svårt med positiv förstärkning vid ridning då ridning är uppbyggt på negativ förstärkning. Att ge beröm då och då innebär inte att ridningen har övergått till att bli baserad på positiv förstärkning.
 
Du kanske inte tittar så noga? Positiv förstärkning under ridning är en klapp eller att jag säger ”bra” så att hästen hör det. Jag kan gott tänka mig att det inte hörs ända till läktaren alla gånger när ryttare berömmer med rösten.

Nu vet ju inte jag hur du rider eller hur du kommit dit du är idag. Så ta inte illa upp för det jag undrar nu:
Hur rider du och hur gör du för att förfina dina hjälper?
För om du rider ”vanligt” med tryck och eftergift så är det negativ förstärkning. Dvs en skänkel som trycker och sen släpper när hästen går fram, eller en tygel som ger tryck i munnen/nosryggen och sedan eftergift.
Du kan givetvis lägga till beröm i form av klapp eller röst. Men ska du jobba enbart med positiv förstärkning är det få hästar som det räcker med klapp och röst med.

Men du kanske är helt på det klara med definitionerna och har jobbat jättelänge med positiv förstärkning. I så fall ber jag om ursäkt, men tyckte det var viktigt för folk som läser och kanske inte vet skillnaden.

Läste om någon hästskötare som gav tävlingshästen en godis när den kom ut från banan och tyckte det var positiv förstärkning...
 
Fast det är svårt med positiv förstärkning vid ridning då ridning är uppbyggt på negativ förstärkning. Att ge beröm då och då innebär inte att ridningen har övergått till att bli baserad på positiv förstärkning.

Tack, du formulerade det mkt bättre än jag!
Ska man lägga om helt till positiv förstärkning tar det ett bra tag. Fick nästan rida in min häst på nytt när jag lade om hela min hästhantering. Dock värt det!! Och som sagt, vi tävlar. Vi är inte bäst i världen men det brukar bli placering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp