Dags för fler objektiv!

sthu

Trådstartare
Jag har blivit beroende. Av objektiv. Har just nu bara två stycken, ett kit-objektiv (Nikon D40) och en Tamron 70-200. Det är ju inte så farligt.
Men internet är livsfarligt!
Jag behöver en större zoom, så jag kan ta alla de där "närbilderna på långt håll" när jag traskar ute i skogen. Ska nog inhandla en rejäl superzoom på en gång, så klarar jag mej ett tag. Tips på någon bra och relativt billig?

Jag kan absolut ingenting om själva kameran, jag kan bara ta kort. Så vad är en konverter, mellanring och Lensbaby? Det är så mycket som ser kul ut ju, pengarna räcker inte till att köpa och prova allt :p

Sv: Dags för fler objektiv!

En konverter är typ som ett förstoringsglas som du sätter mellan objektiv och hus, de brukar ge antingen 40&, 70% eller 100% förstoring.

Mellanring är tommar metallringar du sätter mellan objektiv och hus för att kunna fokusera närmare, med vissa objektiv (T.ex. 50mm 1.8 är väldigt lämpligt för detta, alla objekti är inte lämpliga) kommer du närmare och du kan fokusera nära, det blir inte riktigt 1:1 skala, men bra förstornig ändå.

Lensbaby är ett plastobjektiv som är gjort för att ge oskärpa, en kul effekt tycker vissa.

Jag behöver en större zoom, så jag kan ta alla de där "närbilderna på långt håll" när jag traskar ute i skogen. Ska nog inhandla en rejäl superzoom på en gång, så klarar jag mej ett tag. Tips på någon bra och relativt billig?
Får jag komma med ett par ödmjuka råd?
Det första är att det som jag ser det inte existerar något sådant som en bra och billig superzoom. Zoomobjektiv är till hela sin grundläggande konstruktion kompromisser mellan pris och kvalitet, ju större zoomomfång desto större kompromiss, och en bra kompromiss kostar en del pengar. Definitionen av bra varierar förstås från person till person.
Det andra rådet är att det kanske inte alls är ett zoomobjektiv du skall titta efter. I många situationer är zoomobjektiv oerhört praktiskt eller helt nödvändigt. För närbilder i skogen finns däremot ingen anledning att dra ner på bildkvaliteten genom att använda billiga (om än "bra") superzoomar, utan där om någonstans är det ett fast objektiv med bra bildkvalitet, bra ljusstyrka och makrofunktion som man vill ha. (Makro innebär att du kan ta riiiktigt nära närbilder om du vill.) Som regel kan man gå så nära motivet som det behövs, så länge som det inte är djur man plåtar. Du får mer bildkvalitet för pengarna med ett fast objektiv än med en zoom.
Ett lätt stativ är en annan sak som gör fotograferandet mycket roligare, eftersom det blir så mycket lättare att skapa bra resultat.

Konverter betyder helt enkelt omvandlare, och i fotosammanhang brukar man mena olika typer av objektivtillsatser som får objektivet att fungera annorlunda än normalt. Vanligast är telekonverter och makrokonverter, som får objektivet att ha längre brännvidd (mer telefunktion) respektive kortare närgräns alternativt "förstoringsglasfunktion" (för närbilder). Även andra typer av konverters finns, exempelvis vidvinkelkonverters som ger en större bildvinkel.
En konverter monteras antingen mellan kamerahuset och objektivet - den har då samma objektivfattning som kamerans - eller längst fram på objektivet. I det senare fallet skruvas den ofta i objektivets filtergänga.
Konverters kan vara praktiskt ibland, men de är också i grunden påtagliga kompromisser. En av de största nackdelarna är att konverters normalt stjäl ljus, upp till två bländarsteg i värsta fall. Två bländarstegs ljusförlust betyder fyrdubblad slutartid, vilket inte alltid är önskvärt eller möjligt. Alternativt krävs två steg högre ISO-känslighet, vilket i sin tur ger dig mer brus i bilden.
Sammanfattningsvis är konverters något som kan vara praktiskt att äga, men som man helst inte vill använda. :)

Mellanringar är strängt taget också en typ av konverter, som används när man vill ta riktigt närgångna närbilder. Det är enkelt uttryckt en distans, en tom cylinder (med överföring av alla autofunktioner till objektivet), som placeras mellan kamerahuset och objektivet.
Tänk dig objektivets funktion som att det "ser" en kon av verkligheten framför kameran, och projicerar samma kon i förminskad storlek på filmen i kameran. Eller sensorn, i en digitalkamera. Flyttar du ut objektivet från filmen kommer en mindre del av den inåtriktade konen att projiceras på filmen, vilket innebär att en liten detalj i motivet kommer att fylla upp större del av bildytan.
Mellanringar finns oftast i olika tjocklekar, vanligast är någon eller några centimeter. Mellanringar innebär också ljusförlust, det förstår man när man tänker på hur de fungerar - de gör ju så att filmen belyses av en mindre del av det insamlade ljuset. Däremot ger de ingen försämring i bildkvalitet.

Lensbaby är ett produktnamn på en speciell typ av lins. Den används för att manipulera skärpeplanet i bilden, på liknande sätt som med traditionella tilt/shift objektiv men mycket friare. Lensbaby är i grunden en extremt simpel konstruktion men som ger stora möjligheter till fritt skapande och kräver en del grundläggande fotokunskap för att kunna utnyttjas vettigt.

Senast ändrad:

Det är djur jag tar bilder av :angel: Oftast fåglar, men en del del "vanliga vilddjur" när jag stöter på dem. Inte alltid så lätt att smyga sig på, speciellt inte när de flyger haha! :p Menade inte att jag ska ta närbilder, utan bara inzoomade bilder eller hur man ska förklara det.
Med billigt menar jag att det inte ska kosta över 10 k typ :p Det är lite för mycket pengar för mig. Det jag har nu kostade inte ens 2000 (visserligen på rea) och fungerar kanonbra, mycket bättre än mitt Nikkorobjektiv. Billig kanske är fel ord, "inte så dyrt" hade nog passat bättre, hehe.

zoomar över 200 är dyra...
nikon har en 200-400. den går på 65000 och väger hur mycket som helst, mao inget man prommenerar omkring med, men den är ball, fick leka med en i måndags...
du kan dock få tag på fasta 300 och 400 med F4, vilket är ganska lagom för att softa ut bakgrunden men 'nda ha kvar skärpan på det du fotograferar.

vilket tamron hade du?
för har du /2.8 och sätter på en x1.5 telekonverter så får du nästan f/4 och en ett objektiv på 140-300.
MEN steget mellan 200-300 kommer inte upplevas SÅ mycket mer i sökaren.
när man kommer på de avstånden så uppleves inte 200-400 som något rejält.

Jo, jag har sett de där priserna. Lite mer än vad en studerande hobbyfotograf har råd med.. Men å andra sidan, jag har sett flera billigare alternativ med :p Nikon är svindyrt, tredjehand brukar funka lika bra för mina behov.

Känns som en konverter är lite onödigt att köpa, jag "behöver" rätt mycket mer inzoomning.. Ska kolla vad jag har nu, har inte objektivet hemma (jäkla pokjvän till att låna grejer :p)

sedan så behöver du ett stativ, det är hopplöst att försöka ta ett skarpt kort med något över 300 utan stativ.

Liknande trådar

S
IT & mobiler Jag vill framförallt fota hästar och med kitobjektivet 18-55 känner jag att jag inte kommer så långt på, vill då ha bättre zoom. Och...
Svar
16
· Visningar
1 591
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈