Dags för ny hjälm!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annibanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 6 720
A

annibanni

Jahopp, skulle tro att det är dags för mig att skaffa ny hjälm. Jag har haft den i 2 år, åkte av med den c.a 10 ggr och några av dem gångerna slagit i den hårt i marken och så har jag ju tappat den några gånger i stallgolvet med:p Men det konstiga är att den inte alls ser "sönder/dålig" ut, utan den är som när jag köpte den. Jag har försökt se så det inte är sprickor eller så men såg inget. Vad tror ni? Kan jag använda den ett tag till och hur länge brukar man ha en hjälm innan man byter? De säger ju att man ska byta ut den när den slagit i marken hårt, detsamma med säkerhetsvästar, men byter ju inte ut västen bara efter at ha åkt av en gång.

Den jag hara nu är en "Swing Pro Air" och gillar den jättemycket, så vill ju egentligen inte byta. Men någon gång blir det ju nödvändigt, så vad har ni för hjälmar? Vill hitta en som jag verkligen gillar utan att behöva lägga ut flera tusen. Bifoga gärna en bild:)

Sv: Dags för ny hjälm!

Du borde, för din egen säkerhet, köpa en ny. Hjälmen kan ha invärtes skador som inte syns när du tittar på den. Materialet blir även försvagat efter hand, påverkat av t.ex. solljus, åldrande och slag.
Hjälmens skydd blir sämre och sämre för varje gång du ramlar av/tappar den.

Jag har just nu en från CRW/Hööks. Den ska bytas ut nu i det närmaste då den inte passar längre.

Jag fick förra julen (äntligen!) pengar till att köpa en JW hjälm. Hade den ett halvår sen åkte jag av med huvet före i en järnstolpe när jag groomade åt pojkvännen på körtävling och sen blev det ju till att skaffa ny hjälm även om den gamla ser hel ut på utsidan så vågar jag inte riskera att den fått någon spricka som sedan gör att den går sönder om något sådant händer igen..
Nu har jag L*micells lättviktshjälm och den tycker jag är underbar! Luftig och skön, den är ställbar i nacken så du kan anpassa hjälmen efter om du har huvudvärk eller inte ;)

kolla valfri hjälmtillverkares hemsida..

annars kan du testa själv.. ta en frigolitkartong... dräm till den ordentligt med en stekpanna så har du svaret vad som händer med din hjälm om du trillar på näsan från hästryggen... och vad som händer ditt huvud om du inte har en hjälm.

Duh! Självklart vill tillverkarna få oss att köpa ny hjälm regelbundet.

Att man ska byta ridhjälm om den fått en rejäl smäll verkar ju logiskt men om den inte har synbara skador har den ändå försvagas om jag tappar den i backen en gång? 10 gånger? Försvagas de av ålder, solljus osv som påstås? Hur lång livslängd har en ridhjälm om den inte åker i backen?

Jag ställer inte frågan för att jag nödvändigtvis tror påståendet är felaktigt. Jag har däremot aldrig sett konkreta oberoende bevis på att det är sant.

Jag gillar min Lamicell Trnasformer enormt, betalade bara 900 för den och är jätteskönt, hyfsat snygg, och satt på bra vid avtrillning två gånger.

Går ju ställa om där bak med en sån där grej, och passar nog alla huvudformer.

Att plast åldras är ju helt uppenbart. Alla har väl av misstag haft sönder något när man tagit i plast som åldrats och blivit skör.

Nu vet jag inte exakt vad det är för slags plaster i olika ridhjälmar men bla luft, solljus, värme, kyla och fuktighet är faktorer som kan påverka plastens åldringshastighet. http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/221_01.pdf

Om du googlar polymer aging uv får du ex upp vetenskapliga artiklar om hur uv-strålning kan påverka en viss sorts plast. Tyvärr måste man betala för att få läsa vissa men det finns massor med forskning om plastens åldrande och avhandlingar om hur man kan modifiera plaster för att förbättra motståndskraften mot specifika åldrande faktorer.

Om man vill kan man vända sig till ex Chalmers - Institutionen för material- och tillverkningsteknik om man vill veta mer. Intressant ämne tycker jag. Kollade på MIPS-hjälmen och det finns massor av forskning om hur den skyddar hjärnan men det stod inget på hemsidan om vad den är tillverkad av, iaf inte som jag hittade under en snabb koll. Borde ju finnas råd om hur man ska sköta sin hjälm och när man ska byta.

Men annan plast försvagas ju av ålder och solljus t ex? Vid kyla och värme? Så varför skulle inte hjälmen?

Jag fick förra julen (äntligen!) pengar till att köpa en JW hjälm. Hade den ett halvår sen åkte jag av med huvet före i en järnstolpe när jag groomade åt pojkvännen på körtävling och sen blev det ju till att skaffa ny hjälm

Du hade nog fått ut en ny på försäkring om du har en sådan...kan vara värt att tänka på.
De flesta har/borde ha en olycksfallsförsäkring som täcker sådant.

NotlikeI - det låter logiskt det du säger, egentligen.
Jag tror hjälmar är förbrukningsvaror, de flesta har sina för länge...åker man av och det finns risk att hjälmen skadats så ska den bytas.
(jag borde egentligen byta min men jag rider knappt nu så...det får vänta :p)

haha jo, jag bytar iaf regelbundet. Max två år. Tyvärr fick det bli en billig skit hjälm denna gång, mycket missnöjd. Så sparar för fullt nu när jag hittat en ny hi-lite, älskar dem hjälmarna fast dem med är billiga.

ts. Hi-lite (stavas) den har jag alltid varit jätte nöjd med. Super bekväm! testa mycket dyrare hjämlar men har köpt denna ny 2 gånger och det ska bli en tredje:d

*kl*

tittat på denna hjälmen, dock inte i verkligheten. Är ganska petig och vill ha en som jag inte kommer tröttna på. Men verkar vara jättesvårt att hitta en som jag tycker är snygg.:crazy:

http://www.bitofstyleinc.com/catalog/ATHSSV_Blk.jpg

Råkar någon ha den hjälmen här?

köp en GPA speed air!! de e juh flera tusen 4700 e väll de vanligaste finns biligare och dyrare(tänkte på den vanliga nu) AS sköna och du kan åka av 100 gr med dom och sålänge det inte är fel på den så e de bara att köra på. den "visar" när den e paj på ngt sätt i hjälmen. ytterskalet lossnar eller går sönder typ :D hepp har haftspeed air i lite över 3 år nu och vill INTE ha ngt annat nu:bow:

Fast det är väl inte riktigt sant? GPA säger ju själva att man skall byta ut hjälmen med jämna mellanrum. På deras hemsida pratar de ju till och med om hjälmbyten efter slag (impact):

When to change one's helmet ?
The helmet comes under pressure in a fall or a collision. The outer shell is designed to prevent penetration (example: from a sharp stone, a horse's hoof). The shock-absorbing inner lining, specially designed for this purpose, absorbs the shock by its deformation reaction.
So, after an impact, even if the outer shell does not look damaged, the inner lining no longer performs its role as shock-absorber. Only the outer part of the helmet will be active and the inner shock-absorbing lining will have a very reduced effectiveness.

hm joo de verkar juh märkligt :O men jag e juh ingen hjälm expert på LÅNGA vägar så tycker man ska prata med dom i affären om säkerheten på vilken hjälm man än köper :D men står fast vid GPA:love:

Då måste du ha världens roligaste huvudform. ;) Senast jag provade en sådan där alienhjälm trodde jag att pannan skulle tryckas in i hjärnan på mig. :)

(För det kan ju absolut inte vara jag som har konstig huvudform, nej nej. :rofl:)

Senast ändrad:

Kanske det men jag vill veta. Om jag köper en ny hjälm och stoppar in den i ett skåp, är den värdelös om jag tar fram den efter 10 år? Har vidarebefodrat frågan och hoppas få svar - och inte till en hjälmtillverkare.

Enligt charles owen. (står på någon lapp som man får med) så är hållbarheten på deras hjälmar fem år. Efter det borde man byta ut dom oavsett användning eller ej. Sen om detta är sant eller ett sätt att tjäna pengar som du skrev vet jag inte! :)

cellplast (frigolit) skall som många andra plast och gummiprodukter helst förvaras, torrt, svalt och mörkt.. det är främst UV-strålningen som får plasten att åldras, således mår den inte bra av att ligga på hyllan framm för länge heller.

sedermera så är jag förvånad om någon först o främst vill ha samma kruka i 5 år.. jag lessnar fortare än så på en hjälm, sedan verkar det rätt otroligt om någon som rider regelbundet i 5 år inte ska lyckas ramla av på den tiden, eller tappa sin hjälm i trappan eller i stengolvet.

huruvida man byter ut hjälmen eller inte efter olycka är väll upp till var och en och hur högt man värderar sin egen knopp..

Liknande trådar

Utrustning Jahopp. Ponny-:devil: reste sig, högt. Jag hann tänka "helvete nu slår vi över", sedan åkte jag av bakåt medans ponny-:devil: landade...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka