Dålig sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 876
R

Rebby

Har en sadel som inte passar så bra och det verkar som damen får ont i ryggen av den.. Har önskat mig en ny sadel (western) i julklapp, så då blir ju problemet löst men till dess; ska jag sluta rida med sadeln eller kan man rida med den typ 1 gång veckan, bara tills jag får den nya? Känns ju inte så kul, men annars får hon ju typ inte nån motion.. vet inte hur jag ska göra :crazy:

Problemet med sadeln är att den inte ligger mot ryggen hela vägen. Längst bak står den upp litegrann ovanför ryggen. Har försökt med paddar och sånt jag har tillgång till men är inte säker på att det hjälper..

Kan gissa vad för svar jag kommer få, men måste ju ändå fråga..

Sv: Dålig sadel...

Varför säger du inte till dina föräldrar att din häst får ont i ryggen av sin sadel, och att du behöver en ny nu. Du kan ju se det som en tidig julklapp!

Är det en häst som inte går att rida barbacka på eller? Annars har du ju alternativen att cykla, leda, löslongera, löhoppa m.m.

Passar inte sadeln skulle jag inte ridit i den. Paddar och grejer hjälper ju inte, utan tvärsom. Kan du inte rida barbacka, tömköra, gå promenader, tills du får en bra sadel? Och jag hoppas du i framtiden tar hjälp av utbildad sadelutprovare! Lycka till! /Anna-Karin som red ihjäl sin häst i felaktigt utprovad sadel

Det beror ju lite på hur dåligt den ligger, att den står upp bak behöver inte vara katastrof. Har du inte någon sadelkunnig som du kan fråga?
Jag tycker nog du kan rida som vanligt, kanske variera med barbacka och tömkörning/longering några dagar. Tänk bara på att om den inte passar därför att den är för smal hjälper det inte med paddar, då blir det bara värre. Är den däremot för vid kan du ju lägga padd under. Sen finns det ju sån padd som bara är högre bak, om sadlen är lagom vid med ändå står upp bak. Nyckelhålspadd hade jag inte använt då den helt täpper igen kanalen på sadlen.

Hon Går astt rida barbacka, men då blir det bara skritt för hon har en rejäl manke och en skuttig trav, och jag har inte själv världens bästa balans dock.. Den.. jag vet inte hur jag ska beskriva.. det bästa jaf kan beskriva är att den står upp där bak. Om man lägger en padd under blir det bättre men inte bra.. Den är lagom vid. har iofs just fått en sele så jag kan ju köra, men ska beställa en brösta först och alla i stallet skulle kolla om dom ville beställa nått med mig så det tar ju minst en veckan. Men jag kan ju ta lite småpromenader barbacka iaf :) Så ni skulle inte ha ridit med denna sadelar lånat den av en tjej i stallet som sa att den inte låg bra, men funkar tills vidare, men nu har hon ju börjat få ont i ryggen så jag antar att tills vidare är nu.. :p

Det är ju bara några veckor kvar till jul, och om du vill bara rida litegrann men har dålig balans kan du ju testa en barbackapad! Jag hittade en på www.tumbleweed.se för 600 (kostade 500 på Globen) med stigbyglar, och jag kommer absolut köpa den. Den är ganska tunn, i något jeanliknande tyg men såg uit att vara prisvärd. Fanns ringar för stiglädrena så man kan byta ut westernstigbyglarna mot vanliga stigläder och byglar om man snurrar upp stiglädrena lite....

Får hästen ont i ryggen ska du inte rida i den, även om en pad kan hjälpa i ett par veckor framöver kostar det onödigt mkt pengar... Då är det bättre att du tömkör och rider barbacka, för det är ju trots allt bara några veckor kvar, det är ju knappast ett halvår det handlar om.

Av egen erfarenhet:

den barbackapaden fungerar inte om man har en häst med minsta lilla manke!

Glider bak så det sjunger om det... :(

Nä... du skämtar?! Min häst har ingen hög manke men en liten manke (typ 5 cm hög) har han ju... Jag har med teddypadden som jag lånar inte märkt att den glider bak, men den är iofs dubbelt så tjock som den som Tumbleweed säljer...
Kanske har betydelse? Jag vet inte...
Men.. vad dumt att du kom och sabbade min lycka över att jag äntligen skulle kunna börja rida ordentligt innan den nya sadeln kommer ;)

Har lånat en barbacka pad av en tjej i stallet, med sadelgjord och allt då, fårskinn osv ;) Men man kan ju typ ändå inte trava eller nå för då man rider lätt i stigbyglarna så far all vikt bara på en "punkt" på hästen.. Så man får va lite försiktig med det.. Men den är nog skonsammare än sadeln iaf! :)

Det stämmer att man inte ska lägga något direkt tryck i stigbyglarna pga att det bara går som ett band över ryggen.
Men man behöver ju inte använda stigbyglarna på det sättet. Jag vill ha sstigbyglar på en barbackapad för att det ger lite mer stöd och det blir mindre vingligt kan jag tänka mig, även om det inte ska användas som stöd (att man inte ska pressa ner fötterna i stigbyglarna).

Menade inte något alls men du tipsade trådskaparen om den barbackapaden och den tunnare har jag haft. Trådskaparens häst har ju rejäl manke... Min häst har iofs lång manke men det gled bak som bara den. Ville bara upplysa om att den kan glida bak och att jag hade erfarenhet av att den gjorde det. Sedan fungerar den: toppen!

Jaha.. Jag tänkte inte på att trådskaparens häst skulle ha hög manke... Min har inte det så jag et inte om många barbackapaddar brukar glida bak då.

Har du kvar din och ska sälja den kanske? ;)

asså hon har ganska hög och lång manke.. Men den sitter ganska bra.. Sitter bara lite längre bak på ryggen på damen. hon har dock lite studsig trav så det är svårt att inte ta stöd i stigbyglarna :( Men jag får då öva på min balans och det är ju bara temporärt så :D

Ja, du får se det positiva i det hela... Om några veckor har du ju en sadel :)

Det jag har problem med när jag rider barbacka är att jag ibland vinglar till, jag sitter ganska bra i traven (förutom att jag glider bak hela tiden... fattar inte varför... padden ligger där den ska liksom...) men ibland så bara tappar jag balansen helt om hästen ska vända eller nåt... Men när han har bockat (vilket han gjorde första gången jag red barbacka) så satt jag kvar och märkte knappt nånting förrän det var över. :D Skumt... ;)

Hehe jaa! Jo men det är ju jämt olika svårt på olika hästar. På en welsh ponny jag brukade rida förrut va det inga problem å trava, men med nuvarande ärdet typ omöjligt! Men hon har varit fd. travare också så hon har ganska stora steg och är bara helt enkelt skumpig! :D Har inte så mycket rygg utan det är mest bara en manke och ryggrad än sålänge..

Skulle ju gå lättare om man kunde galoppera istället för å trava, men det kan hon tyvärr inte än så det går inte heller :/

Jag har faktiskt inte galopperat barbacka på min häst, jag är för feg för det. Jag tror att jag har så dålig balans att jag kommer glida av om han hoppar åt sidan eller gör en klumpig fattning. Men med stigbyglar vågar jag nog det, då har man ju nåt att trycka upp sig i om det skulle bli nödvändigt :D Det var ju säkert 4-5 år sen jag galopperade barbacka sist... Så man är ju lite ringrostig minst sagt :o

Nope har inte kvar den... Den sålde jag till en tjej med en häst som manke knappt existerade på. Hon var nöjd som jag förstod det :)

Okej... Tror du den funkar om hästen har en manke på 5 cm?

Jag vill ju helst slippa lägga 2000 på en barbackasadel liksom...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 141
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur