Dålig sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 876
Sv: Dålig sadel...

Jag vet helt ärligt inte... Hon som köpte min hade en häst som var på tok för överviktig. Som jag förstod det så höll den enorma magen fram paden och hjälpte då till att motverka ev bakåtglidning. Men hur mycket? Vet inte hur stor manke den hade men hon beskrev den som just obefintlig. Ville ha en billig pad för att den var så tjock! Men det var något år sedan jag sålde den så jag kommer inte ihåg hundra.

Min pad var c:a 1½ cm tjock. Ganska hårt material för att det skulle hålla länge.

Störta problemet är att det inte finns plats för en make framför gjorden. Hade den varit uppåtskuren där hade den nog fungerat för fler. Kanske kan köpa den och klippa upp den? Det är ju en mittsöm (var på min iaf). Men jag vet inte om det hjälper.

Min häst har också ganska lång manke vilket försämrar utsikterna att lyckas ytterligare. Hans manke slår i det mesta i sadelväg...

Men om manken ligger paden gör ju ingenting, det är ju mjukt.

Den padden som var i Globen var 4-5 cm längst bak kommer jag ihåg.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har faktiskt inte galopperat barbacka på min häst, jag är för feg för det. Jag tror att jag har så dålig balans att jag kommer glida av om han hoppar åt sidan eller gör en klumpig fattning. Men med stigbyglar vågar jag nog det, då har man ju nåt att trycka upp sig i om det skulle bli nödvändigt :D Det var ju säkert 4-5 år sen jag galopperade barbacka sist... Så man är ju lite ringrostig minst sagt :o

Men det beror ju också på hur stor häst man har, och hur "säker" den är. Även om mitt vrmblod lärde sig galoppera så vet jag inte om jag skulle våga, om inte det var väldigt kort galopp. Hon är lite skvättig :p Men det är egentligen lättare med balansen om man galopperar, blir mycket lättare att sitta stilla..

Ja, men det är just det. Jag tror inte mni häst kommer ta en lugn galopp när jag inte har galopperat honom på flera månader under ryttare. :D Han kommer nog bara "Tjoho! Äntligen får vi galoppera, så då kör vi!...Oj... ingen ryttare kvar eller? Aha... Hon låg visst kvar i hörnet....." ;)

Vad jag menar är att iom att padden är lika hög över hela "överlinjen" så när du spänner gjorden kommer ju padden ner där. Då vill även delarna framför och bakom ner. Iom pälsen är åt det håll den är samt att manken är högre än ryggen så trycks paden bak.

Hade paden varit uppåtskuren (dvs högre fram) så hade den inte den delen viljat ner på samma sätt och då inte glidit bak.

Förstår du hur jag menar? Inte världsbäst på det :)

Ja, nu förstår jag ;) Jag trodde du menade utskuren vid manken först, typ som en cutback, att det skulle vara öppet där. Men nu vet jag hur du menar...
Och nu när jag tänker efter är min teddypad lite uppåtskuren vid manken, finns lite mer tyg där...
Hm. Då vågar jag faktiskt inte köpa en sån.

sorry att jag förstörde detta för dig men det kanske var lika bra?

Tycker det är synd att det inte är mer som din. Det hade passat mycket bättre på många hästar.

Ja, det var bättre att jag blev varnad än att jag red i den och märkte det själv och sen inte kunde byta...
Det hade ju varit ännu värre!

Du kan i sånt fall rida barbacka, vilket kan va bra träning för dejj och skönt för hästen...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 141
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka