Dåliga hovar!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SuperJeshka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 433
S

SuperJeshka

Hejsan! Mitt varmblods valack på snart 5 år är en höjdare på att trampa ner skorna och att tappa dem! Detta medföljer upptrasade hovar, och sprickor i hovarna. Snart kommer det inte att gå att spika i mer skor i hovarna, och jag fasar för det värsta.
Hovslagarn ska sätta i skor med sidokappor nu och vi får se hur det går.

Har köpt Biotin och Kiselgur till min häst. Biotion för förbättrade hovar , och kiselgur för förbättrade hovar, man,hud å svans.

Kan man kombinera dessa två i fodret? Eller finns det då biverkningar? Hovslagarn rekomenderade detta, men är ändå orolig!
Påverkar det hästens beteende eller foderstaten i allmänhet? Eller är det bara lite extra tillskott som inte alls gör ngt än för hovarna etc.?

Han går på 2kg krafft grund om dan & en näve kornkross, plus 25ml chevinal & 2 dl olja och vitlök.

Smörjer även in hovarna med vegetabilisk olja varje kväll. Då hovslagarn och flera rekomendera detta för sprucka och torra hovar. Det blir ju så på vintern.

Är lite orolig men en häst är ingen häst utan bra hovar! :)

Vore tacksam för svar!! :) :bow:

Sv: Dåliga hovar!!!

har samma problem med min ena travare....jag kör med biotin till han och sedan har han filttoffler till alla hovar som han använder om natten och det verkar funka bara bra.....:)

SuperJeshka skrev:
Hejsan! Mitt varmblods valack på snart 5 år är en höjdare på att trampa ner skorna och att tappa dem! Detta medföljer upptrasade hovar, och sprickor i hovarna. Snart kommer det inte att gå att spika i mer skor i hovarna, och jag fasar för det värsta.
Hovslagarn ska sätta i skor med sidokappor nu och vi får se hur det går.

Har köpt Biotin och Kiselgur till min häst. Biotion för förbättrade hovar , och kiselgur för förbättrade hovar, man,hud å svans.

Kan man kombinera dessa två i fodret? Eller finns det då biverkningar? Hovslagarn rekomenderade detta, men är ändå orolig!
Påverkar det hästens beteende eller foderstaten i allmänhet? Eller är det bara lite extra tillskott som inte alls gör ngt än för hovarna etc.?

Han går på 2kg krafft grund om dan & en näve kornkross, plus 25ml chevinal & 2 dl olja och vitlök.

Smörjer även in hovarna med vegetabilisk olja varje kväll. Då hovslagarn och flera rekomendera detta för sprucka och torra hovar. Det blir ju så på vintern.

Är lite orolig men en häst är ingen häst utan bra hovar! :)

Vore tacksam för svar!! :) :bow:

Har en fjording som höll på att stryka med tack vare att hans hovar var så dåliga å biotinen hjälpte inte.
men det finns ett helt underbart tillskott som heter enzion, testa det! de kan ta ett par månader innan de blir helt bra men det funkar, jag lovar!

min häst får alla vit och min, och steeljoint .hans hovar murknar innefrån och ut har gjort allt så han är född med detta.det finns hov rep som heter super fast som man kan lägga i där det saknas horn även armera med nitar jag lägger det över nitarna när han är ny skodd och han har skona i 8 veck nu skit bra. lycka till

Jag har också en häst som trampade av sig skorna titt som tätt. Samma problem som din hade. Vi fick strååålande resultat redan efter tre veckors användning av Ension. Efter genomförd rekomendationsbehandling, fortsatte vi, på inrådan av vår hovslagare, att ge en underhållsdos om ett mått/dag. Hästen har inte haft nåågot problem med sina hovar sedan vi började ge Ension.

Köp ENZION, det hjälper!!!!! Det är förvisso ganska dyrt, c:a 450:- / burk, men det lönar sig verkligen i längden. Det finns bl.a. att köpa hos BOLE-produkter. Lycka till!!!

det enda som hjälper är enzion,min hade likande problem hovar växte i snigelfart..mn han fick enzion och jäklar vikken fart det blev på tillväxten
Han fick det i ca ett år sen slutade jag med det och sen dess har gått utan fyra år sen nu..

De e dyrt men väl värda pengar

Liknande trådar

Hästvård För första gången så har min häst fått väldigt torra hovar nu under sommaren. Detta uppmärksammades när hovslagaren skodde om honom för...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: super
·
Hästvård Min häst har av diverse anledningar fått lite trasiga hovar det senaste året, så hovis har lite svårt att slå fast skorna på ett bra... 2
Svar
21
· Visningar
2 681
Senast: Kiin82
·
L
Hästvård halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis...
Svar
7
· Visningar
1 572
Senast: lkn02001
·
Hästvård har fått rådet att det bästa för en häst med dålig hovkvalitet är att gå barfota. Så det gör Milou. trots att vi bara traskar på mjuka...
Svar
14
· Visningar
1 369
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka