Bukefalos 28 år!

Dåliga magar...

Minsans

Trådstartare
Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte förstå varför. Det är inget fel på hösilaget, alla andra hästar i stallet äter samma och ingen av dem är dåliga. Måste ju vara på grund av nåt kraftfoder jag ger eller att de har brist på något? Har aldrig varit med om att de varit dåliga i magen tidigare. Jag har analys på höt och har räknat foderstaten. Eftersom höt har lite dåligt proteinvärde äter de just nu förutom 11 kg hö: 0,5 kg hackad Lusern, 0,25 kg krafft groov sensetive, mineraler. Sedan ger jag även biotin då de har haft lite dåliga hovar, och b-vitamin nu på våren. Kan de bli dåliga av biotinet?

Så någon om har nåt tips på vad som skulle kunna vara fel? Tacksam för hjälp. :)
 
De går på lösdrift med väldigt stor hage, tror inte det finns så mycket gammalt gräs. Och deras hagkompis är inte dålig alls...
 
Hur mycket väger de? Min unghäst blev markant mycket bättre i magen när han fick mer grovfoder. Dvs ts-halten var för låg för honom.
 
Olika hästar är olika benägna att peta i sig skräp, och olika känsliga. Min ena är hopplös - och har känslig mage. Dålig kombo såhär när snön töar och det börjar spira gräs. Han äter en massa skit han inte borde - och magen kraschar. Medan kompisar i samma hage inte petar i sig massa äckel och/eller har stabilare magar.
 
De väger ca 500 kg, är ganska små stora hästar. Jag skrev fel förut de får 12 kg om dan, och blir nog lite svårt att ge dem mer för de är gaska runda.

Ja det är klart att alla är olika, men min ena häst är väldigt kräsen av sig och äter inte så mycket. Så har svårt att tro att det är det, dessutom var de rätt dåliga även när det var snö. Men om det nu skulle vara det, finns det ens nåt man kan göra åt det? :/
 
Har också haft problem med dåliga magar på mina hästar till o från och testat allt utan något vidare resultat, det som fungerat ok är väl vanlig bakjäst men inte ens det har varit helt hundra under höst o vinter. Har ingen möjlighet att byta till vanligt hö då jag inte har någonstans att förvara detta i mitt stall utan måste köra med hösilage. Hittade ett nytt märke, NAF Ensilage Balans, för nån månad sen och det har fungerat super!! Kan verkligen rekommendera dig att testa det.
 
Eftersom du skriver att båda dina hästar blivit dåliga kan du ju börja med att fundera på vad båda får - vatten, 'hagskräp', grovfoder, kraft etc. Först skulle jag kolla om de har sand - det är inte alls ovanligt. Därefter/parallellt ge bakjäst/andra magpreparat. Hjälper inte det får man leta vidare.

Kan du byta till hö är det ju jättebra test på grovfodret. Om du inte hittat nåt där så ta bort all kraft + tillsatser under ett par veckor för att se om det är det. Att hästar reagerar på t.ex. biotin tror jag är ovanligt, och att båda dina skulle göra det nästan uteslutet.

Föroreningar i vatten (bakterier) kan förekomma, det kan säkert drabba vissa individer mer än andra. Slutligen om inget hjälper kan det vara stressrelaterat. Dålig mage kan vara ett tecken på magsår men det kan också vara så att de får dålig mage av stress utan att ha magsår. Sån är min häst och henne ger jag vanligt Innodium för människa (tre piller per dag) emellanåt. Det brukar hjälpa bra.

Vad som hjälper i behandlingsväg beror givetvis på orsaken till magproblemen.
 
Jag har tyvärr inte möjlighet att byta till hö nu, då dem går på lösdrift med andra hästar och det är det som serveras där, och det finns bara hösilage i stallet på vintern.
Att de skulle bli dåliga av det lilla kraftfodret de får verkar ju också konstigt, och min ena har alltid ätit samma.
Att det skulle vara stresrelaterat har jag väldigt svårt att tänka mig...
Ska kolla upp de grejerna, tack!

Kan tillägga att den ena hästen har jag haft i sex år, och hon har aldrig tidigare varit dålig i magen, varken vid foderbyte, stallbyte eller något annat. Så jag tycker detta är jätte konstigt!
 
De går på lösdrift med väldigt stor hage, tror inte det finns så mycket gammalt gräs. Och deras hagkompis är inte dålig alls...

Här har två av hästarna varit dåliga av och till under vintern, ponnyerna har dock varit fräscha hela tiden (peppar peppar...). Vi misstänkte att de två stora lyckades skrapa fram blött visset gräs under snön och petade i sig. Så vi testade att stänga av den del av hagen där det finns gräs och enbart låta dem gå i den andra delen. Vi har dessutom varit väldigt noga med att det enbart finns torrt fräscht hö i hagen, dvs. det som ev. lämnats sedan dagen innan har vi slängt ut. Med dessa åtgärder blev magarna fräscha igen.
 
Jag har tyvärr inte möjlighet att byta till hö nu, då dem går på lösdrift med andra hästar och det är det som serveras där, och det finns bara hösilage i stallet på vintern.
Att de skulle bli dåliga av det lilla kraftfodret de får verkar ju också konstigt, och min ena har alltid ätit samma.
Att det skulle vara stresrelaterat har jag väldigt svårt att tänka mig...
Ska kolla upp de grejerna, tack!

Kan tillägga att den ena hästen har jag haft i sex år, och hon har aldrig tidigare varit dålig i magen, varken vid foderbyte, stallbyte eller något annat. Så jag tycker detta är jätte konstigt!
Ja verkligen konstigt. Har du haft hästarna på stallet där du står nu länge? Min dam utvecklade stressmage när hon gick på lösdrift. Jag flyttade henne till ett litet stall och då blev hon bra direkt. Enda alternativet var vattnet, men det verkar inte sannolikt i mitt fall. Det pågick ett par år så vi bytte grovfoder åtskilliga gånger och det var lika dant alla årstider.

@Solis - intressant!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 286
Senast: Bee
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 238
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 334
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 357
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp